Een wereldpremière? Dan zijn we er als de kippen bij!
Of we zin hadden om als allereerste ter wereld de met de MINI Cooper SE kennis te maken? Daar hoefden we niet te lang over na te denken, of beter zeg maar niet en zo stonden we gisterenmorgen om half tien klaar met een croissant en Starbucks Coffee in de hand op het perron van het Centraal Station van Antwerpen om samen met een aantal gegadigden en een ravissante PR-medewerkster van Mini de Thalys naar Rotterdam te nemen.
Aangekomen werden we verwelkomd door een paar historische Mini’s en een pak hybride BMW-modellen én een nog volledig gecamoufleerde Mini Cooper SE, oftewel de volledig elektrische wagen die we straks voor het eerst in vol ornaat mogen bewonderen. Wat we al wel meekregen, onder embargo, het persbericht…helaas zonder foto’s.
Wat we hieruit leerden? Dat we met de komst van de MINI Electric volledig elektrisch rijden nu ook
in de unieke stijl van MINI zullen mogen ervaren. Deze volledig elektrisch aangedreven wagen combineert duurzame mobiliteit met het rijplezier, expressieve design en de premium kwaliteit die zo kenmerkend zijn voor MINI. Het eerste volledig elektrische model van het Duitse (BMW), euh, Britse merk zal het typische pure MINI gevoel bieden en maakt lokaal emissievrij rijden mogelijk.
En wat weten we concreet, of lees als, de cijfertjes? Wél, dat de nieuwe Mini 184 elektrische raspaardjes onder de kap heeft, 270 NM koppel produceert en dat je met een volle stroomtank zowat 232 kilometer ver geraakt. Ok, dit heeft nog niet het potentieel van een Tesla maar het is ook niet bedoeld als grote kilometervreter. Een groene Urban stadsauto waarmee je ook zonder problemen over en weer naar onze Kust kan bollen. En geraak je toch zonder stroom? Dan laadt je de batterijen ofwel op via een snellader thuis (walbox), een openbaar laadstation of een gewoon stopcontact. Via de snellader laadt je in 35 minuten op tot 80%, via het gewone stopcontact ben je ongeveer 2,5 uur bezig.
Wie elektrische wagens zegt, zegt in één adem ook snelle acceleraties. Ook zo bij deze Mini die, ondanks hij zo’n 150 kilo zwaarder is dan eentje op gewone brandstof wel in 7,3 tellen naar honderd spurt. Stoppen doet ie wel op 150 km/u zodat je rijbereik niet in het gedrang komt.
Uiterlijk verschilt deze Mini amper van zijn fossiel aangedreven broertje. Om hem te herkennen en onderscheiden heeft hij enkele leuke gele accenten en accessoires, spiegelkappen, nieuwe velgen, dicht sierrooster en uiteraard het speciaal ontworpen Mini E-logo.
Pre-orderen kan vanaf vandaag HIER na het leggen van een voorschot van 500 euro. De vanafprijs van deze Mini ligt op 33.100 euro. De eerste exemplaren zullen van de band rollen in november en verwacht wordt dat hij in vol ornaat zal te zien zijn op onze wegen in het voorjaar van 2020.
Oh ja, de gele Mini spiegelkappen op onze Belgische autowegen zullen niet meer exclusief die van de Deloitte-consultants zijn. Die laatste blijf je wel herkennen door het onoplettend rijgedrag en het GSM’en achter het stuur. Verschil moet er zijn natuurlijk…tenzij ze bij Deloitte nu ook de kaart voor EV trekken.