MenStyle Roadtest: Tesla Model X 100D

Tesla is all over the news. Het bedrijf van superondernemer Elon Musk en vooral gekend om zijn elektrisch aangedreven wagens stapelt volgens economen het verlies op. Dit heeft veel te maken met de productie van het allernieuwste model, de Tesla Model 3, dat hopeloos achterloopt op schema en men zo de massale bestellingen die zijn geplaatst (voorlopig) niet kan afwerken. Maar is er een probleem met dat verlies? Neen! Blijkbaar zijn de investeerders er erg gerust in en denken of weten zij dat er betere tijden aankomen. Mensen zijn dus fan van Tesla…zij het om groene, anderen misschien wel om fiscale redenen. Maar zijn mensen ook fan van het product zelf? Wél, wij kregen de unieke kans van deze sympathieke rekels om één van hun topmodellen uit te testen gedurende 4 dagen, een Tesla Model X 100D…en of het een ervaring was.

Model X dus, het vlaggenschip van de constructeur die de voortrekker is op gebied van elektrisch aangedreven auto’s. Een SUV die uitpakt met waanzinnige prestaties die sommige sportwagens met schaamrood op de wangen achter zich laat. Met klamme handjes meldden we ons aan bij Tesla in Aartselaar, klaar voor de week van ons leven. ‘Heb je ooit al elektrisch gereden?’ ‘Wel, je gaat niet weten wat je meemaakt’…de eerste woorden van onze correspondent, zwengelen alleen maar de goesting om met het ding de baan op te gaan aan. ‘Ik geef je een half uur, en je zal zien, je zal ermee rondrijden alsof je er al 10 jaar mee rijdt’…waren de laatste woorden voor we na een deskundige uitleg over alle features en een korte testrit de sleutel in onze zak staken en deze er voor 4 dagen niet meer zou uitkomen…de aanwezigheid van de sleutel is al genoeg om het ding in beweging te zetten…oftewel, geen contact meer nodig.

Ons testmodel, met een waarde van om en bij de 150.000€ was top uitgerust, inclusief een volautomatische rijfunctie Autopilot, een hebbedingetje vol sensoren, 360° camera’s en radar dat zo in staat is tot 250m ver te kunnen kijken en je handvrij doorheen het verkeer loodst én zichzelf parkeert, ook al ben je al uitgestapt. Maar als je denkt met je zatte botten na een avondje stappen je naar huis te laten vervoeren door de Autopilot, dan heb je het mis. Meermaals vraagt de wagen je handen toch op het stuur te houden, veiligheid weet je wel, en herhaaldelijk weigeren van deze melding wordt bestraft. Systeem valt uit en gedurende de verdere rit krijg je het speeltje niet meer geactiveerd. Slimme jongen, die Tesla…maar wel een beetje flauw…hoewel, we begrijpen dat ze hier geen risico’s wensen te nemen.

Wat ons meteen opvalt, is dat je vanaf de eerste druk op het gaspedaal toegang hebt tot het volle koppel van deze auto. Een vermogen dat maar liefst 417PK op de vier wielen loslaat. Hebben we al gezegd dat hij verbluffend snel is? We klokken af naar 100 in ongeveer 4 seconden en lieten in ons, gespreid over vier dagen, jeugdig enthousiasme een paar Porsches, een Maserati en een Aston Martin achter aan het licht. Wat de topsnelheid betreft…die zou begrensd zijn op 250 km/u. Of we deze ook gehaald hebben, laten we in het midden. Laten we wel stellen dat de Duitse grens op een 200 kilometer ligt en we een autonomie van 450 kilometer (1 oplaadbeurt) ter beschikking hadden. Het kon…en voor jullie een gok, voor ons een weet.

Een autonomie van 450 kilometer dus. In theorie eerlijk gezegd want laat duidelijk zijn met het speels karakter van deze wagen, en ook zijn baasje deze vier dagen, werd er wel wat meer gevraagd van deze wagen. We moeten dan ook bekennen dat wij niet verder zijn geraakt dan een goede 300 kilometer. Maar is dat een probleem? Neen! Door in Aartselaar en Hasselt (op weg naar Duitsland?) even te gaan bijladen aan de Tesla Supercharges, waren we op een klein uurtje helemaal terug ‘volgestroomd’ en konden we verder. En Tesla zou Tesla niet zijn als ze hun rijders niet in de watten leggen. Aan de oplaadpunten bij Tesla vind je een toffe lounge waar je (gratis) een koffietje of watertje kan nuttigen, gebruik kan maken van de WIFI, om zo wat werktijd in te halen of gewoon een babbeltje kan slaan (netwerking) met andere Tesla-rijders…een echte community! Ik voelde me vanaf het eerste moment al thuis! Ik ben dus ook fan! Toch één minpuntje, de oplaadplaatsen zijn in ons land nog beperkt. Hopelijk wordt er hier nog werk van gemaakt, zeker met de gedachten dat er ooit, in een niet zoverre toekomst, een iets betaalbare versie op de markt komt, Model 3, herinner u?

Even terug naar de auto zelf. Gezien de astronomische snelheden die het ding ontwikkelt, is het jammer dat deze Tesla nog niet uitgerust is met koolstofkeramische remmen. Is dit wel nodig? Wél, eigenlijk niet. In tegenstelling tot onze eigen dieselverslindende Duitse SUV remt de wagen automatisch af als je met de voet van het gaspedaal (of is het stroompedaal?) gaat. Een gevolg van de elektromotoren en hun regeneratiefunctie. Extra voordeel…remmen worden veel minder belast en dus ook remblokken en remschijven gaan eens zo lang mee.

Pakten we ook uit met een wagen van om en bij de 150.000€? Ja en neen! In het gewone verkeer valt deze SUV niet zo hard op. Hier en daar een korte blik aan het rode licht maar al bij al geen blikken die worden geworpen naar andere wagens van deze prijsklasse, denkend aan een Porsche 911 Turbo, Bentley, BMW i8,… . Tot op het moment je parkeert, de achterste vleugeldeuren, Falcon-deuren gedoopt, opent. Dan staat de hele wereld met open mond en zelfs jaloerse blik te loeren naar die toch wel indrukwekkende wagen.

Ook zij die binnenin komen kijken, trekken grote ogen. Het bedieningsscherm dat de afmetingen heeft van een maxi iPad is ronduit schitterend. Internet, Google Maps, Spotify en alle dingen die je maar kan bedenken, (klimaatregeling, deuren openen, automatisch parkeren, zetels die zich aanpassen, radio,…) alles wordt geregeld via 1 touchscreen. Er zitten zelfs verborgen features in. Zo hebben we een kerstbal gevonden die de wagen bij het afsluiten helemaal los laat gaan (deuren gaan open, speelt kerstmuziek, flikkerende lichten,…) Hieronder een filmpje van een Tesla die zo de aandacht van een Lamborghini weet af te houden. Ook vonden we een Unicorn. Die activeerde tijdens de Autopilotfunctie zowaar een regenboog ipv een weg waarop we reden…speciaal allemaal, zoveel is duidelijk. Een auto gemaakt voor en door Geeks…

 

Soit, algemene conclusie…met spijt in het hard moesten we deze superbolide, want dat is het echt, terug netjes afleveren in Aartselaar. Mochten we de financiën hebben, we zouden er ons eentje aanschaffen, zoveel is duidelijk. Wij zijn echter benieuwd naar het model 3, wat eerder in ons budget past en hopen dan ook dat de jongens aan ons denken als deze eindelijk op de markt komt.

 

En moet je nog een geheimpje weten? Helemaal afscheid hebben we nog niet genomen van dit karretje. Een Tesla beschikt ook over een eigen app, waarmee je verschillende dingen kan doen zoals temperatuur regelen, toeteren, deur openen, zien waar hij geparkeerd staat, kijken hoeveel stroom je nog hebt, met de lichten flashen…wel, we hebben de app nog steeds geïnstalleerd…mochten we hem ooit nog eens tegenkomen, laten we hem alvast even naar ons flashen onder het motto, ‘Ken je me nog? We (en zelfs het lief dat me moest delen) hebben samen 4 fantastische dagen beleefd”

 

 

 

 

 

 

You May Also Like

Audi RS e-tron GT

MenStyle Road Test: Audi RS e-tron GT (Video)

Kruisraket op batterijen… 598 pk, een range van 472 km en laden aan 270 ...

Te koop: Porsche uit Bad Boys

Bad Boys, Bad Boys, What you gonna do?  Wie Bad Boys zegt, zegt Will ...