Extremistische Plug-In Ferrari SF90 Stradale blaast iedereen omver

En je mag er nog jaren mee in elke Lage Emissie Zone..

Extreem links, extreem rechts… het kan tegenwoordig niet extreem genoeg zijn. En dat hebben ze bij Ferrari goed begrepen en ze komen dan ook met hun nieuwe extremist… eentje die gewoon bovenaan de line-up van alle Ferrari modellen komt te staan, de SF90 Stradale én met een elektriciteitssnoer thuis afgeleverd. Calvo zal het graag horen!

Hoewel de nieuwkomer niet voortkomt uit de bloedlijn van een LaFerrari en hij zich op papier tussen de LaFerrari en de 812 Superfast positioneert, zijn de specificaties wel degelijk van een hoger niveau. De SF90, de eerste Ferrari met een plug-inhybride aandrijflijn, blaast de LaFerrari qua specificaties gewoon terug naar af. En pittig detail…geen gelimiteerde opgave, deze gaat gewoon onbeperkt in productie…vraag en aanbod dus…

SF staat voor Scuderia Ferrari en 90 voor de leeftijd van het steigerende paard. Leuk detail, ook de F1-wagen waarmee Sebastian Vettel en Charles Leclerc dit seizoen onderweg zijn, draagt dezelfde naam. Vandaar ook het Stradale-achtervoegsel, waarmee de Italianen aangeven dat het hier om een sportwagen voor de openbare weg is en geen Formule 1-bolide.

De motor dan. Het hybride aandrijfgeheel van de Ferrari SF90 Stradale  ontwikkelt een piekvermogen van 1.000 pk op vier wielen, combineert uit een 4 liter-V8 met 3 elektromotoren. De volledig elektrische autonomie in eDrive-rijmodus (enkel op de voorwielen) bedraagt een kleine 25 kilometer.

De SF90 Stradale maakt gebruikt van vier verschillende rijmodi, die je bedient via de eManettino-selectieknop op het stuur:

  • eDrive: volledig elektrische rijmodus via de elektromotoren op de vooras, waardoor de SF90 Stradale een voorwielstrekker wordt tot een snelheid van 135 km/u en gedurende een kilometer of 25.
  • Hybrid: de defaultstand, waarbij het hybride systeem zelf de meest efficiënte mix tussen verbrandingsmotor en stroomkracht bepaalt.
  • Performance: in tegenstelling tot de Hybrid-stand, blijft de verbrandingsmotor sowieso draaien. De focus ligt niet op het verbruik, maar op de prestaties. De batterij wordt dan ook voortdurend bijgeladen om de nodige e-boost te garanderen.
  • Qualify: het volle potentieel van de plug-inhybride aandrijving wordt benut, voor maximale motorprestaties. Dan sprint de SF90 Stradale in 2,5 seconden van 0 naar 100 en in 6,7 seconden naar 200 km/u. De top wordt bereikt bij 340 km/u.

Ook binnenin kan je zelfs van enige luxe spreken. De tijd dat er geen airco, GPS, entertainment-systeem in een Ferrari zitten is lang vervlogen. Zo monteert Ferrari een stuur met een touchpad een touchknoppen met haptische feedback. In theorie kan je elke functie van de auto met deze knoppen bedienen. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal en bestaat uit een 16-inch groot gebogen display. Nog een leuk detail: de wijze waarop de bedieningshendels  van de automaat zijn vormgegeven zijn een verwijzing naar het schakelpatroon van handgeschakelde Ferrari’s van weleer. Verder is de SF90 Stradale uitgerust met keyless entry, een functionaliteit die straks over andere modellen van het merk wordt uitgerold.

Prijzen worden later deze maand nog bekend gemaakt en je mag hem in de showrooms verwachten tegen het voorjaar 2020.

You May Also Like

Skoda Enyaq iV RS drift zichzelf een wereldrecord

Meer dan 7 kilometer zijwaarts Wie denkt dat Porsche, Ferrari, Lamborghini,… of eender welk ...

MenStyle Road Test: Subaru XV

Nummer twee uit onze drieledige Subaru Test dit najaar… Of we in onze Japanse ...

Subaru’s eerste volledig elektrische auto SOLTERRA maakt werelddebuut

Deze 100% elektrische SUV komt volgende zomer naar België Dat er een doorgedreven samenwerking ...