Veiligheid boven alles…
Wij denken wel overweg te kunnen met onze rechtervoet. Maar is dat ook zo? We waren dan ook direct enorm enthousiast dat BMW ons uitnodigde om het gewoon even te komen testen tijdens een halve dag BMW Driving Experience op hun slip- en driftterrein in Rotselaar. Reden? BMW Driving Experience bestaat 20 jaar en wij mogen dat als eerste mee vieren!
Toegegeven, onze rechterpedaal platdrukken, kunnen we. Maar kunnen we ook deftig remmen en obstakels vermijden in een crisissituatie? Alvorens een speciaal geprepareerde BMW 120i van 184pk (eentje die normale situaties aan +400PK simuleert door aanpassing aan banden en wegdek) en een nieuwe BMW M2 Competition ons opwacht krijgen we een uurtje theorie van onze instructeurs Danny en Erwin. Zelden zo een gepassioneerde kerels met enorm veel vakkennis gehoord. Met de tips en tricks van hen in gedachten kan het niet meer fout gaan…of wel?
We startten met een noodstop waar we tegen 50km/u op nat wegdek onze remafstand moeten inschatten. Voor ons, Giovanni, zoon van een maffiabaas in Charleroi. (lees als een verkeerskegel) Het is de bedoeling om zo dicht mogelijk tegen zijn schenen te eindigen. Het record staat op 1 centimeter en met grootheidswaanzin gaan we dit even breken. Niet dus…het enige wat we gebroken hebben, is heel Giovanni. Mocht hij er echt hebben gestaan, konden we beter het land ontvluchten. Na verschillende pogingen lukt het ons vrij aardig en kunnen we gaan tot het vermijden van een obstakel op glad wegdek. Eens we dit in de vingers en voet op het rempedaal hadden konden we verder gaan voor de echte slipcursus.
Opnieuw tegen 50km/u een slalom terwijl de auto reageert op aquaplaning proberen in balans te houden. Waar in het begin de ene na andere cursist wel eens rondgaat, zien we iedereen stelselmatig vorderen tot ware slip-experten. De continue tips van Erwin en Danny maken dat je sneller dan ooit heel het gegeven onder de knie hebt. Tijd dus voor het summun van de dag…driften met de M2 Competition.
Dit bericht bekijken op Instagram
Alvorens we in deze witte duivel van 410pk ons gaan laten gaan, oefenen we met de 120i. Ook dit gaat behoorlijk vlot. Uiteraard wordt de 120i geholpen met zijn specifieke afstelling waaronder semi-slick banden. Maar 184pk en 410pk terwijl het gaspedaal even diep kan ingeduwd worden maakt dat we veel omzichtiger zullen moeten omspringen met de M2. Dat een BMW M gemaakt is om te driften weten we uit het verleden. De BMW M5 heeft dan ook het record van langste drift op zijn naam staan. Tijd om onszelf even uit te leven en dat deden we.
Om af te sluiten kregen we met zowel de M2 als 120i nog een slalom-parcours voor de rechtervoet geworpen. Accelereren, bout nemen, ideale lijn houden, powerslide in een bocht om uiteindelijk op te trekken en bruusk te remmen…het werd een amusante afsluiter van de dag.
Ook benieuwd naar het trainingsprogramma van BMW Driving Experience? Of wil je het zelf beleven? Voor 295€ start je met de Advanced Training Experience. Heb je deze basistraining gevolgd en wil je net dat tikkeltje harder, iets intensiever gaan, dan heb je de Performance Training Experience (420€). Voor zij die een M-model bezitten en er nog een schepje bovenop willen doen is er een M Training Experience. Deze kost je 590€…alles inclusief BTW.
Ons verhaal met beelden vind je HIER.
Inschrijven voor deze aan te raden cursus doe je hier! Succes en vergeet niet…