Accademia Di Guida loodst ons met 267km/u over het circuit…
“Wat is het snelste dat je tot nu toe in je leven hebt gereden?” Wél, dat moet zo’n 235km/u zijn op een zo goed als lege Duitse autosnelweg. “Dat gaan we vandaag dan eventjes doorbreken”, aldus Matteo Cressoni, professioneel fabriekspiloot bij Ferrari, Maserati en Alfa Romeo en mijn persoonlijke instructeur van de dag.
Een dag die begon met een uitgebreid ontbijt na een avond op culinair niveau en een nachtje in een voortreffelijke kamer in het Sheraton Hotel in Milaan. Eén ding is zeker, de mannen van Alfa Romeo weten hun gasten wel te soigneren.
Uiteraard worden we niet als ongeleid projectiel losgelaten op het circuit en volgt de ene technical briefing na de andere. Eerst en vooral maken we kennis met Balocco Proving Ground, oftewel het huiscircuit van de hele FCA Group (Alfa Romeo, Jeep, Fiat, Abarth) en het broertje Maserati. Het is een uitdagend en technisch circuit dat zich leent tot hoge snelheden én tegelijk een paar bochten heeft die je de nodige G-krachten rond de oren slaat. Ideaal dus om wagens, concepts of reeds geproduceerde modellen, te finetunen op gebied van ‘balance & control”, “fast acceleration & extreme breaking”.
Hier gaat deze academie dan ook over. We krijgen workshops over de ophanging, de Q4-technologie (4×4), Chassis Domain Control & differentials, de remmen en de banden waar er een doorgedreven samenwerking is met de heren van Pirelli. Na elke workshop worden we dan ook elke keer opnieuw het circuit opgejaagd om hetgeen we net geleerd hebben proefondervindelijk te beleven. Heerlijk.
Voor ondergetekende is het een eerste ervaring op circuit met wagens die meer dan 500pk hebben. Want de topmodellen waarvan wij adrenalinestoten kregen waren niet minder dan de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio en de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio…goed voor elk zo’n 510 paardjes onder de motorkap en een pruttelend, of zeg maar knallend, geluid dat je geen halfje maar minstens een driekwartje in je broek tovert.
Dit bericht op Instagram bekijken
Uiteraard hebben we alle modellen getest, van een 210pk aangedreven diesel tot de 280pk sterke Veloce maar de sensatie die we een paar keer mochten beleven met de Quadrifoglio’s deden al de rest tot niets verbleken. Waar we in de Stelvio diesel op het rechte stuk een snelheid haalden van 211 km/u, met de Giulia Veloce het rechte stuk uitkwamen bij een toch niet te onderschatten 226km/u, was dit bij de Stelvio Quadrifoglio al gauw 253km/u. De barrière van 250 doorbroken en meer nog, ons persoonlijk record.
Dat het nog sneller kon, bleek toen we in de Giulia Quadrifoglio maar liefst 267km/u aftikten alvorens we nog 250 meter over hadden om de keramische remmen hun werk te laten doen om ons alsnog gezwind en toch gecontroleerd door de volgende bocht te jagen. Missie 1 geslaagd…op naar missie 2.
Na de workshop over Q4 en differentiëlen werd duidelijk dat er ook gedrift kan worden met een 4×4. Verwonderlijk als je weet dat met de technologieën die in de hedendaagse auto’s zitten alles in het werk stellen om net zo’n dingen te vermijden. Niet zo voor de Stelvio en Giulia Quadrifoglio. Knop op ‘Race’ en gaan. Waar we de eerste pogingen nog evenveel rondgingen als een kunstschaatser op ijs, verging het onze laatste pogingen in de vierwielaangedreven Stelvio beter en konden we toch al een deftige drift op het asfalt overbrengen. Nadeel…we moeten nog aan de bak met de achterwiel aangedreven Giulia en dat hebben we geweten.
Hier moesten we voorzichtiger omspringen met het gaspedaal. Dat leerden we tijdens het eerste rondje waar we zowaar een perfecte 360° de neus in dezelfde richting zetten als waar we waren begonnen. Spectaculair, dat wel, maar de scoringsbordjes van de huispiloot gaf een 3 aan in plaats van de verhoopte 8 of 9. Het applaus langs de zijlijn voor het quasi perfecte rondje was een pleister op de wonde. Gelukkig leerden we snel en konden we op het einde van de sessie ook deze brullende sedan in een juiste hoek de bocht insmijten.
Conclusie…al de technische workshops waren leerrijk maar mochten we geen notities genomen hebben én mochten we niet een overload aan informatie meegekregen hebben, we zouden het al vergeten zijn. Ons ging het dan vooral om de beleving, het gevoel op circuit en het gevoel van het rijden in een Alfa Romeo Quadrifoglio. Dat is gewoon sensationeel en om nooit nog te vergeten. Mochten we nu eventjes 100.000€ ter beschikking hebben om een auto te kiezen, we zouden het wel weten.
Nu de kleur nog…
[foogallery id=”52114″]