Een concurrent om rekening mee te houden!
Middenklassers…een segment dat zwaar onder druk staat, nu zowat iedereen met hetzelfde budget tegenwoordig gaat voor een SUV. Je moet dus van goede huize komen wil je er een beetje uitspringen en verkoopcijfers boven tafel te leggen die je doen blozen. Ford (Focus), Opel (Astra), Peugeot (308), Renault (Mégane), VW (Golf), BMW (1), Hyundai (i30), Kia (Ceed) of Toyota (Corolla) passen dan ook maar beter op hun tellen dat ze niet teveel klanten gaan verliezen want de Japanners van Mazda komen eraan met hun nieuwe Mazda 3. Deze nieuwe vijfdeurs-hatchback of vierdeurs-sedan werd afgelopen week voorgesteld op het Autosalon van Los Angeles en zal ook volgende maand in Brussel zijn opwachting maken.
Naast een geslaagd uiterlijk zijn ze er in Japan ook in geslaagd om onderhuids voor de nodige vernieuwing te zorgen. Zo heeft de vernieuwde 3 namelijk de Mazda SkyActiv-X-motorisatie onder de motorkap, een gloednieuw ontstekingssysteem, met een zeer hoge compressie waardoor er slechts heel weinig brandstof moet ingespoten worden om te kunnen ontbranden met een snelle gasrespons, een hoger koppel én, voor onze groene jongens of gele hesjes, een bijzonder laag verbruik… tot wel 30% minder.
Iets minder goed nieuws is dat de nieuwe 3 geen sportieve 3 MPS zal krijgen. Insiders geven aan dat de Japanse constructeur momenteel andere prioriteiten heeft. Hybride en elektrische wagens bijvoorbeeld. Soit, geen direct ingespoten 2,3L turbo van 260PK dus komend voorjaar in de toonzalen.
Wat dan wel? Bij de lancering zal er een 2 liter benzine van zo’n 120 pk en een 1,8 liter diesel van 115 pk beschikbaar zijn. Later op het jaar, en meer onze meug, komt de eerste SkyActiv-X, een beestje van zo’n 181PK.
Prijzen van de nieuwe Mazda starten vanaf 23.990€ (voor de 2L benzine). Prijzen voor de diesel en SkyActive-X zijn er vooralsnog niet!
[foogallery id=”52031″]