Afscheid nemen doe je best met rook uit de achterbanden
Sommige auto’s verdwijnen stilletjes uit de catalogus. Andere maken er een laatste, luid en stijlvol statement van. De vijfde generatie Toyota GR Supra (A90) hoort zonder twijfel bij die laatste categorie. Toyota trekt binnenkort definitief de deur dicht voor zijn iconische sportcoupé, maar niet zonder nog één keer alles uit de kast te halen. Met de Lightweight EVO – en voor de happy few de onbereikbare A90 Final Edition – verlaat de Supra het toneel op absolute piekconditie.
En ja: wij mochten met die Lightweight EVO (en gelijk ook de GR Yaris, waarbij je de TEST hier kan terugvinden) op pad. Zelfs heel even op circuit Zolder. Zelfs dwars. Zelfs met een brede glimlach… alles voor het perfecte plaatje en video, nietwaar Jonas Autovlog?
Subtiel agressief, zoals het hoort
De GR Supra was Toyota’s eerste échte Gazoo Racing-project voor de weg, en dat zie je nog altijd. De Lightweight EVO oogt net dat tikkeltje scherper dan de standaardversie: een carbon ducktail achteraan, extra aerodynamische details rond de wielkasten en een houding die duidelijk maakt dat deze auto liever aanvalt dan poseert… beetje jammer… de nog steeds even fake luchtinlaten en bij deze misschien ons enigste probleem met deze Supra. Als het dat maar is…
De A90 Final Edition gaat nóg een stap verder met zijn GT4-geïnspireerde bodykit, zwanenhals-achtervleugel en verlaagde rijhoogte, maar laten we meteen eerlijk zijn: het enige exemplaar voor België is al verkocht. Voor meer dan 140.000 euro. Kijken mag, dromen ook, kopen helaas niet meer.
Interieur: sportief zonder overdrijven
Binnenin blijft de Lightweight EVO verrassend beschaafd. Geen stripped-out racehok, wél rode gordels, GR-logo’s in de hoofdsteunen en een specifieke manuele pook. Wat we missen? Een echt sportstuur met misschien ook hier een GR-logootje. Het infotainmentsysteem en de knoppen kennen we van BMW, is wat gedateerd maar werkt nog altijd perfect, Duitse gründlichkeit in een Japanse kimono, laten we het zo benoemen. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, net als een koffer van 290 liter. Jawel, dit is nog steeds een sportwagen waarmee je op weekend kan. In stijl.
Circuit Zolder: zijwaarts plezier gegarandeerd
Onder de motorkap ligt de gekende 3.0 zes-in-lijn met 340 pk en 500 Nm, exclusief gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Topsnelheid? 250 km/u, een spurtje naar 100? 4,6 seconden. Geen power-up, wél een chassis dat grondig werd aangescherpt: herwerkte ophanging, andere camberhoeken, verbeterd differentieel en een stijver onderstel.
Dat voel je meteen. Op Circuit Zolder hadden we bijzonder weinig nodig om de Supra, mits de juiste rijmodus, mooi en controleerbaar dwars te zetten. Dit is zonder overdrijven een van de meest speelse auto’s die we de voorbije jaren reden. Een soort ultieme driftcar, zij het eentje die je wel regelmatig op nieuwe Michelins zal trakteren. Maar hé, plezier kost nu eenmaal geld. Een sprintje van 0 naar 100 tegen de GR Yaris? Dan zit de winst er alleen in op de droge lijn want laat duidelijk zijn, bij iets vochtigere weersomstandigheden is het de koning van de wielspin.
Heel diep zijn we niet gegaan op Circuit Zolder, dat hadden we immers afgesproken met de ravissante PR bij Toyota die het hield bij ‘Het is ok, maar geen ‘onnozeligheden’ hé!’ toen we de vraag stelden of we hem even op de track mochten zetten. Maar wat we deden…ronduit verslavend en goesting naar meer.
En die Final Edition dan?
De GR Supra A90 Final Edition is andere koek: 441 pk, 571 Nm, Akrapovič-titanium uitlaat, grotere remmen en uitgebreide koeling. Meer raceauto dan sportwagen. Maar zoals gezegd: voor België is dat hoofdstuk al afgesloten. Eén exemplaar, verkocht, einde verhaal.
Prijs & positie
De Toyota GR Supra Lightweight EVO start in België vanaf 81.105 euro. Geen beperkte oplage, wel een einddatum. Daarnaast is er nog een 2.0 Turbo met automaat vanaf 62.555 euro. En zoals altijd bij Toyota: tot 10 jaar garantie of 185.000 km. Dat zie je zelfs in dit segment zelden.
Conclusie
Het gebeurt niet vaak dat we na een testweek écht met tegenzin de sleutel afgeven. Misschien voor het laatst sinds… de Lamborghini Revuelto, ja. De GR Supra Lightweight EVO is scherp, speels, luid genoeg, fout genoeg en bovenal: belachelijk leuk.
Dit is een mannenauto pur sang. Een sportwagen die je uitdaagt, beloont en af en toe lichtjes afstraft en voor zijn kunnen en plezier, nog enigszins betaalbaar. Wij zijn grote fan. En als je er nog eentje wil: niet twijfelen, gewoon doen. Want dit soort auto’s? Die komen niet meer terug.
@jonasautovlog Toyota GR Yaris vs. manual GR Supra – test 1: drag race! 🚀 #toyota #gryaris #grsupra #cartok #fy @MenStyle.be @Toyota Belgium @Gocar.be






















