MenStyle Road Test: Mercedes CLA 250+

Wie houdt deze Duitser van de titel : The Car of The Year 2026?

Mercedes is bezig met een kleine revolutie. Terwijl de A- en B-Klasse richting museum vertrekken, schuift de CLA naar voren als nieuwe toegangspoort tot het merk. Alleen… ‘instapmodel’ klinkt een beetje misleidend wanneer de auto meer technologie, luxe en ambitie heeft dan wat vijf jaar geleden nog middenklassers waren.

De volledig nieuwe CLA is niet zomaar een frisse facelift, maar de aftrap van een hele nieuwe generatie compacte Mercedes-modellen. Hij staat op het nieuwe MMA-platform, en dat merk je aan alles: van de elektronica tot de efficiëntie, van het interieur tot het rijgevoel. Deze CLA wil je tonen dat toekomst en premium perfect samengaan, zelfs in een relatief compacte berline.

Technologische spierballen

Het eerste grote statement is de nieuwe 800-volt-architectuur. Dat klinkt als iets voor hypersportwagens, maar Mercedes stopt het gewoon in zijn ‘instapper’. Resultaat? Tot 320 kW snelladen. Terwijl je een snelle scrollsessie op Tinder houdt bij een doppio Espresso, heeft de CLA er in tien minuten 325 kilometer bereik en een pak matches bij. Dat zijn cijfers waar sommige EV’s alleen van kunnen dromen.

Daarbovenop krijgen beide varianten — de 250+ en de 350 4Matic — een 85 kWh batterij en een aerodynamica die bijna obsceen efficiënt is. Een CX van 0,21, om precies te zijn. Gladder dan de paling van Ruben Van Gucht, say no more.

De CLA 250+ mikt tot 792 kilometer WLTP. Een theoretisch cijfer, natuurlijk. Maar zelfs in de praktijk blijft hij efficiënt: tijdens de testritten was 14 kWh/100 km perfect haalbaar. Dat is bijzonder netjes voor een auto die zonder passagiers al vlot over de twee ton tikt. Range anxiety? Niet meer met een CLA onder de kont.

MB.OS: De auto die slimmer wordt terwijl je slaapt

De CLA is ook de eerste Mercedes die draait op het nieuwe MB.OS-besturingssysteem. Waar vroeger infotainment, assistentiesystemen en energiebeheer allemaal min of meer apart leefden, stuurt één centraal brein nu álles aan. Over-the-air updates zijn niet beperkt tot kaartenmateriaal, maar gaan tot rijhulpsystemen en kernfuncties.

Samenwerkingen met Google, Microsoft en zelfs ChatGPT zorgen dat de CLA op technologisch vlak eerder aanvoelt als een premium tablet op wielen dan als een klassieke auto. En in tegenstelling tot sommige tech die snel veroudert, blijft deze Mercedes zichzelf actualiseren.

Interieur: luxe zonder schaamte

Binnenin is de grootste verrassing niet dat alles digitaal is, wel hoe volwassen het geheel aanvoelt. De materialen zijn premium, de afwerking strak en het comfort op een niveau dat je eerder bij een C- of E-Klasse verwacht.

Standaard krijg je een panoramadak dat van voor tot achter loopt, en Mercedes pakt ook uit met een frunk van 101 liter. Handig voor laadkabels, handbagage of — waarom niet — een paar sporttassen.

De achterbank blijft typisch CLA: bruikbaar, maar eerder voor ritten tot de bar of de zaak, niet voor een vakantie met drie vrienden, tenzij je Sneeuwwitjes zeven dwergen tot je vrienden mag rekenen. Maar goed, de CLA is dan ook geen bus. Hij ís compact doch groots in prestaties.

Rijden: comfortabel én verrassend sportief

In de CLA 250+ is de achterwielaandrijving opnieuw van de partij, en dat merk je meteen. De auto voelt dynamisch en lichtvoetig aan, zonder ooit hard te worden. De tweetrapsversnellingsbak op de achteras is een meesterzet: één versnelling voor stadsverkeer en acceleraties, één voor efficiëntie op hogere snelheden. Al is de omschakeling tussen deze twee versnellingen verrassend te noemen, zeker wanneer je het voor de eerste keer ervaart. Het is gewoon niet iets wat je van een EV gewend bent.

De 350 4Matic zet daar nog een schep bovenop met zijn extra voorste motor. Het resultaat is grip wanneer je het nodig hebt, maar efficiëntie wanneer je het niet nodig hebt. En dat merk je echt in het verbruik als we enkele van onze conculega’s mogen geloven die ermee op pad gingen.

Wat vooral opvalt, is hoe volwassen de CLA rijdt. Comfortabel als een grotere Mercedes, stabiel als een sportieve sedan, en verrassend zuinig voor zijn gewicht. Je hebt in ieder geval nooit het gevoel dat je in een kleurloze, steriele EV zit en ook dat zal ICE-drivers over de streep kunnen trekken.

Het Superscreen: indrukwekkend, maar niet voor iedereen

Het optionele Superscreen, tot drie naast elkaar geplaatste displays, is technologisch indrukwekkend, maar esthetisch stof tot discussie. Het is groot, aanwezig en domineert het dashboard. Mercedes verdedigt het door te zeggen dat het nooit wordt verblind door binnenvallend zonlicht, waar ze 100% gelijk in hebben, maar je moet wel houden van de look. Wij konden er makkelijk aan wennen maar de eerste reactie van onze passagiers tijdens onze testweek was vooral ‘Amai, das groot’. ‘That’s what she Said’ was nog nooit zo toepasbaar op een cock…euh pit van een auto.

Prijs: luxe heeft een prijskaartje

Wie zich al klaarmaakte voor een “betaalbare” Mercedes zal even voor zichzelf moeten uitmaken wat betaalbaar is. Voor zij die op kosten van het bedrijf zoeken naar een (opnieuw sorry Ruben) grotere aftrekpost dan Van Guchts lief, zal dit een zeker te overwegen en rationele keuze zijn, voor de particulier misschien net iets minder.  
De prijzen:

  • CLA 250: Vanaf € 49.610

  • CLA 250+: Vanaf € 55.055

  • CLA 350 4Matic: Vanaf € 63.888

Daar krijg je heel wat voor terug, maar de CLA positioneert zich duidelijk niet als budget EV. Mercedes wil dat je voelt dat je, terecht, in een premiumproduct stapt — en het prijskaartje is daar volledig mee in lijn.

De balans: pro’s & contra’s in één ruk

De nieuwe CLA is technologisch ultra-modern, rijdt uitstekend en biedt bijna belachelijk veel range. Hij combineert comfort, prestaties en luxe op een manier die de compacte premiumklasse hertekent. Maar hij is niet goedkoop, het Superscreen blijft een smaakmaker of -breker, en wie achteraan zit, weet dat hij in een CLA zit en niet in een E-Klasse.

Conclusie

De Mercedes CLA 2025 is het soort auto dat een duidelijke boodschap uitstuurt: compact betekent niet basic. Dit is een EV die luxe, sportiviteit en hightech combineert alsof het vanzelfsprekend is. Hij rijdt als een grotere Mercedes, laadt als een hypercar en ziet eruit als een mini-CLS.

Hij is dus niet echt het betaalbare instapmodel dat je als jonge snaak nog net kan financieren. Maar voor de man die premium ook écht premium wil — en die houdt van technologie, stijl en een flinke portie rijbereik en ambitie — is de nieuwe CLA een bijzonder sterke kandidaat. Mercedes heeft de lat opnieuw nét wat hoger gelegd. Wat ons betreft, van alle genomineerden uit ‘The Car of The Year 2026’, de winnaar… no doubt. De BMW’s Neue Klasse mag zich alvast opwarmen voor een stevig potje armworstelen.

You May Also Like

80-jarige vrouwelijke Belgische autosportlegende gaat F1 rijden

Meteen goed voor een plaatsje in het Guinness Book of Records Je bent nooit ...

MenStyle On Tour: Opening CUPRA GARAGE in the City

Met een DJ-set van Cupra-ambassador Amber Broos als lekker dessertje Afgelopen week opende de ...

MenStyle Road Test: BMW 550e xDrive

De alleskunner  Als er één merk is dat we altijd zelf in onze garage ...

Hosting door Fraai