Let’s get ready to rumble!
Mercedes heeft zijn populairste SUV een stevige stroomstoot gegeven. De nieuwe GLC met EQ-technologie is geen klassieke GLC met wat batterijen erin gepropt, maar een compleet nieuw beest op wielen. En geloof ons: hij komt met genoeg gadgets, lichtjes en luxe om zelfs je favoriete techno-DJ jaloers te maken.
Pixels, pixels en nog eens pixels
De eerste blikvanger? Die verlichte grille. Geen gewone ledstrip, maar een front met 942 verlichte pixels die animaties tonen wanneer jij arriveert, vertrekt of gewoon naast je oplaadpaal staat te chillen. Voeg daar nog de iconische ster en achterlichten vol mini-sterretjes aan toe en je begrijpt waarom deze SUV meer lichtshow heeft dan Tomorrowland.
Groot, groter, GLC
Met zijn 4,85 meter lengte en 2,97 meter wielbasis groeit de elektrische GLC flink ten opzichte van zijn benzinebroer. Resultaat: meer beenruimte achterin (+47 mm), een koffer van 570 liter (uit te breiden tot 1.740 liter) én een frunk van 128 liter. Handig voor je weekendtas, je golftrolley of – waarom niet – een krat champagne.
Binnenin: één groot schermfeest
Stap je in, dan wacht een Hyperscreen van 31,9 inch (bijna een meter breed). Drie schermen vloeien naadloos in elkaar en draaien op een AI-gestuurd systeem dat tot 254 biljoen berekeningen per seconde kan uitvoeren. Kortom: slimmer dan je schoonbroer op een quizavond, én de eerste Mercedes die zelf laadstations kan reserveren.
Optioneel krijg je er nog een panoramadak bij met 162 sterren en negen dimzones – alsof je je eigen privé-planetarium boven je hoofd hebt.
Powerplay op 800 volt
De eerste versie, de GLC 400 4MATIC, levert 490 pk uit twee elektromotoren en een batterij van 94,5 kWh. Daarmee kom je 713 km ver op papier. Moet je snel bijladen? Geen probleem: dankzij 800V-technologie trek je er in 10 minuten tot 300 km rijbereik bij. Handig als je tussen Brussel en Knokke nog een snelle koffiestop maakt.
En omdat duurzaamheid sexy is: de GLC ondersteunt ook bidirectioneel laden, zodat hij dienst kan doen als thuisbatterij voor je zonne-energie.
Comfort meets terreinambitie
Zoals het een Mercedes betaamt, kun je hem aankleden met luchtvering (AIRMATIC), vierwielbesturing en een offroad-modus die zelfs de Range Rover doet fronsen. Ja, deze SUV kan een bosweg aan, al gokken we dat hij vaker voor de boetiek geparkeerd zal staan dan in de modder.
What’s next?
Met de GLC EQ 2026 zet Mercedes een statement neer: luxe, technologie en power in één pakket. Of hij beter is dan de nieuwe BMW iX3 of Audi Q6 e-tron? Dat gevecht barst pas los in 2026. Tot dan kunnen we alvast dromen van 942 pixels die ons ’s ochtends begroeten.