1.050 pk aan testosteron, mét of zonder dak
Ferrari heeft weer iets bedacht om je excuses bij de bank nóg ongeloofwaardiger te maken. De nieuwe 849 Testarossa en zijn dakloze broertje, de Spider, zijn er om de SF90 (Stradale en Spider) in een klap naar de oldtimers-hoek in het Ferrari-museum te verwijzen. Wat je krijgt? Een plug-in hybride supersportwagen die 1.050 pk combineert met Italiaanse drama, nostalgie én genoeg gadgets om zelfs je schoonbroer met zijn Tesla te doen zwijgen. Maar kan hij zijn iconische voorvader vervangen? Dat is nog maar de vraag.
Testarossa: de naam die je schoonvader wel herkent
“Testarossa” klinkt als pure Ferrari-romantiek, en dat is het ook. Jaren ’80-icoon, Miami Vice op repeat, en nu terug in 2026 als berlinetta en Spider. Maar vergis je niet: dit is geen retrofeestje. De nieuwe Testarossa is harder, sneller, en slimmer – kortom: exact wat je wil vertellen op een jacht in Monaco of tijdens een glas Dom Pérignon in Knokke. De looks? Daar zijn de meningen over verdeeld. Maar hé, naar mate je ouder wordt, word je ook mooier, toch?
Power die je haarlijn doet terugtrekken
Onder de kap ligt een twin-turbo V8 die 830 pk brult. Voeg drie elektromotoren toe (twee vooraan, één achteraan) en je zit aan 1.050 pk totaal. Genoeg om je persoonlijke chauffeur te ontslaan, want rijden wil je zelf. De Spider laat je bovendien het dak openklappen in 14 seconden, zelfs aan 45 km/u – handig voor dat stukje Croisette waar iedereen moet zien dat jij dé man bent.
Aerodynamica die je ego streelt
Het design is een mix van ’70s racewagens en hedendaagse Italiaanse scherpte. Resultaat: 415 kg downforce bij 250 km/u – niet dat je dat op de E40 legaal gaat testen, maar hé, het kan. Zelfs de koeling is 15% efficiënter, zodat je motor en remmen fris blijven, zelfs na een stevige sprint van Saint-Tropez naar Portofino.
Interieur: cockpit of catwalk?
Binnenin lijkt alles gebouwd rond jou, de man die vindt dat de wereld om hem draait. Een nieuw stuur met tastbare knoppen (ja, inclusief die iconische rode startknop), een strakke centrale tunnel geïnspireerd op de F80, en een HMI-systeem dat zo intuïtief is dat zelfs je tech-averse oom het snapt. De vibe? Strak, high-tech, maar toch theatraal – zoals enkel de Italianen dat kunnen.
Lifestyle extra’s
-
Tripje naar de Côte d’Azur? De Spider laat je haar wapperen – of wat er nog van overblijft.
-
Businessmeeting in Genève? De berlinetta straalt meer autoriteit uit dan welk maatpak dan ook.
-
Vrijdagavond in Knokke? Eén druk op de startknop en heel de Place m’as-tu vu weet dat jij aangekomen bent.
De Ferrari 849 Testarossa en Spider zijn geen auto’s, het zijn statements. Ze zeggen: “Ik ben het mannetje, ik heb lef, en ik meet mijn vermogen niet in kilowatts, maar in pure Italiaanse passie.”
Dit zijn geen wagens voor wie enkel een auto wil. Dit zijn wagens voor wie ook een jacht, een wijnkelder en een voorkeur voor maatwerkloafers heeft. Met of zonder dak: de 849 Testarossa maakt duidelijk dat jij het soort man bent waar anderen over fluisteren… of ze nu de looks wel of niet kunnen appreciëren.