Maserati MC12 en Ferrari LaFerrari onder de hamer in Knokke

Miljoenenjacht bij Zoute Grand Prix

Oktober betekent in Knokke-Heist niet alleen flaneren op de dijk met champagne in de hand, maar ook het startschot van de Zoute Grand Prix – hét walhalla voor autoliefhebbers met een zwak voor exclusieve bolides. Een event dat we maar al te goed kennen daar we de tiende editie zowaar de GT-Tour hebben gewonnen. Of we er dit jaar bij zijn? Goeie vraag want de lat die we ooit gelegd hebben ligt hoog.

En over die lat gesproken, die wordt dit jaar ook nog wat hoger gelegd tijdens de jaarlijkse veiling. Zo presenteert veilinghuis Bonhams twee absolute publiekslievelingen. Geen klassieke oldtimers dit keer, maar moderne supercars die nu al legende-status hebben bereikt: de Maserati MC12 en de Ferrari LaFerrari.

Maserati MC12: zeldzaam en iconisch

Dat er een MC12 op een Belgische veiling verschijnt, mag gerust een unicum genoemd worden. In de Benelux staat er, voor zover wij weten, geen enkel exemplaar op kenteken, en wereldwijd bestaan er slechts 50 stuks. Allemaal uitgevoerd in de herkenbare wit-blauwe racekleuren.

Het exemplaar in Knokke dateert uit 2005, het jaar waarin Maserati de zogeheten shortnose-variant introduceerde. Die kreeg een neusje dat 150 millimeter korter was om te voldoen aan FIA-regels. Onderhuids is hij nauw verwant aan de Ferrari Enzo, maar qua looks heeft Maserati er volledig zijn eigen draai aan gegeven.

Met een 6.0-liter V12 die 630 pk levert, hoef je niemand uit te leggen dat dit nog steeds pure raceporno is.

Ferrari LaFerrari: hightech Italiaans vuurwerk

Aan de andere kant van de veilingzaal staat een LaFerrari, die in vergelijking met de MC12 wat minder exclusief is – 500 coupés en 210 cabrio’s werden er gebouwd – maar minstens even begeerlijk. De 6.3-liter V12 is goed voor 800 pk, en dankzij het KERS-hybridesysteem komt het totaalvermogen uit op een krankzinnige 963 pk.

Met recht de kroon op Ferrari’s hypercar-dynastie.

Zelfde eigenaar, flinke kilometers

Opvallend detail: beide auto’s hebben dezelfde eigenaar gehad, en zijn dus géén garage queens geweest. De LaFerrari heeft 18.000 kilometer gereden, terwijl de MC12 zelfs 44.000 kilometer op de teller heeft – bijna dagelijks gebruik voor dit type auto.

Verwachte opbrengst

Bonhams schat de opbrengst van de Maserati MC12 tussen €3,4 en €4 miljoen, terwijl de Ferrari LaFerrari iets daaronder ligt met een verwachting van €3,3 tot €3,9 miljoen. Welke van de twee uiteindelijk de hoogste hamerprijs haalt, wordt in oktober duidelijk tijdens de Zoute Grand Prix.

Eén ding is zeker: in Knokke vliegen de miljoenen straks net zo vlot over tafel als de oesters en de champagne.

You May Also Like

‘BASS’: Revolutionaire zeteltechnologie ontworpen voor welzijn achter het stuur

De Body and Soul Seat (BASS) creëert een multidimensionale audio-ervaring. De sensorische technologie integreert ...

DS4 komt als mooie cross-over

Oui monsieur Op Bugatti na halen we maar zelden een wagen van Franse makelij ...