De sportwagen met stropdas die de Porsche Macan laat zweten?
Alpine, het merk dat je waarschijnlijk kent van de messcherpe A110, heeft zijn jongste troef onthuld: de A390. Geen klein scheurijzertje deze keer, maar een heuse sport fastback mét vier deuren, vijf zitplaatsen en de spierballen om de Porsche Macan wakker te houden. En ja, hij is volledig elektrisch. Een SUV? Niet helemaal. Een limousine? Zeker niet. Noem het liever wat Alpine zelf noemt: een racewagen in maatpak.
Looks to kill (and thrill)
Als je dacht dat elektrische auto’s allemaal op elkaar begonnen te lijken, cue het zoveelste aerodynamisch ei op wielen, dan komt Alpine met een welgemikte design-uppercut. De A390 is geen grijze muis, maar een sportieve verschijning die je zelfs van 110 meter afstand herkent: coupé-lijn, helmvizier-achterruit, gespierde schouders en een verlichtingssignatuur die klinkt als een sci-fi film: Cosmic Dust. Denk: driehoekige lichtjes die oplichten als je de auto nadert, en zelfs een Alpine-logo dat in sneeuwvlokvorm op de grond wordt geprojecteerd. Geen overkill, wel precies de juiste dosis futuristische flair.
Van dichterbij (zeg, 110 cm of minder) zie je de details pas écht: scherp gesneden achterdeuren met verborgen handgrepen, een lamel boven de motorkap die luchtstromen temt, en een spoiler die niet uit de Fast & Furious-catalogus komt, maar elegant weggewerkt is. Zelfs het iconische A110-profiel is subtiel in de voorruit geëtst. Franse finesse, quoi?
Prestaties: drie motoren, nul excuses
Onder die stijlvolle buitenkant klopt een rauw sporthart. Of beter: drie elektrische harten. De A390 beschikt over een drie elektromotoren (één vooraan, twee achteraan), goed voor vierwielaandrijving en Alpine’s eigen Active Torque Vectoring. Met andere woorden: hij gooit koppel links en rechts alsof het niks is, waardoor hij zich gedraagt als een middenmotor-sportwagen. Spoiler alert: hij is dat ook, in SUV-formaat.
Er zijn twee varianten:
-
GT: 400 pk, 650 Nm, 0-100 in 4,8 seconden
-
GTS: 470 pk, 808 Nm, 0-100 in minder dan 4 seconden
Ja, dat zijn cijfers waarmee je op zondag je schoonvader in z’n 911 zelfs even imponeert. De topsnelheden? Respectievelijk 200 en 220 km/u. En dankzij een 89 kWh-batterij met tot 555 km rijbereik én 190 kW snellaadcapaciteit blijf je ook onderweg niet op je honger zitten.
Trackday op dinsdag, meeting op woensdag
Hoewel de A390 ruim genoeg is voor vijf volwassenen en 532 liter bagage, blijft hij trouw aan Alpine’s kernmissie: rijplezier. Het chassis rust op een AmpR Medium-platform met dubbele aluminium driehoeken en 365 mm remschijven met zes zuigers. Oftewel: geen SUV die over zijn tenen struikelt in een bocht. Dankzij een slimme gewichtsverdeling van 49/51 voor/achter voelt hij lichtvoetig aan, ondanks z’n royale 2.121 kilogram. En met vijf rijmodi (inclusief “Track”) en een Overtake-knop voor 10 seconden extra boost, is deze Alpine klaar voor het circuit én de snelweg.
Tel daarbij geavanceerde telemetrie, energie-recuperatie in vijf standen, en je krijgt een elektrische alleskunner die niet braaf is — maar bloedsnel.
Een statement voor de stijlbewuste snelheidsduivel
De A390 is beschikbaar in zes kleuren, waaronder het typische Vision Alpine-blauw en een Mat Dondergrijs voor wie graag low-key intimideert. Het dak kan zwart of carrosseriekleur zijn, en de velgen? 20 of 21 inch, geïnspireerd op endurance racing, met uitvoeringen die klinken als Zwitserse horloges: “gediamanteerd”, “mat gesmeed”, “glanzend zwart”. Je voelt: dit is geen leasebak, dit is lifestyle-op-wielen.
Concurrentie? Macan beware
Met zijn sportieve focus, chique afwerking, en prestaties die je normaal bij supercars ziet, richt de Alpine A390 zijn pijlen recht op de nieuwe elektrische Porsche Macan. En laten we eerlijk zijn: dit Franse snelheidswonder heeft alles om die strijd serieus aan te gaan.
Dus heren of stiekem meelezende dames, als je op zoek bent naar een gezinsvriendelijke machine die ook je hart sneller doet slaan wanneer je het stuur vastgrijpt, dan is dit ‘m. De A390 is geen compromis. Het is een statement.
En misschien wel de coolste manier om elektrisch te rijden sinds… ooit.
Specs in een notendop:
-
Vermogen: 400 – 470 pk
-
Koppel: 650 – 808 Nm
-
0-100 km/u: 4,8 sec (GT), <4 sec (GTS)
-
Actieradius: tot 555 km
-
Laadvermogen: 190 kW DC
-
Aandrijving: AWD met torque vectoring
-
Prijs: nog niet bekend