Ferrari 296 Speciale & Speciale A: Italiaanse spierballen op stekkervoeding

Maar zijn ze fiscaal aantrekkelijk? 

Ferrari heeft z’n nieuwste wapens onthuld en ze zijn net zo gespierd als stijlvol: maak kennis met de 296 Speciale en 296 Speciale A (ja, die “A” staat voor “Aperta”, oftewel open dak, oftewel: wind door je haar en adrenaline in je nek). Beide modellen zijn plug-in hybrides, maar gooi dat idee van ‘milieuvriendelijk en suf’ maar meteen overboord. Dit zijn geen Priusjes. Dit zijn hardcore rijdersauto’s met een V6 van 120 graden, twin turbo’s én een extra boost van een elektromotor. Samen goed voor een obscene 880 pk.

Dat is 50 pk méér dan de toch al niet lullige 296 GTB en GTS, en dat maakt deze tweeling tot de sterkste achterwielaangedreven straatauto’s die Ferrari ooit heeft gebouwd. Met recht dus de nieuwe koning (en koningin) van Maranello’s circuitwaardige straatracers.

Ferrari’s Greatest Hits, nu met extra decibellen

De Speciale’s zijn de spirituele opvolgers van iconen als de 430 Scuderia, 458 Speciale en 488 Pista. Denk aan alles wat je vet vond aan die auto’s, maar dan met nog meer tech, meer performance, en ja – nóg meer geluid. Die V6 klinkt als een ‘piccolo V12’, en dat is geen marketingpraat: het geluid is verfijnd tot een muzikale agressie die je ruggengraat laat trillen.

En ja, die elektromotor doet méér dan alleen CO₂ compenseren voor je geweten. In de nieuwe “Extra Boost”-modus perst hij er 180 pk uit – alsof er een F1-KERS-knop in je stuur zit die je lanceert als een raket bij elke schakelpoging. Ferrari’s engineers hebben zelfs de transmissie aangepakt: sneller schakelen, méér koppel tijdens het overschakelen, en dat voel je.

Klein, licht, bruut

De Speciale-modellen zijn niet alleen sneller, ze zijn ook lichter: 60 kg gewichtsverlies voor de coupé, 50 kg voor de open versie. Ferrari heeft z’n race-ervaring maximaal in de blender gegooid, met onder andere koolstofvezel carrosseriedelen en titanium in het motorblok. Resultaat? Een belachelijk scherpe gewicht/vermogen-verhouding van 1,60 kg/pk. Minder gewicht = meer snelheid = meer plezier = bredere grijns.

Ook de aerodynamica is Formule 1-waardig. Met een actieve achterspoiler, nieuwe vinnen en slimme luchtgeleiders plakt dit ding bij 250 km/u met 435 kg downforce aan het asfalt – 20% meer dan z’n broertjes. En als klap op de vuurpijl is er nu zelfs een ‘Medium Downforce’-stand. Je weet wel, voor als je een beetje volwassen wil doen, maar nog steeds wil knallen.

Strakker dan ooit

Onderhuids is alles aangescherpt. De ophanging ligt 5 mm lager, de rolneiging is met 13% afgenomen, en Ferrari’s nieuwste ABS Evo-systeem zorgt voor remmen als een chirurg. Alles om jou – ja, jou – als coureur te laten voelen dat je álles onder controle hebt. Of dat nou waar is of niet.

En het beste: je hoeft 7 jaar lang niet te zeuren over onderhoud

Omdat Ferrari weet dat jij liever rijdt dan met je monteur babbelt, krijg je bij aankoop een 7-jarig onderhoudsprogramma cadeau. Alles wordt geregeld, gepland en netjes gedaan door Ferrari zelf. Geen gedoe, alleen genieten.

Conclusie: wil je dit? Ja. Kun je dit betalen? Dat is een andere vraag.

De 296 Speciale en 296 Speciale A zijn voor mannen die houden van techniek, snelheid en design – maar ook van power met een groen randje. Ze brengen het beste van twee werelden samen: de finesse van een hypermoderne hybride, met de rauwe passie en emotie van een Ferrari. Maar of ze ook fiscaalvriendelijk zijn? Wat denk je zelf?

Soit, heb je de centen, oftewel zo’n 407.000 euro (Aperta: 462.000 euro)? Koop hem. Heb je ze niet? Hang een poster op. Want deze Ferrari’s zijn niet alleen auto’s, het zijn legendes in wording.

You May Also Like

Eindelijk, hier is de nieuwe Porsche 911 GT3

Ook de 992-generatie is er nu met een GT3 Na de coupé, cabrio, Targa ...

BMW i4 begint met eDrive40 en M50 en dit zullen ze kosten

Doet Elon Musk al in zijn broek?  De volgende in de rij die een ...

Komen bakfietsen straks jouw elektrische auto opladen?

Yup, vanaf het vierde kwartaal al in Antwerpen Laden en elektrische auto’s… het is ...