Hier is de Audi Q4 E-Tron (Sportback) en zijn prijzen

Betaalbaar! 

Audi heeft gisteren het neefje van den VW ID.4 voorgesteld, de Q4 e-tron en de Q4 e-tron Sportback. Zowat het eerste (lees betaalbaar) elektrisch model voor een breed publiek. En het moet gezegd zijn, de looks heeft hij al mee.

Audi was al langer bezig met het produceren van EV’s, zoals de E-Tron en E-Tron Sportback, en laatst nog de fantastische op de Porsche Taycan gebaseerde E-Tron GT, die we al eens even konden testen, maar zoals gezegd zijnde, met prijskaartjes die schommelen tussen 70.000 en pakweg 150.000 euro niet meteen weggelegd zijn voor een breed publiek. Tot nu…

Hij komt in twee varianten zijnde een typische SUV en de meer ‘coupé-gelijnde’ Sportback, die allebei trouwens qua looks dicht aanleunen tegen de eerder vertoonde concepts van een aantal jaar geleden. En die looks zitten wat ons betreft erg goed. Mooie lijn, sportief uiterlijk, mooi lichtspel,… we zien er zowaar een kleine RSQ8 in. Maar vergis u niet, qua grootte situeert deze Q4 e-tron zich met zijn 4,59 meter netjes tussen de Q3 en Q5 met dat verschil dat dankzij de elektrische aandrijflijn er meer binnenruimte is dan de Q5 en dat ook de kofferruimte (tot wel 1.490 liter) best groot mag genoemd worden.

Nu we toch over de binnenruimte hebben gesproken, kijken we gelijk naar het interieur. Die is en blijft klassiek en volledig in de lijn met andere Audi-modellen. Wel zien we een nieuw stuur dat ‘touch-gevoelige’ oppervlakken heeft om de verschillende functies te bedienen. Uiteraard behoort een sportstuur (dat bovenaan en onderaan wordt afgevlakt) tot de opties.

Vanuit de drivers-seat zien we een digitaal instrumentendisplay van 10,25 duim en een MMI-scherm van 10,1 duim. Later op het jaar kan dit (optioneel) worden geüpgraded tot eentje van 11,6 duim. Nog een optie is het ‘augmented reality’ head-up display. Dit projecteert de navigatierichting en de rijassistenten in 3D op de weg wat volgens Audi een beeld oplevert van een 70 duim groot beeldscherm dat 10 meter ver staat. Straf!

Maar hoe zit het qua motorisatie? Bij zijn lancering (te bestellen vanaf eind april voor de SUV en juni voor de Sportback) is er de keuze uit drie varianten:

1 Audi Q4 35 E-Tron (vanaf €41.990*)
– 170 pk
– Achterwielaandrijving
– Accupakket van 52kWH
– Laden tot 7,4 kW via wisselstroom (AC) en tot 100 kW via gelijkstroom (DC)
– Rijbereik 341 km (Sportback: 349 km)

2 Audi Q4 40 E-Tron (vanaf €48.500*)
– 204 pk
– Achterwielaandrijving
– Accupakket van 77 kWh
– Laden tot 11 kW via wisselstroom (AC) en tot 125 kW via gelijkstroom (DC)
– 10 min laden > 130 kilometer range
– Rijbereik 520 km

3 Audi Q4 50 E-Tron Quattro vanaf (€56.350*)
– 299 pk
– Vierwielaandrijving (dankzij extra elektromotor op de vooras)
– Accupakket van 77 kWh
– Laden tot 11 kW via wisselstroom (AC) en tot 125 kW via gelijkstroom (DC)
– 10 min laden > 130 kilometer range
– Rijbereik 488 km (Sportback: 497 km)
– Van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden
– S Line standaard

*De Audi Q4 E-Tron Sportback kost telkens 2.000 euro meer, maar krijgt wel een elektrische kofferklep en Audi Drive Select als extra standaarduitrusting.

 

 

You May Also Like

Goed nieuws: Nieuwe BMW 2-reeks coupé behoudt achterwielaandrijving

Een kleine 4-reeks met een kleiner kostenplaatje In tegenstelling tot de 2-reeks Gran Coupé, ...

Geen ‘M’-badge maar ‘ti’ voor nieuwe BMW 128

Een knipoog naar het verleden… Lang voor de 1-reeks bestond er een compacte 3-reeks, ...

Tweede generatie Rolls Royce Ghost nog beter

Kan dit wel? Ja! Nog mooier, nog luxueuzer, nog groter (zo’n 9cm langer),… kortom ...