MenStyle Road Test: Mercedes-Benz E450 All Terrain 4Matic

Het SUV-Gevoel in een Break

In de moderne autowereld is het niet langer vanzelfsprekend dat voertuigen netjes in één bepaald hokje passen. Een SUV kan bijvoorbeeld best een coupé zijn, terwijl een break als een SUV kan worden gepresenteerd. En wat is daar mis mee? Als het verkoopt, waarom zou je dan niet spelen met labels? Dat is precies wat Mercedes doet met de E450 All-Terrain, een break die de grenzen tussen klassiekers als de break en de steeds populairder wordende SUV vervaagt. Het resultaat? Een luxe en praktisch vervoermiddel voor de man die zowel stijl als functionaliteit zoekt. Een alleskunner? Laten we dat snel uitvogelen…

Een Break met een SUV-Uitsraling

De E450 All-Terrain is een voorbeeld van de trend waarbij auto’s steeds meer de grens tussen verschillende segmenten opzoeken. Mercedes, evenals Volvo, Audi en andere merken, heeft de break een lichte verhoging gegeven, wat zorgt voor een ruiger uiterlijk. De All-Terrain is geen SUV, maar kan wel worden gepresenteerd als zodanig. En ja, dat betekent dat hij enkele van de kenmerken heeft die je zou verwachten van een SUV, maar dan in een iets elegantere verpakking. Denk aan een licht verhoogd rijhoogte, robuuste bumpers en opvallende wielkasten. Het idee is duidelijk: een auto die er ‘stoer’ uitziet, maar niet per se bedoeld is voor het echte off-road werk… of toch wel?

Met een verhoogde rijhoogte van 20 cm (bij gebruik van de Off-Road-modus), is de All-Terrain in staat om wat ruwere wegen aan te kunnen zonder de eigenaar met een karrenvracht aan kosten achter te laten. Dit maakt het tot een uitstekende keuze voor stoere venten (en vrouwen) die af en toe ‘van het padje’ willen gaan zonder de overkill van een echte SUV. Daarvoor zijn er bij Benz andere keuzes, de G-klasse, die we hier al eens testten, bijvoorbeeld.

Prestaties: Snelheid, Comfort en tonnen Grip

Met 381 pk en 500 Nm koppel uit een 3,0-liter turbocharged zescilinder motor is de E450 All-Terrain zeker niet de traagste auto op de weg. Geholpen met nog wat extra elektrisch geladen koppel (boost tot 205Nm en 23 pk extra) schiet deze mild hybrid in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft hij een top van 250 km/u, wat behoorlijk indrukwekkend is voor een wagen die het midden houdt tussen een break en een SUV. Voor een vergelijkbare GLE SUV van Mercedes duurt het bijvoorbeeld iets langer dan 5 seconden om dezelfde sprong te maken. Daarmee is de E450 All-Terrain duidelijk de snelste van de twee.

De handling van de All-Terrain is, door de fantastische luchtvering en een goed uitgebalanceerd onderstel, indrukwekkend op ruw terrein. Je merkt vrijwel niets van het onregelmatige asfalt of onverharde wegen wanneer je snel over een gravelweg rijdt. De auto blijft comfortabel en stabiel, wat een absoluut voordeel is ten opzichte van een traditionele SUV die vaak minder dynamisch aanvoelt vanwege de grotere hoogte en het grotere gewicht. Wij worden er lichtjes wild van… en dit terwijl we ons ‘Zen’ in een massagesalon wanen, met dank aan de fantastisch zittende (en masserende) stoelen. Zotter moet het niet worden.

Off-Road Capaciteiten: Lichte Werk, Maar Wél Indrukwekkend

Hoewel de E450 All-Terrain niet bedoeld is voor de extreme off-road avonturen, heeft hij wel degelijk de tools om een ruwer pad aan te kunnen. De luchtvering zorgt ervoor dat de wagen zich aanpast aan de ondergrond, en een, hoe zouden we het noemen, “transparante motorkap”-functie, toont met dank aan camera’s de weg onder de auto. Bijzonder handig voor het navigeren over obstakels. Gezien onze recente en niet zo’n positieve ervaring met een betonnen parkeerbalk, een must voor zowat elke auto. Het kan ook aan onze veel te korte nacht en gebrek aan aandacht gelegen hebben, daar op de parking van onze zondagse ochtend-padel. Soit, met deze alleskunner heb je dat dus niet voor! Een extra puntje (en minder kosten) erbij!

Ok, het is geen bolide om morgen de Dakar mee te gaan karren of er natte en diepe gegroefde bospaden mee te gaan bewandelen maar voor de gemiddelde man die zijn wagen af en toe over een modderig pad wil sturen of een bergachtig gebied wil verkennen, is de All-Terrain een uitstekende keuze.

Rijden en Verbruik: Stijl met Efficiëntie

Wanneer het gaat om brandstofverbruik, biedt de E450 All-Terrain een verrassend voordeel ten opzichte van de meeste SUV’s. Mercedes claimt de All-Terrain op zo’n 8,7 liter per 100 km gecombineerd. Cijfers die wij in onze test zowaar bijna ook haalden. Wij tikten af, en dat met onze niet altijd zo zuinige rechtervoet, af op 9,6 liter per 100 kilometer. Er zijn niet zoveel drieliter zescilinders die, nadat wij ermee op pad gaan, onder de 10 liter kunnen blijven. Mooi!

Met dank ook aan het mild-hybridesysteem, dat helpt niet alleen met de prestaties maar draagt ook bij aan de efficiëntie. Wanneer je vertraagt, wordt er energie opgeslagen, en bij accelereren komt deze weer van pas. Dit biedt niet alleen een betere rijervaring, maar ook lagere verbruikscijfers.

Interieur: Luxe met een Modern Randje

Het interieur van de E450 All-Terrain blijft trouw aan het Mercedes-ideaal van luxe en technologie. Standaard is de wagen uitgerust met een 12,3-inch digitaal dashboard en een 14,4-inch centraal touchscreen dat alles regelt, van navigatie tot multimedia. Het MBUX-systeem zorgt voor naadloze integratie van Apple CarPlay (en ook Android Auto), en het Burmester 4D surround-systeem zorgt voor een top-geluidsbeleving.

Voor de mannen, zoals wij dus, die niet tevreden zijn met minder, is er ook de optie om het MBUX Superscreen pakket toe te voegen, waardoor het centrale display in een naadloze glazen paneel verandert en de passagier naast je ook een touchscreen krijgt. Dit scherm kan worden gebruikt voor multimedia en zelfs voor het bekijken van video’s. Handig voor de passagier maar een beetje overbodig voor de chauffeur… tenzij je je vrouw/lief/Tinderdate even wil stil krijgen natuurlijk.

Zijn er dan geen kleine minpuntjes? Tgoh ja, altijd toch? Zo vinden we de gevoelige touchknoppen op het stuurwiel niet altijd even handig, zeker als je snel wat dingen wil bedienen zoals het geluid of cruisecontrol. Ergonomisch gezien is het draadloze oplaadpad moeilijk bereikbaar wanneer vrouwlief haar Starbucks Matcha-shizzle beker in de bekerhouder heeft staan. Soit, ook dan heb je natuurlijk de keuze… zij eruit en laden of wat klungelen en mogelijks morsen. Wat wij gedaan hebben? Wij zijn geen fan van Iced Matcha Latte… capiche?

Conclusie

De Mercedes E450 All-Terrain is geen traditionele SUV, maar hij kan het wel degelijk voor je doen als je op zoek bent naar een luxe voertuig dat de veelzijdigheid van een SUV biedt, zonder de grotere omvang en het grotere verbruik van een echte SUV. Hij biedt meer rijplezier, een lagere instap en minder terreincompromissen dan de meeste SUV’s, met een verbruik en dynamiek die de meeste luxewagens zouden benijden.

Hoewel de E450 All-Terrain misschien niet als een traditionele break wordt gezien, is het een uitstekende keuze voor de man die stijl en praktisch nut wil combineren, zonder compromissen te sluiten aan prestaties. De balans tussen elegantie, comfort en een beetje avontuur maakt het tot een auto die zijn mannetje staat, zowel in de stad als ‘van het padje’.

En of je nu de E450 Break als de echte ‘ster’ ziet, of de All-Terrain als de sportievere keuze, in beide gevallen doet Mercedes opnieuw wat het het beste doet: luxe leveren in een vorm die allesbehalve standaard is. Hij begint bij een vanafprijs van… 79.920 € (E 220 d 4MATIC Break All-Terrain). Ons testmodel begint bij 99.462 €. Gooi daar natuurlijk nog wel wat extra’s op met dank aan een eindeloze optielijst. Als ultieme afsluit hem omschrijven in één woord? Alleskunner!

 

You May Also Like

Aston Martin DBS Superleggera Volante is summerproof

Laat de zomer maar beginnen… Wat hebben wij toch een beetje spijt in de ...

Emissieloos de bergen in met de Jeep Wrangler 4xe

De brute Wrangler is dan ook de volgende in rij bij Jeep die aan ...

Mercedes denkt aan een Baby-G

En niet alleen denken Ze zijn actief op de IAA in München, de dames ...