Klaar voor het avontuur?
Lexus? Tot op het moment van deze test was dit voor ons, altijd al een blinde vlek. Zo waren we stiekem heel enthousiast als we van de sympathieke en ravissante PR (mogen we dat tegenwoordig nog zeggen?) van het Japanse merk een uitnodiging kregen om er een weekje mee aan de haal te gaan. Het werd de Lexus NX 450h+ Overtrail, een luxe SUV die de grens tussen verfijning en avontuur overschrijdt.
Wat begon als een chique hybride of plug-inhybride in 2021, is voor 2025 getransformeerd tot een stoerdere versie die de charmante kant van de NX combineert met een robuuste uitstraling die je gerust het avontuur in trekt. Met zijn verhoogde ophanging van 15 mm en terreinbanden is dit de auto die je niet alleen door de stad maar ook naar het volgende avontuur brengt… al is een goed stel katsjoe botten in handbereik misschien wel op zijn plaats.
Visueel trekt de Overtrail meteen de aandacht. Geen chroomdetails hier, maar een stijlvolle zwarte hoogglans afwerking die net zo elegant als krachtig is. De auto staat iets hoger op zijn poten, wat zowel de off-road uitstraling als een verhoogd rijcomfort versterkt. De achttienduim wielen met terreinrubber geven de auto dat ‘avontuur’-gevoel, maar vergis u niet, als je het ruigere offroad-werk in gedachten hebt, zijn er andere en betere alternatieven. Hoewel de verhoogde ophanging en de terreinbanden de prestaties off-road misschien een beetje verbeteren, blijft de NX eerder een verfijnde gentleman dan een Mud-King. Daarvoor heeft hij geen terreinprogramma’s en locks waardoor dit twee ton zware bakbeest zichzelf niet zomaar eventjes uit de natte Vlaamse klei trekt. Neen, vandaar de katsjoe botten als standaarduitrusting als je van zin bent deze knappe, zeker in het exclusieve Moon Desert metaalkleur, even door het natte, verzakte boswegen en modderpoelen te sturen.
Binnenin is deze Japanner dan weer een oase van luxe en stijl. Het interieur is afgewerkt met sportstoelen in zwart kunstleder en kaki stof, een subtiele knipoog naar de natuur. Deze kleur komt terug in de deurpanelen en opbergvakken, en de nieuwe Geo Layer-sierlijsten, geïnspireerd op de patronen van gesteentelagen, zorgen voor een verfrissende uitstraling die je niet meteen bij elke andere auto vindt. Weg met de saaie geborsteld aluminium, dit is stijl met een verhaal!
Qua aandrijving is het vertrouwde plug-inhybride systeem van de NX 450h+ gebleven, en dat is een goed ding. De 2,5-liter viercilinder motor met 185 pk werkt samen met twee elektromotoren om een totaalvermogen van 309 pk te leveren. En ja, dat betekent dat je in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/h schiet en aftopt bij 200 km/u. Met de CVT-automaat blijft de motor altijd in zijn optimale bereik, wat zorgt voor een efficiënt brandstofverbruik. De batterij van 18,1 kWh biedt een elektrisch rijbereik van 50 tot 70 km, ideaal voor het geruisloos en emissieloos cruisen tussen die verdomde steps en bak- en deelfietsen in de stad. Is de accu leeg? Geen zorgen, je schakelt gewoon over naar de hybride modus en het brandstofverbruik blijft tussen de 7 en 8 l/100 km. We hebben al veel mindere resultaten opgemeten tijdens onze tests. Mooi!
De hogere ophangingsvering en terreinbanden zorgen voor wat extra rijweerstand en bandenlawaai, maar de NX 450h+ Overtrail blijft een luxebeest. Het rijgedrag is misschien niet zo sportief als sommige andere SUV’s, maar hé, je jaagt hem ook niet over circuit Zolder, toch? Dit is comfort op z’n best, met een fijne en serene rijervaring waar je van kunt genieten terwijl je de bruisende SUV-hatende stad achter je laat.
De Overtrail is gebaseerd op de Executive Line van de Lexus NX, en dat betekent dat je alles hebt wat je kunt wensen, van een head-updisplay tot stoelverwarming voorin, een 14-inch touchscreen, premium audiosysteem en 3-LED-koplampen die je zowel ’s nachts als overdag doen opvallen. De enige extra kosten? Die exclusieve metaalkleur en het panoramische schuifdak, voor als je de sterrenhemel nog wat dichterbij wilt brengen en wilt scoren bij je lief tijdens een romantisch nachtelijk ritje. Handje op de dij en voor je het weet ben je getrouwd en is er op de achterbank plaatsgemaakt voor wat gemeenschappelijk DNA in een Maxi-Cosi. En nu we het toch over plaats hebben, dat is er ruim voldoende.
Kwanta kosta?
De prijs begint vanaf €72.600, wat hem plaatst in de premium klasse, tegenover andere SUV’s zoals de BMW X3, Mercedes-Benz GLC en Volvo XC60. Dat is natuurlijk niet goedkoop, maar je krijgt wel een SUV met een uitstekende service, 10 jaar garantie en de Japanse betrouwbaarheid die Lexus zo kenmerkt.
Conclusie
Met de Overtrail-uitvoering versterkt Lexus de offroad-look van de NX, zonder concessies te doen aan de verfijning en luxe die je van deze auto mag verwachten. Of je nu de stad doorkruist of op zoek bent naar een avontuurlijke weekendtrip, de NX 450h+ Overtrail biedt de perfecte balans van prestaties, comfort en design voor de moderne man die zijn luxe niet wil opgeven voor avontuur… al heeft dat avontuur wel zijn beperkingen.