Legend!
Een man die we al een paar keer de hand mochten drukken en telkens een stevige indruk op ons kon maken is een legende uit de Belgische autosportgeschiedenis, Jacky Ickx. Tijdens zijn carrière werd hij niet alleen beschouwd als een zeer veelzijdige coureur, maar ook als een meester in het rijden in nat weer. Jacky Ickx leverde een belangrijke bijdrage aan het racesucces van Porsche in de jaren 1970 en 1980 en dat zijn ze in Stuttgart niet vergeten. Jacky, die op nieuwjaarsdag 80 jaar werd, is door Porsche, die ooit trouwens een eigen 911 Carrera 4S “Belgian Legend Edition” hebben gelanceerd, dan ook in stijl gevierd.
Zijn carrière bij Porsche is een goed voorbeeld van hoe succesvol coureurs en merken kunnen samenwerken. Jacky Ickx zegevierde in totaal zes keer in de 24 uur van Le Mans, waarvan vier keer toen hij Porsche vertegenwoordigde. Op 1 januari 2025 viert de autocoureur zijn 80e verjaardag. “We wensen Jacky Ickx het allerbeste en bedanken hem dat hij zichzelf en Porsche in de geschiedenisboeken van de autosport heeft geschreven”, zegt Michael Steiner, lid van de Raad van Bestuur, Onderzoek en Ontwikkeling. “Hij maakte niet alleen indruk op de onderneming met zijn vaardigheden als autocoureur, maar ook met zijn passie, streven naar uitmuntendheid en bescheidenheid. Waarden die Porsche tot op de dag van vandaag belichaamt.”
Van motorfiets naar motorsport
Jacques Bernard Ickx, beter bekend als Jacky Ickx, werd op 1 januari 1945 geboren in de Belgische hoofdstad Brussel. Een van zijn invloeden was zijn vader Jacques Ickx, een motorsportjournalist, die zijn interesse voor snelle voertuigen aanwakkerde. Aanvankelijk was Jacky Ickx geïnteresseerd in motorfietsen. Zijn eerste successen behaalde hij in de motorcross en de Formule 2. Hij werd onder andere Europees kampioen Formule 2 in 1967. Een jaar later kreeg hij van Ferrari een startplaats in de Formule 1, terwijl hij nog maar begin twintig was. Zijn beheersing van het rijden in nat weer werd bij verschillende gelegenheden gedemonstreerd, waaronder in Rouen waar hij zijn eerste Grand Prix-overwinning behaalde. Hij zou in totaal acht Grands Prix winnen voor Ferrari, Brabham en Lotus in de meest gerespecteerde raceklasse ter wereld.
Passie voor uithoudingsraces
Na zijn carrière in de Formule 1 verlegde Ickx zijn focus naar enduranceraces. In zijn eerste jaar bij Porsche in 1976 behaalde hij zeven overwinningen in het wereldkampioenschap. Ickx won ook de 24 uur van Le Mans en herhaalde deze triomf voor Porsche in 1977, 1981 en 1982.
Tijdens de race in juni 1977 maakte hij niet alleen een van de beste herstelacties vanuit een achterstandspositie in de autosportgeschiedenis mee, het wordt ook beschouwd als een van de meest ongelooflijke races uit zijn carrière. De sportwagenfabrikant uit Zuffenhausen nam deel met twee Porsche 936-modellen. De auto van Ickx en Henri Pescarolo kreeg na drie uur motorpech, waardoor ze uit de race moesten stappen. De toen 32-jarige werd aangewezen als vervangend coureur voor Jürgen Barth en Hurley Haywood in de tweede Porsche 936. Door technische problemen lag het team een aantal ronden achter. Ickx nam het stuur over. Hij haalde de achterstand in, herstelde de verloren ronden en reed tot het uiterste om Porsche uiteindelijk naar de eindoverwinning te leiden.
Twee jaar later, in 1979, won Ickx de Noord-Amerikaanse CanAm-serie. In 1981 en 1982 hielp hij bij de ontwikkeling van de Porsche 956 en was hij constant aanwezig in Weissach. Zijn tips vanuit het perspectief van een autocoureur werden verwerkt in aspecten zoals de ontwikkeling en configuratie van de cockpit en monocoque. In 1983 nam hij deel aan de Parijs-Dakar Rally in een Mercedes-Benz. Na zijn overwinning kon hij Porsche overtuigen om deel te nemen aan de woestijnrally. Hij nam in 1984 als Porsche-coureur deel aan de rally en in de twee daaropvolgende jaren sloot hij zijn carrière af met een tweede plaats in 1986 in een Porsche 959.
Zijn inzet voor Porsche in de jaren 1970 en 1980 was van onschatbare waarde, net als zijn bijdrage aan het racesucces van het merk in die tijd. Een van de aspecten die zijn carrière onderscheidde, was zijn veelzijdigheid: Ickx schitterde zowel in enduranceraces als in sprintformats, in nat weer en met een breed scala aan voertuigtypes in de meest uitdagende races ter wereld.
Tot op de dag van vandaag is de vader van vijf nauw verbonden met Porsche en vertegenwoordigt hij de waarden van het merk. Ickx is niet alleen een graag geziene gast op Porsche-evenementen, maar ook een eigentijdse getuige, gewaardeerde partner en testrijder. Zo was hij samen met het Porsche Heritage and Museum-team aanwezig bij de herinbedrijfname van de 959 Paris-Dakar, waarin hij in 1986 samen met Claude Brasseur de tweede plaats veroverde.
Foto’s: Porsche