MenStyle Road Test: Toyota RAV4 GR

Een RAV4 in een trainingsvestje

Hybrides? Laat duidelijk zijn dat ze bij Toyota heer en meester zijn. Neen, we hebben het niet over de PHEV’s, die vooral door het gesubsidieerde en ondertussen bijna eindigend verhaal succesvol zijn, of moeten we zeggen waren. Want wat is het probleem van PHEV’s? Wil je het volle vermogen en rijervaring van deze zwaardere exemplaren, ben je vooral bezig met het optimaal laden. En laat dat nu, als PHEV-rijder (privé) en dus ook een beetje expert, het probleem zijn. De keren wij met een lege batterij rondrijden is niet te tellen. En dat, dat hebben ze bij Toyota dus erg goed begrepen met hun full hybride-technieken, waar ze de referentie zijn. Nadat we eerder al eens de C-HR meenamen, is het nu de beurt aan de RAV4, en jawel, de meest sportieve mannetje onder de RAV4’s, de GR.

GR? Ja, Gazoo Racing of vooral de sportieve tak van het merk en vooral bekend in het World Rally Championship en de WEC en die ook al instonden voor productiewagens als de heerlijke Supra, GR 86 en jawel de GR Yaris, die we later nog aan jullie zullen voorstellen.

Maar hebben de Japanse rekels in het geval van de RAV4 ook onderhuids aan de RAV4 geknutseld? Naast wat strakker afgestelde veren en dempers (7% vooraan en 15% achteraan) niet echt. GR Sport staat hier dus vooral voor een sportiever uiterlijk vertoon en een rijkere uitrusting. En nu we het daarover hebben, dat is echt goed gelukt.

Zo is onze RAV4 GR Sport gestoken in een bad van pianolak waardoor de wielkasten en sierlijsten glanzend zwart schijnen. Ook de velgen en het dak krijgen een donkere look. Over de velgen gesproken, de 19-inchwielen zijn speciaal voor de GR Sport ontworpen. Verder zien we een grille in honinggraatpatroon, mistlichten die wat meer worden geaccentueerd en wat aerodynamische elementen, zoals de spoiler, die het allemaal wat bruter maken. En voor de rest? GR badges all over the place.

Zo ook binnenin, waar we GR-logo’s ons letterlijk om de oren (in de hoofdsteunen van de erg goed zittende sportzetels), voeten (matten), handen (stuur),… vliegen. Verder zien we contrasterende stiksels op de stoelen, het stuurwiel en de versnellingspook. Standaard vinden we ook het 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en intuïtief multimediasysteem. Ook nog leuk, de fysieke knoppen om de temperatuur te regelen. Geen geknoei dus met het zoeken op een aanraakgevoelig scherm, gewoon draaien aan de knoppen… wat mannen als ons willen!

Kijken we onderhuids, vinden we in onze testwagen de full hybride aandrijflijn met als hart de 2,5-liter viercilinder benzinemotor met e-CVT automatische transmissie. Die ontwikkelt 222 pk (270 Nm koppel) en is goed voor een spurtje van deze 1,6 ton zware SUV van 0 naar 100 km/u in 8,1 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. Niet de snelste of meest dynamische SUV waar we al mee op pad zijn gegaan maar als we de blikken van passanten mogen geloven, wel eentje die de aandacht trekt.

Het rijden zelf? Dat gaat met deze vierwielaangedreven sportieveling vlot. Zo lijken de GR-ingenieurs er wel in geslaagd de ophanging zo strak te kunnen maken dat de rolneigingen bij het het wat bruter insturen of bij het afhaspelen van smallere, bochtigere plattelandswegen tot het minimum beperkt werden. Het is een plezier om ermee op pad te gaan al kunnen we er ook niet omheen, als we in de hogere toeren zitten, hij niet bepaald stil is. Ook in natte en koude omstandigheden voelt hij zich als een vis in het water en als we wat collega’s mogen geloven, doet hij dit ook in echt winterse omstandigheden. Foutlopen doet het dus zelden en moest hij toch eens zin hebben om ‘van’t padje’ te gaan, wordt hij de levieten gelezen en kan je als bestuurder nog altijd rekenen op de standaard Toyota T-Mate veiligheids- en rijhulpfuncties. Het pakket omvat het nieuwe Emergency Steering Assist-systeem en het verbeterde Pre-Collision System.

Kwanta kosta? Normaal kent de RAV4 GR een vanafprijs van 57.950 euro al heb je er momenteel al eentje, met dank aan extra kortingen voor slechts 53.950 euro.

Conclusie

Wie bij de RAV4 Gazoo Racing net als de GR Yaris denkt aan een krachtiger geheel komt bedrogen uit. Het is niet de sportman, wel de gewone man in een blits trainingspakje. GR Sport staat hier dus vooral voor een sportievere uitstraling en een rijkere uitrusting en dat is wat ons betreft meer dan ok voor deze vierwielaangedreven en zeker leuke en prettig te besturen SUV. En oh ja, rood is, wat ons betreft, de enige juiste kleurkeuze.

 

You May Also Like

Met de Porsche 911 Dakar ga je ‘van’t padje’

En niet alleen de duinen Als er één daily is die we altijd in ...

MenStyle Road Test: BYD Atto 3

Volgens VAB, de elektrische gezinswagen van het jaar We hadden er al veel over ...

Dit stalen ros is het hebbedingetje voor echte Cowboys

Jihaa… Fietsenmerk Cowboy lanceert zijn vierde generatie elektrische fiets, de Cowboy 4 en Cowboy 4 ...