Inpakken en wegwezen, ook in 2025!
We zijn een nieuw jaar ingestapt en wie denkt dat we nog geen reisplannen hebben gemaakt zit er dik naast. Naast ongetwijfeld een pak ‘MenStyle On Tours‘, staat er voor dit jaar al een trip naar Porto, Kenia, Tanzania en Zanzibar op het programma. Of er ook nog ruimte is voor een cruise? Daar zeggen we uiteraard niet neen tegen. En nu we toch over cruises bezig zijn, de sympathieke rekels van MSC, die ons al eerder meevroegen om hun ‘Yacht Club‘ te mogen ontdekken, onthullen de belangrijkste reistrends voor 2025.
Maar voor we naar de trends gaan hebben ze bij MSC Cruises, naast het klinken op een nieuw jaar, ook nog een andere reden om de champagnekurken te laten knallen. “2024 was ons beste jaar ooit,” zegt Frank Van den Steen, Country Manager Benelux MSC Cruises, die we eerder al een interviewden. “Nooit eerder boekten zoveel Benelux-klanten een reis bij ons: tienduizenden Belgen gingen in 2024 met MSC Cruises op reis, een stijging van 13% ten opzichte van het vorige recordjaar, 2023.” Of onze coverage en talrijke lezers daarmee te maken heeft? Misschien een klein beetje (zie seffens maar even bij ‘Coolcations’). Ze weten wat te doen bij MSC Cruises om ook van 2025 een recordjaar te maken…hint hint.
Al zijn ze ook nu al goed op weg, aldus Frank. “We liggen perfect op koers en zien vandaag al dat de stijgende trend van 2024 zich in 2025 zal doorzetten. De cijfers spreken voor zich, en 2025 belooft nogmaals een nieuw recordjaar te worden. Op dit moment hebben we al 40% van ons boekingsdoel voor 2025 behaald, waarmee we onze positie als absolute marktleider van cruises in België nog verder verstevigen”.
Of het nu gaat om het verruilen van traditionele zonnige vakanties voor koelere bestemmingen of het plannen van de volgende reis geïnspireerd door een populaire televisieshow of film, MSC Cruises onthult bij deze ook vijf reistrends die de vakantiekeuzes van gasten in 2025 en daarna vormgeven.
Ze bieden een kijkje in enkele belangrijke invloeden die van invloed zijn op hoe vakantiegangers cruises onderzoeken en boeken. Trends zoals radical sabbaticals, coolcations en set-jetting veranderen de manier waarop gasten beslissen waar en hoe ze reizen.
COOLCATIONS WINNEN AAN POPULARITEIT
Eentje om ineens met de deur in huis te vallen en eentje die we ook al kunnen bevestigen zijn ‘Coolcations’. Is het het ‘Verhulstjes’-effect nadat ze met MSC het noorden zijn gaan verkennen? Wie zal het zeggen maar ondergetekende heeft al weet van boekingen binnen zijn eigen eerstegraads-familieleden. En of de ‘pa’ zich zal amuseren aan boord voor een trip met maten. Met meer vakantie- dan werkdagen een bevestiging dat (en niet alleen voor hem) in 2025 koelere bestemmingen steeds meer in populariteit zullen stijgen. Reizigers gaan anno 2025 steeds vaker op zoek gaan naar gematigder klimaat in plaats van de traditionele ‘zonnige’ hotspots. Steeds meer vakantiegangers ruilen strandwandelingen in voor wandelingen in de bergen, en zonnebaden maakt plaats voor het genieten van adembenemende landschappen. Deze trend, die de naam ‘coolcation’ heeft gekregen, trekt ontdekkingsreizigers naar bestemmingen die natuurlijke wonderen bieden om te verkennen en ongerepte landschappen om van te genieten.
Wie zich in deze trend herkent, moet zeker de reisroutes van MSC Cruises naar Noord-Europa of Alaska in de gaten houden. In 2026 zal MSC Cruises voor het eerst naar Alaska varen. Gasten kunnen genieten van het adembenemende landschap, de ruige wildernis en de rijke natuur van de regio, evenals de rijke culturele erfgoed, aan boord van MSC Poesia, die wekelijks vertrekt vanuit Seattle, VS, gedurende de zomer van 2026.
Reizigers kunnen er ook voor kiezen om Noord-Europa te ontdekken, of het nu gaat om de prachtige fjorden van Noorwegen aan boord van MSC Euribia, of het verkennen van de culturele en natuurlijke rijkdom van de Oostzee, met bestemmingen zoals Litouwen, Zweden, Estland, Finland en meer, aan boord van MSC Poesia.
RADICAL SABBATICALS
Door de toenemende flexibiliteit op de werkvloer met remote werk en het groeiende aantal bedrijven dat sabbaticals aanbiedt als extra werkvoordeel, is de wens om halverwege de carrière langere werkpauzes te nemen om te reizen sterk toegenomen. Dit heeft geleid tot de opkomst van de ‘radical sabbatical’.
De World Cruise van MSC Cruises is de perfecte oplossing voor wie de reis van hun leven wil maken en de wereld wil rondvaren zonder telkens hun koffer opnieuw in te pakken of eindeloze vluchten te nemen. De cruise vertrekt in januari 2025 en 2026 vanuit Europa (de vertrekdata voor 2027 worden binnenkort bekendgemaakt). In een comfortabele, moderne en elegante balkonkajuit kunnen gasten tot 50 bestemmingen in maar liefst 32 verschillende landen ontdekken. Met stops in havens die gasten voldoende tijd geven om het beste uit elke bestemming te halen, biedt de reis ook verschillende overnachtingen, zodat gasten nog meer tijd hebben om zich volledig onder te dompelen in de cultuur, geschiedenis en landschappen van de bezochte bestemmingen.
SET-JETTING: REIZEN GEÏNSPIREERD DOOR POPCULTUUR
Een andere opkomende reistrend voor 2025 is ‘set-jetting’, waarbij reizigers worden geïnspireerd om een bestemming te bezoeken vanwege een boek, film of televisieserie. Dit fenomeen heeft aan populariteit gewonnen door de opkomst van wereldwijd toegankelijke streamingplatforms, die het publiek in staat stellen om emotioneel verbonden te raken met de locaties uit hun favoriete verhalen.
Met een ongeëvenaarde keuze aan bestemmingen biedt MSC Cruises meerdere routes die enkele van de meest iconische culturele en filmische landschappen van de wereld verkennen. Van een reis aan boord van MSC Opera in de Middellandse Zee, waarbij de prachtige oude stad Dubrovnik (Kroatië) wordt ontdekt – een UNESCO Werelderfgoed dat wereldwijd bekend werd door de hitserie Game of Thrones – tot een avontuur door het Midden-Oosten aan boord van MSC Euribia, met stops in Dubai en Abu Dhabi (VAE), de setting van niet één, maar twee Mission Impossible-films. Voor de ultieme Sex and the City-fan is er de mogelijkheid om vanuit New York City (VS) te zeilen aan boord van MSC Meraviglia en in de voetsporen van Carrie door de straten van Manhattan te wandelen.
DE HONGER NAAR CULINAIR TOERISME
Gastronomie is niet langer een onderdeel van de reiservaring; het is een bepalende factor geworden in de keuze van bestemmingen. Aangedreven door een waardering voor diverse smaken, de invloed van sociale media en de wens om nieuwe smaken te ontdekken, groeit culinair toerisme snel in populariteit. Steeds meer reizigers plannen hun reizen specifiek om unieke restaurants of culinaire ervaringen op te doen, lokale markten te gaan bezoeken, deel te nemen aan gespecialiseerde culinaire workshops of op food-tasting trip te gaan.
MSC Cruises vaart niet alleen naar een breed scala aan beroemde culinaire hotspots, zoals Napels, Palermo (Italië), Barcelona (Spanje) en Buenos Aires (Argentinië), maar gasten kunnen ook een reeks culinaire excursies aan land boeken. Denk aan het bezoeken van charmante wijngaarden in het Italiaanse platteland om lokale wijnen te proeven, genieten van heerlijke tapas in Alicante (Spanje), of proberen Griekse gerechten te maken tijdens een culinaire workshop in een familiebedrijf, een olijfolieperserij in het hart van de traditionele landbouwregio Katakolon (Griekenland).
Aan boord bieden de schepen van MSC Cruises tot wel 11 verschillende restaurants, die unieke en authentieke gastronomische ervaringen vanuit de hele wereld aanbieden. Met een mix van traditionele favorieten en nieuwe smaken kunnen gasten hun wereldreis blijven verkennen via hun smaakpapillen, als aanvulling op hun ontdekkingen aan land.
Van het proeven van farm-to-ocean gastronomie van de Zweedse chef Niklas Ekstedt in de innovatieve Chef’s Garden Kitchen op de MSC World Europa, tot het genieten van authentieke Italiaanse gerechten in het enige Eataly-restaurant op zee aan boord van de gloednieuwe MSC World America, die in april 2025 wordt gelanceerd, en het smaken van Aziatische gerechten in restaurants als Kaito Teppanyaki en Kaito Sushi, aanwezig op veel schepen in de vloot van MSC Cruises. Kortom, de mogelijkheden voor gastronomische ontdekkingen zijn eindeloos.
DE WENS VOOR HOOGSTAANDE ALL-INCLUSIVE VAKANTIES
All-inclusive vakanties zijn al lange tijd populair vanwege het comfort en de praktische eenvoud, maar er is een merkbare verschuiving in voorkeuren. Tegenwoordig zijn reizigers steeds vaker bereid meer te spenderen voor een premium all-inclusive ervaring die traditionele eenvoud combineert met exclusieve elementen. Deze evolutie speelt in op de groeiende vraag naar zorgvuldig samengestelde, hoogwaardige vakanties die verder gaan dan de basis reisbehoeften.
MSC Cruises herdefinieert de all-inclusive vakantie met de MSC Yacht Club. Het luxe ‘schip-in-een schip’-concept biedt een zorgeloze all-inclusive ervaring met privéfaciliteiten, waaronder een speciaal restaurant en lounge, 24u/24 butlerservice en een privézonneterras, allemaal met toegang via key-card. Deze exclusiviteit bevindt zich op korte afstand van de vele voorzieningen die een groter schip te bieden heeft.
Standaard genieten MSC Yacht Club-gasten van een onbeperkt premium drankpakket, inclusief de beste spirits en champagne, onbeperkt Wi-Fi, een volledig gevulde minibar en toegang tot het thermale gedeelte van de MSC Aurea Spa, alles in één stressvrije boeking. Bovendien krijgen gasten die naar de privé-eilandbestemming van MSC Cruises in de Caraïben, Ocean Cay MSC Marine Reserve, varen, exclusieve toegang tot Ocean House, waar een privéstrand, restaurant en extra services op hen wachten.
En ga jij ook mee in deze reistrends? Kijk dan snel eens op de website van MSC Cruises en reis ook doorheen 2025 jezelf naar ongekende avonturen.