Keert Colin Chapman zich om in zijn graf?
Het klinkt een beetje luguber maar om dat te checken zouden we een tripje moeten plannen naar ‘The Churchyard at St Mary’s’ waar de stichter van Lotus sinds 1982 begraven ligt. Een ‘road to’ als eerbetoon aan een man die profetische woorden als ‘Light is Right’ sprak en een pionier werd in het ontwerpen en ontwikkelen van lichte, wendbare sportwagens? Waarom niet! Al zou de man, ondanks de erg sportieve, aerodynamische looks inclusief actieve spoiler, zeker eens twee keer met zijn ogen knipperen als we daar met een 100% elektrische en bijna 2,6 ton zware SUV zouden aankomen.
Lotus, ondertussen onderdeel van het Chinese Geely waaronder ook Polestar, Volvo, Lynk&Co en Zeekr vallen, is niet het eerste sportwagenmerk wat een SUV bouwt maar misschien wel één van de eerste die het 100% elektrisch doet. Of hij zijn technologie deelt met zijn ‘(niet zo) Chinese’ neefjes? Ondanks die allemaal erg gefocust zijn op elektrische aandrijvingen claimen ze van niet. Het platform is speciaal voor hen ontwikkeld, aldus Lotus.
Soit, ‘Light is Right’? Dat geldt niet voor de Eletre, die is 5,10 meter lang, meer dan 2 meter breed en 1,63 meter hoog. Op alle vlakken groter dan zowat de allereerste sportieve SUV, de Porsche Cayenne, die we nog niet kennen in een 100% elektrische versie. Daarvoor is het bij de Duitsers wachten op de vierde generatie. Maar die afmetingen en 100% elektrisch? Dan spreek je ongetwijfeld niet meer in Colin Chapmans termen. Toch zou Lotus Lotus niet zijn mochten ze het dik 600 kilogram zware accupakket wat willen compenseren. Onder het motto ‘alle beetjes helpen’ bespaart de aluminium motorkap 8 kilogram en de aluminium deuren 6 kilogram.
Waar niet op bespaard is, is de afwerking. Waar een Lotus gekend staat om zijn Spartaans interieur, gaat deze vlieger niet op voor de Eletre. Hij maakt indruk met een hoogwaardige en feilloze afwerking. In onze testversie, de Eletre S, met achterin zelfs het optionele ‘Executive stoelenpakket’ waar de standaard en erg ruime driezitsconfiguratie achteraan wordt omgebouwd tot een al even ruime tweezit, inclusief tussenin drankenkoeler en armsteun waarin je ook je glas champagne weggemoffeld krijgt. Drinken en rijden! Heerlijk, het kan, zoals wel andere dingen… op de achterbank natuurlijk. Verder zijn wij grote fan van de alcantara bekleding binnenin wat de sportiviteit van deze Lotus toch naar een volgend level brengt. Mooi! Het dashboard bestaat uit afzonderlijke delen en is zeer slank. In het midden bevindt zich een 15,1 inch groot scherm, terwijl ook de passagier ook kan genieten van een zeer dunne scherm met eigen functies. Eén opmerking? De koppeling met Apple Car Play, daar was duidelijk iets mis. Zo moesten we na elke rit opnieuw onze iPhone wissen en herkoppelen om hem op het scherm te krijgen. Een bug? Wie zal het zeggen maar iets in ons zegt dat er een ‘over-the-air’ update wenselijk is.
Drie versies
De zeer sportief uitziende Lotus Elletje is te bestellen in drie versies: Eletre, de Eletre S, ons testmodel, en de Eletre R. Technisch gezien zijn er eigenlijk maar twee varianten, want de Eletre en Eletre S hebben exact dezelfde specificaties alleen is de S rijkelijker uitgerust.
Kijken we onderhuids dan worden de Eletre en Eletre S aangedreven door een elektrisch geheel dat 612 pk en 710 Nm aan koppel produceert. Een spurtje trekken van 0-100 km/u gebeurt in 4,5 seconden en de topsnelheid ligt op 258 km/u. Zeer respectabel. Wil je net iets straffer en extremer gaan, dan is de Eletre R jouw mannetje. Dankzij drie motoren ontwikkelt deze 918 pk en 985 Nm aan koppel. Hiermee schiet hij in 2,95 seconde naar 100 en haalt hij een top van 265 km/u. Snel, maar (helaas) niet sneller dan de Tesla Model X Plaid, al ziet deze Amerikaan er een pak minder sportief en minder uitgerust uit.
Kijken we naar de batterijen vinden we een batterijpakket van maar liefst 112 kWh groot. Een pakket dat graag snel geladen wordt natuurlijk en dat doet hij met een 800 volt architectuur ook. Zo laadt hij, aan maximaal 355 kW DC, in 20 minuten van 10 tot 80%… in theorie. In de praktijk, gezien de herfstige, natte en koude omstandigheden waarin de batterij niet altijd optimaal op temperatuur zat, duurde het iets langer.
Hoe rijdt hij?
Er zijn drie verschillende rijmodi: Tour, Range en Sport. In de eerste twee modi staat comfort en efficiëntie voorop terwijl de Sportmodus de Eletre in een efficiënte sportieveling moet omtoveren. En is dat? Ondanks het weer, grootte en gewicht ging alles snel, dynamisch en met veel grip met dank uiteraard aan alle elektronica, waaronder het Lotus ICC intelligent torque distribution, aan boord. In tegenstelling tot andere Lotussen zouden de weersomstandigheden vaak wat overstuur uitlokken maar het tegendeel hier is waar. Als we al wat grip moesten zoeken, was het vooral in functie van onderstuur. Toch wordt het hoge gewicht meestal netjes gecompenseerd door een goed afgestelde ophanging. Ook het sturen gebeurt precies en hoewel we andere sportwagens zouden verkiezen op een bochtig parcours, lijkt ook deze Lotus ze met plezier te fileren… tot je hard moet remmen, dan kan hij zijn gewicht niet verbergen.
Kwanta kosta?
De Eletre start aan 98.690 euro maar tikt met de S (124.090) en R (154.090) nog lekker verder aan. Grabbel daar ook nog wat extra opties uit de grabbelton en je weet dat er nog een extra rib uit je lijf moet. Iets wat we trouwens ook bij concurrenten als BMW, Mercedes en Audi zien dus geen man overboord.
Conclusie
Keert Colin Chapman zich om in zijn graf? Wél als hij ziet hoe een 2,6 ton zware 100% elektrische SUV de naam Lotus draagt. Een actie die ongetwijfeld zal gesteund worden door Lotus-puristen die niets van elektrificatie moeten weten. Helaas is de wereld niet meer klaar voor kleine, sportieve, snelle, luide belhamels aangedreven door V8’en. En wil je deze ‘nieuwe’ wereld een beetje uitdagend, sportief en toch net wat anders ontdekken, dan is deze Lotus Eletre zeker één van de opties. Al zal je daarvoor de nodige sollen op tafel moeten leggen… sollen die, het zelfstandig doelpubliek voor ogen, voorlopig ook gewoon voor 100% kunnen aftrekken. Mooi toch?