MenStyle On Tour: Roadtrip Denemarken-Zweden met Peugeot E-5008

Een fantastische roadtrip in de buurt van Kopenhagen, daarmee lokte de sympathieke rekels en rekelinnen van Peugeot ons richting het noorden van Europa om er kennis te maken met de gloednieuwe Peugeot E-5008, de grote broer van de E-3008 die we dan weer niet zo lang geleden in het zuiden van Europa over de bergachtige wegen aan de Côte d’Azur joegen. Of we enthousiast waren? Aangezien Kopenhagen nog op onze bucketlist stond, sowieso. 

Soit, wij het vliegtuig op richting Kopenhagen en daar aangekomen had Peugeot al een eerste verrassing klaar. Het werd geen tripje in de Deense hoofdstad, neen, we zouden per direct de Øresundbron nemen oftewel de verbinding tussen Kopenhagen en Malmö over de Sont, een van de drie zeestraten die het Kattegat verbindt met de Oostzee. De brug bestaat uit een dubbeldeksbrug en strekt zich uit over bijna 8 kilometer aan de Zweedse kant, klaar voor een trip langs de Zweedse kust en stukje ongerept binnenland tot onze eindbestemming, Åhus, een kustplaats dat hoort bij de gemeente Kristianstad wat tevens ook het centrum is van de beroemde Zweedse palingfeesten in augustus en september waar naast paling ook veel schnaps wordt gedronken, meestal de beroemde lokale Absolut Vodka. Een weetje…

Soit, we zijn hier natuurlijk niet om te drinken, dat gaat ook moeilijk met de nultolerantie in Zweden, wel om te rijden. En dat doen we dus met de grote broer van de E-3008, de E-5008, een 100% elektrische zevenzitter en in zijn segment redelijk uniek. Niet dat wij met zeven journalisten of influencers de Peugeot ingepleurd werden… dat had zo volgeladen nogal een test geweest, neen, wij mochten het stuur delen met de ravissante Virginie Philippot. We horen mannen al denken… ook een soort test… een relatietest? Neen hoor, dit is geen tripje naar Temptation Island maar een ontspannen ritje doorheen het noordelijk ongerept landschap met op de achtergrond ook teleurstellende Rode Duivels die doen wat ook de Russen niet kunnen, Oekraïne verslaan.

De Peugeot E-5008 dus. Die is gebouwd op hetzelfde platform als de 3008 en de nieuwe Opel Grandland maar ten opzichte van de E-3008 is deze zevenzitter zo’n 25 cm langer, iets wat de ruimte binnenin alleen maar ten goede komt. Zelfs op de achterste rij zit je vrij comfortabel en zijn deze plaatsen niet enkel weggelegd voor een stel kinderen. Ook wij, bijna 1m90, konden, mits wat instapgefriemel, vrij goed en comfortabel zitten. Niet dat we op de achterste rij een trip van 1.000 kilometer zouden willen maken maar een uitje naar de zee moet zeker kunnen. En voor zij die niet altijd met zeven op pad moeten en je af en toe wat extra koffer wilt, alles is handig moduleerbaar waardoor je heel wat ruimte ter beschikking hebt wanneer de situatie erom vraagt. Handig!

Kijken we verder binnenin valt ons, uiteraard, het ondertussen niet zo nieuw klein en sportief ‘kart’-stuurtje op en het merkeigen, helder, een perfect leesbaar dashboardconcept i-Cockpit op. Nieuw in tegenstelling tot de andere Peugeots in deze setting is de plaats van de transmissie-selectiehendel. Die staat nu naast de start-stopknop. Ook niet meer te zien zijn de tuimelschakelaars onder het centrale scherm. Die zijn nu (optioneel) vervangen door i-Toggles, oftewel grote digitale sneltoetsen. Handig zo’n sneltoetsen want niemand zit te wachten om tijdens het rijden eindeloos en afgeleid te scrollen doorheen menu’s op het grote aanraakscherm. Optioneel? Ja, tenzij je voor de GT-versie kiest, dan zijn ze standaard.

Verder zien we vooral een steeds betere en meer kwaliteitsvolle afwerking. Ze gaan erop vooruit bij Peugeot op hier en daar wat minder in het oog springende harde en blinkende plastieken bekleding na.  Ook de stoelen zitten uitstekend maar dat is iets wat we gewend zijn bij Peugeot. Comfort boven alles en daarmee halen we meteen een puntje boven. Boven wat dan? Tja, sportiviteit. Deze zware jongen blinkt niet uit in echt sportieve prestaties maar daarvoor is een zevenzitter ook niet echt gemaakt dus het is hem bij deze ook vergeven. Zo heeft onze testwagen van 2,3 ton een vermogen van 157 kW (210 pk) en 345 Nm aan koppel aan boord. Dit zorgt voor een spurtje in 9,7 seconden naar 100 en een topsnelheid van 170 km/u. Perfect voor wat het dient, beetje loom en zwaar voor zij die houden van het iets dynamischer werk.

Voor Zweden eigenlijk perfect daar ze ginds erg streng zijn wat betreft snelheidsregels en de boetes bij overtredingen. Maar het kent ook zijn voordelen, het rijbereik bijvoorbeeld. Hou je je aan de regels en trek je niet zoals een echte Johnny na elk rood licht de straatstenen uit de grond kom je ver. Zo puurden wij uit het batterijpack van 73 kWh een gemiddeld verbruik van om en bij de 18,2 kWh per 100 kilometer, iets boven het cijfer Peugeot (WLTP) zelf opgeeft. Uiteraard, met dank aan de Zweedse, vaak tot 70 km/u (en 110 km/u op de snelweg) beperkte wegen. Zo kom je toch al gauw aan een autonomie van bijna 500 kilometer op één stroombeurt. Mooi! Voor een exemplaar met nog een grotere batterij, dito rijbereik (tot 660 kilometer) is het nog wachten tot volgend jaar.

De prijs

De E-5008 kost basis minstens 51.500 euro of zo’n kleine 10.000 euro meer dan de mildhybride versie (136pk) of een dikke 3.000 euro meer dan de PHEV met een gecombineerd vermogen van 195 pk. Dat maakt hem ook (slechts) 2.000 euro duurder dan zijn kleine broertje, de E-3008. Gaan we wat uitgebreider in opties (adaptieve ledkoplampen, een adaptieve cruisecontrol, het panoramische display met geïntegreerde gps, stoelverwarming en 20-duim velgen,…) dan kost dit, onder de naam GT je 56.000 euro, exclusief en misschien altijd aan te raden warmtepomp (800 euro).

Conclusie

Wie op zoek is naar een elektrische wagen met of heel veel koffer of zeven zitplaatsen, kwalitateitsvolle afwerking en een meer dan degelijk rijbereik en daarvoor geen rib uit het lijf wil halen, vult Peugeot dit gat in de markt daar je in dit segment, gewoon geen (waardig) alternatief vindt. Is hij dan goedkoop? Neen, maar welke elektrische jongen is dit wel, toch? Wat je mag verwachten? Aangenaam, comfortabel cruisen. Wat je niet mag verwachten? Dynamiek maar iets in ons zegt dat dit nu ook niet het publiek is dat achter deze grote, handige, goede gezinswagen zal gaan.

 

You May Also Like

MenStyle Road Test: Subaru Outback (2021)

De trilogie kent zijn einde… Na de Forester Sport en de XV is het de ...

Nieuwe Porsche Panamera Turbo verpulvert record Nordschleife

7:29.81 Cijfers die kunnen tellen en die zijn voorganger doen verbleken. Zo doet de ...

Wat doet deze Alfa Romeo F1 op de autosnelweg?

Morgen, zaterdag 24 juni,  is het 113 jaar geleden dat Alfa Romeo in 1910 ...