Zo goed als volledig nieuw?
BMW heeft zijn kleinste model, de 1-Reeks, vernieuwd en dat hebben we geweten. Niet alleen het uiterlijk vertoon, maar ook onderhuids en nieuwe naam voor de benzineversies nemen deel uit van deze grondige verandering. En zo weten we dat het rijk nog lang niet uitgezongen is voor BMW’s kleinste die met deze vierde generatie al zo’n 20 jaar meegaat.
Het uiterlijk vertoon? Dat kent vooral vooraan heel wat wijzigingen met name de grille die bijvoorbeeld een stuk breder en lager wordt en nu dieper naar voren gekanteld ligt. Verder zien we compactere koplampen die nu standaard beschikken over LED-technologie. Achteraan vinden we meer herkenningspunten van de derde generatie terug al zijn ook hier de achterlichten hertekend. Ook nieuw, vier in plaats van twee uitlaten in de meest sportieve versies. M-style op zijn best!
En nu we het toch over M hebben, de nieuwe krachtigste versie laat, net als de andere benzinemodellen, de ‘i’ schieten en gaat voortaan als M135 xDrive door het leven. Niet geheel onlogisch als je geen verwarring wilt zaaien met de ‘i”s die staan voor de elektrische voertuigen uit München. Die M135 sleurt wel 6 pk minder (300 pk) dan zijn voorganger uit de tweeliter twinturbo maar dat volstaat nog steeds om onder de vijf seconden, 4,9 om precies te zijn, te spurten naar 100 km/u.
Verder wordt het gamma nog aangevuld met de 120, een 170 pk sterke mildhybride driecilinder en later nog met de 116 waarvan de spes nog niet geweten zijn. Uiteraard geeft BMW ook de diesels nog niet op en kan je ook de 118d en 120d nog bestellen. Zij rekenen (voorlopig toch) nog op de gekende viercilinders van 150 en 163 Beierse paardjes.
Standaard? Een automaat waardoor handgeschakeld ook hier tot het verleden behoort. Die automaat bedien je met een nieuwe schakelaar met daarrond nog wat extra knoppen om de rijmodus en infotainment te bedienen. Zoek niet verder naar andere knoppen, die vind je via het menu van het touchscreen. Op het menu? Tal van (betalende) apps die je eerst kan uitproberen alvorens ze aan te schaffen.
Over aanschaffen gesproken? De prijs? Dat weten we in het najaar. Wordt vervolgd!