Welkom stekkerloze 911 GTS T-Hybrid
Langverwacht en welgekomen? Omdat Porsche nood had aan een Euro 7-norm zeker. Maar wat houdt dit nu eigenlijk allemaal in? Wél, het begint bij de Porsche 911, onder de typenaam 992, die zijn langverwachte facelift krijgt. En naast die facelift komt er nu dus ook een hybrideversie, de GTS T-Hybrid. Maar wie al denkt om dit speeltje aan te schaffen en een thuislader te installeren, dat is niet nodig zo is deze 911, in tegenstelling tot andere sportieve merken als McLaren, Ferrari en Lamborghini geen PHEV geworden.
Wat dan wel? Een mildhybride, met een elektrische turbo en een elektrische hulpmotor in de PDK-versnellingsbak. En zo wijkt deze 911 af van zijn twee turbo’s, die ondertussen al zo’n 50 jaar in de 911 liggen. Waarom? Omdat Europa dat met zijn steeds strenger wordende emissienormen zo wil. De dieperliggende technische details hierover laten we passeren maar het gaat om een norm die gesteld is over de werkelijke hoeveelheid lucht die nodig is om één liter brandstof te verbranden.
Nu om dat te halen moet de nieuwe 911 Carrera GTS zijn twee turbo’s loslaten en gaan voor één grote turbo en tegelijk ook voor een compleet nieuwe, en let op, grotere motor. Zo is de nieuwe 911 geen drieliter meer maar heeft de nieuwe zescilinder-boxer een cilinderinhoud van 3,6 liter, die verrassend genoeg niet groter of zwaarder is dan zijn voorganger, integendeel zelfs.
En wat zegt dat allemaal als het gaat om prestaties en kracht? Wél, de elektrisch aangedreven turbo én een in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor zorgt voor meer vermogen en koppel, 541 pk en 610 Nm én zou ook zorgen voor een meer directe respons (elektrische boost) op het gaspedaal. Dit volstaat een spurt naar 100km/u in 3 seconden rond, 6,8 seconden naar 160 km/u, 10,5 seconden naar 200 en een topsnelheid van 312 km/u. Een herneming van 80 km/u naar 120 doet hij in minder dan twee seconden. Wat we ook weten is dat Porsche met zijn nieuwe 911 GTS T-Hybrid zo maar eventjes 8,7 seconden sneller een rondje Nordschleife afhaspelde ten opzichte van zijn voorganger.
Geen stekker
Zoals we al in de inleiding vertelde, het gaat hier dus niet voor een stekkerversie en zelfs meer nog, niet eens een full hybride daar je niet alleen op de elektromotor kan rijden. Het grote voordeel van hierdoor een klein batterijpack te hebben? Het gewicht! Dat blijft onder de 1.600 kilogram en dat doet de prestaties natuurlijk goed aan. Het nadeel, voor zover dit al is… de achterbank is eruit geflikkerd. Je kan dus geen dwergen, euh kinderen, meer meeritsen tenzij je er toch voor kiest deze (gratis) te laten plaatsen en je zo zo’n 10 kilogram extra meesleurt.
Met die batterij in het achterhoofd, en dus toch wat extra gewicht, heeft Porsche wel gekozen om standaard de GTS van achterwielbesturing te voorzien. Dit in combinatie met een eigen GTS-sportophanging (1cm lager) zorgt voor een nog beter rijgedrag.
Zien we ook uiterlijk een paar wijzigingen? Ja maar dan eerder functioneel. Zo is er een specifieke voorbumper met aan elke kant zes verticale, actieve lamellen. Deze flappen worden gesloten om de luchtweerstand te verlagen wanneer de motor niet echt moet werken en dus niet te warm wordt. Ga je vol aan de bak met de 911 en moet de motor gekoeld worden, zullen deze uiteraard volledig open staan. En nu we het toch over lucht hebben, onder de 911 zorgen adaptieve diffusors voor een betere luchtstroom, die achteraan in een hertekende diffusor, inclusief de gekende twee uitlaten, uitmondt.
Oh ja, de startprijs van deze nieuwe hybride versie? 182.710 euro.