Lichter, krachtiger, scherper…
Na de M3 is het nu aan de M4 om de CS-badge, wat staat voor Competition Sport, op de kont te printen. Of er verrassingen zijn? Weinig! Zo vinden we onderhuids de gekende drieliter zes-in-lijn die een piekvermogen ontwikkelt van 550 pk en een maximumkoppel van 650 Nm genereert. Ter vergelijking zo’n 40 Beierse paardjes meer dan een ‘gewone’ M4 Competition, die we HIER als cabrio-versie al eens op een zomerse week meeritsten. Al die paardjes worden door de teugels, lees als een Steptronic-achttrapsautomaat, xDrive-vierwielaandrijving en actief M-differentieel, op het asfalt losgelaten en laten het brute hinnikend geheel in 3,4 seconden naar 100km/u snellen om pas te stoppen met galopperen bij 302 km/u.
Ook niet echt verrassend, zijn uiterlijk die wel heel veel weg heeft van de M3 CS. Zo vinden we ook hier een motorkap terug met extra koelgaten, een splitter in koolstofvezel onder de voorbumper en een aerodynamisch gevormde grille. Ook niet nieuw zijn de (optioneel) gele laserlichten die we ook terugvinden op de nog iets brutere M4 CSL. Binnenin ademt deze M4 extra sportiviteit uit met dank aan zijn specifiek interieur en heerlijke kuipzetels. Of deze ook geschikt zijn voor een ritje naar het zuiden? Laten we dit gewoon uittesten… gehoord rekels bij BMW? En over horen gesproken, daar heb je bij deze M4 een standaard geplaatste specifieke uitlaatlijn met gestuurde kleppen voor.
Uiteraard is het aan zijn badge verplicht ook betere prestaties neer te zetten. Dat doet hij onder andere door een lager gewicht op de weegschaal neer te zetten met dank aan het veelvuldig gebruik van carbon versterkt kunststof, zo’n 20 kilogram om precies te zijn. Verder is er ook gewerkt aan zijn stijfheid en dan vooral met dank aan wat aanpassingen aan het onderstel dat door de M-ingenieurs helemaal opnieuw is bekeken.
Oh ja, de prijs? Die was, wat ons betreft, nog niet gekend!