Straf…
Trouwe fans hebben het afgelopen week gevolgd, Alfa Romeo verkondigde de wereld zijn gloednieuw en voor het eerst een 100% elektrisch model aan, de ‘Milano’. Een wereldpremière waar ook wij aanwezig waren en zagen dat het goed was. Wie ook aanwezig was? Verschillende Milanese notabelen die, voor zover we konden zien, ook vrij enthousiast waren.
Wie had dan ook gedacht dat nog geen week later de naam ‘Milano’ al te grabbel ligt. Zo verklaarde een Italiaanse regeringsfunctionaris dat het gebruik van de naam ‘Milano’ bij wet verboden is. Nochtans werd de naam ‘Milano’ door het publiek gekozen als eerbetoon aan de stad waar Alfa’s geschiedenis in 1910 begon. Dit was niet de eerste keer dat Alfa Romeo de mening van het publiek vroeg bij het kiezen van de naam van een auto. Dat gebeurde eerder in 1966 met de Spider 1600, toen het publiek de naam Duetto koos.
Hoewel Alfa Romeo van mening was dat de naam voldeed aan alle wettelijke eisen en dat er zaken zijn die veel belangrijker zijn dan de naam van een nieuwe auto, heeft Alfa Romeo besloten de naam te veranderen van “Milano” in “Alfa Romeo Junior” in de geest van het bevorderen van wederzijds begrip. Met een uniek verhaal en een eindeloze lijst namen om uit te kiezen, was de naamsverandering geen probleem. Het was zelfs een genoegen om de lijst met favoriete namen uit de suggesties van het publiek door te nemen, waaronder “Alfa Romeo Junior”, aldus het Italiaanse merk.
Jean-Philippe Imparato – CEO Alfa Romeo
“We zijn ons er enorm van bewust dat dit moment in de geschiedenis van het merk gegrift zal blijven. Het is een grote verantwoordelijkheid, maar tegelijkertijd ook een spannend moment. De keuze voor de naam Alfa Romeo Junior is volkomen natuurlijk, omdat deze naam sterk verbonden is met de geschiedenis van het merk en al sinds het begin tot onze favorieten en die van het publiek behoort. Als team kiezen we er opnieuw voor om onze passie voor het merk te delen en het product en onze klanten prioriteit te geven. We hebben besloten om de naam te veranderen, ook al weten we dat dit niet verplicht is, omdat we de positieve emotie die onze producten altijd hebben losgemaakt willen behouden en elke vorm van controverse willen vermijden. De aandacht die we de afgelopen dagen hebben gekregen voor onze nieuwe sportieve wagen is behoorlijk opwindend, want we hadden een ongekend aantal bezoeken op de online configurator, waardoor de website een paar uur crashte.”
Oorsprong van de naam “Alfa Romeo Junior
Na het succes van de Giulia en zijn Giulia Sprint GT coupéversie, ontworpen door Giugiaro voor Bertone, wil Alfa Romeo een jonger, nieuwer publiek aantrekken dat op zoek is naar een schitterende, exclusieve auto zonder buitensporige aankoop- en gebruikskosten.
Op 26 september 1966 werd de GT 1300 Junior onthuld in Balocco en ondanks het ontbreken van de naam “Giulia” was hij de leider van een nieuwe Alfa Romeo generatie. Sterker nog, soortgelijke versies van de Spider-serie zullen ook worden geïdentificeerd met de Junior.
De belangrijkste mechanische variant is de toepassing van de 1290 cc -motor met dubbele nokkenas, die – dankzij de enkele voeding en de nieuwe timing – 89 pk levert voor een topsnelheid van meer dan 170 km/u, slechts iets minder dan die van de 1600, en het feit dat hij prestaties en rijplezier op hoog niveau kan leveren. Met een verkoop van meer dan 92.000 exemplaren werd de GT 1300 Junior al snel de best verkopende auto in het assortiment en een waar statussymbool van zijn tijd.
Oh ja, Alfa Romeo dankt met een persbericht ook nog eens de overheid voor de gratis publiciteit die dit debat heeft opgeleverd.