MenStyle Road Test: Hongqi E-HS9

Een Chinese Rolls-Royce? Daar laten we onze Vintage Martini Driver even op los! 

Ergens begin dit jaar waren we te gast bij Hedin Automotive voor hun Hedin Automotive Fest, een klein autosalon waar de group al zijn te verdelen merken bij meerdere hapjes en drankjes even in de kijker zette. En in de kijker liep deze Chinees, de Hongqi E-HS9. Met zijn gigantische afmetingen en looks die knipogen naar bijvoorbeeld de Rolls-Royce Cullinan was het een van de eyecatchers. En of we direct ja zeiden op een klein weekje de Keizer van China uithangen. En zo geschiedde…

Maar wat is het juist? Wél, het vlaggenschip van het oudste Chinese automerk, Hongqi (wat ‘rode vlag’ betekent) en gelijk ook de officiële leverancier van Chinese staatsvoertuigen waaronder ook de limousine van president Xi Jinping. Meer premium kan het voor een Chinees niet worden, toch? En de looks en knipoog naar Rolls-Royce? Dat is niet onterecht. Zo heeft Hongqi beroep gedaan op de diensten van ontwerper Giles Taylor, niet toevallig tot 2018 ‘head of design’ van het Britse luxemerk.

Met een lengte van 5,2 m, een breedte van 2,01 m en een hoogte van 1,73 m kent hij ook de afmetingen van zijn Britse tegenhanger. Niet ideaal om een parkeerplaats te vinden in een Antwerpse ondergrondse parkeergarage maar dat neem je er als de interim-Keizer-van-China-voor-één-week maar al te graag bij. En wees er maar zeker van dat je gezien wordt. Er zijn weinig auto’s uit onze tests die zoveel hoofden hebben doen draaien en dit zowel in beweging als geparkeerd als het moment hij aan de lader hangt, waar LED-lichten op de C-stijl aangeven hoe vol de batterij is.

Ook binnenin is het één en al luxe. Zo vinden we zowaar vier schermen terug die bijna de hele lengte van het dashboard innemen. Zo zijn er drie schermen van 16,2 inch en nog een vierde aan het uiteinde van de middenconsole waarmee je de klimaatregeling en stoelen, waaronder een massagefunctie, regelt. Enig nadeel? Het multimediasysteem, voorlopig ook niet beschikbaar in het Nederlands, reageert niet zo snel én Apple Car Play (in ons geval) of Android Auto is enkel bekabeld beschikbaar. Qua afwerking kunnen andere Chinezen nog wat leren van deze Hongqi. Zo zien we, of lijkt het, allemaal afgewerkt te zijn met hoogwaardige materialen als hout en leder.

En luxe betekent ook ruimte. Met zijn wielbasis van meer dan drie meter is de ruimte binnenin niet te overzien. De E-HS9 kan, naargelang zijn uitrustingsniveau, zes tot zeven passagiers vervoeren, in dat laatste geval met een derde zitrij die dan weer eerder als een achterbank voor kinderen als voor volwassenen dient. Gooi je de derde achterbank plat, stijgt het volume van de koffer van 438 liter naar 1.184 liter. En doe je hetzelfde met de tweede rij, dan heb je zelfs 1.814 liter ter beschikking.

Kijken we onderhuids vinden we vier versies van de Hongqi E-HS9 voor België. De instapper, Business, heeft een batterijpack van 84 kWh, krijgt 320 kW (435 pk) en 600 Nm. Goed voor een spurtje van 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden en kent een rijbereik (WLTP) tot 396 kilometer. De Executive en President hebben een batterijpack van 99 kWh, beschikken over 405 kW (551 pk) en 750 Nm en doen datzelfde sprintje in 4,9 seconden. Het rijbereik van deze versies topt af op (WLTP) 465 kilometer. Als laatste, en tevens ook onze testversie is er de President Long Range, die zijn batterijcapaciteit ziet toenemen tot 120 kWh. Dit moet volstaan om het geheel op één stroombeurt (WLTP) 515 km ver te brengen… althans in theorie.

In de praktijk is dit net wat anders. Zo kwamen wij uit op een gemiddeld testverbruik tussen de 31 en 35 kWh per 100 kilometer wat in praktijk dus geen 515 kilometer betekent maar maximum een dikke 350. Al kunnen onze tochtjes over de snelweg en iets zwaardere voet van onze Vintage Martini Driver daar ook een beetje invloed hebben gehad. Val je toch bijna plat kan je laden aan 11 kW aan een gewone laadpaal en tot 140 kW aan de snellader. Dat laatste zijn niet de beste cijfers van de klas wat maakt dat hij zich iets minder leent tot erg lange afstanden tenzij je tussendoor de nodige lange stopjes inlast.

Beetje tegenstrijdig tot zijn laden en rijden is het qua rijbeleving wel een echte kilometervreter. Zijn wegligging is fenomenaal, zijn kracht en dynamiek, ondanks zijn lengte en gewicht, groots en met dank aan zijn luchtvering (in onze testversie) erg comfortabel. Bochten worden strak aangesneden zonder dat rolneigingen zich manifesteren terwijl de grote 22″ banden, en dat mogen op deze Chinees zelfs Franse Michelins zijn, zich vastbijten in het wegdek terwijl je geruisloos, met dank aan het dubbel glas voor een uitstekende geluidsdemping, doorheen het Vlaamse landschap cruist.

De prijs?

Geen Rolls-prijzen hier. De Hongqi E-HS9 is in België al beschikbaar vanaf 69.995 euro (Business). Wil je met zo’n verbruik toch iets verder willen geraken, kies je beter voor de Executive en die start vanaf 79.995 euro. De President kost je 89.995 euro, terwijl de Long Range met de grootste batterij van 120 kWh begint bij 102.995 euro. En met de vanafprijzen ken je op een paar kleine aanpassingen na ook gewoon de eindprijzen want quasi alles is standaard inbegrepen. Zo tikt onze volledig uitgeruste President Long Range af op ‘slechts’ 105.000 euro. Of om voor zij die toch een Rolls Royce overwegen… een verschil van zo een Porsche 911 GT3 RS.

Conclusie

Een onbekende Chinees met een keizerlijke uitrusting dito uitstraling, dat is de Hongqi E-HS9. En onbekend is onbemind? Niet echt want wij zijn wel gevallen voor deze grote, luxueuze jongen. Zijn weggedrag is fenomenaal, zijn verbruik iets minder. Zijn luxe, comfort en afwerking zijn top, de snelheid en makkelijkheidsgraad van zijn multimediasystemen iets minder. Zijn prijs? Onnavolgbaar. Wat ons betreft leggen we geen 500k voor een Rolls op tafel maar pakken we de Hongqi in de week om te rijden of gereden te worden en bestellen we een Porsche GT3 RS er bovenop om tijdens het weekend te spelen. Wat denk je daarvan?  

En over gereden te worden gesproken… om zijn intrede in België te vieren, biedt Hongqi u, in samenwerking met Get Driven, een voucher aan voor 50 uur gratis rijden met een privéchauffeur bij aankoop van uw nieuwe wagen. Zo tilt u uw rij-ervaring naar een nog hoger niveau en kunt u optimaal genieten van uw E-HS9.

 

You May Also Like

Abarth frist 595 gamma op met fris kleurtje en heerlijke sound!

Zien én horen! Het merk met de Schorpioen introduceert het nieuwe Abarth 595-gamma, dat ...

Dit is de Formule E Gen3

Tot 322 km/u Drie weken nadat wij voor het eerst, dankzij Jaguar, van heel ...

Ferrari SP-8: nieuwste ‘one-off’ roadster uit Maranello op basis van F8 Spider

Heerlijk  Met de SP-8 heeft Ferrari vandaag zijn nieuwste model in de One-Off-serie onthuld. ...