En nog heel wat andere randanimatie
Of we zin hadden in een weekendje Cannes? Dat moeten de sympathieke rekels van Peugeot ons geen twee keer vragen. Al werd het deze keer geen typische perstrip, het mocht allemaal wat hipper en losser. Zo werden wij en drie andere collega’s (AutoFans, Fleet en fotograaf Rudolf van der Ven) het vliegtuig opgezet op weg naar de Côte d’Azur om ons bij een bont gezelschap van Franse, Spaanse, Turkse, Portugese, Italiaanse en Nederlandse influencers te voegen. En als we één ding geleerd hebben? Met tijdschema’s hoeven we niet al te veel rekening meer mee te houden…
Doel van de trip? Kennismaken met de gloednieuwe Peugeot e-3008, een auto die ook op de shortlist van Auto van het Jaar stond. Hoewel hij later ook als hybride verkrijgbaar wordt, is hij eerst als 100% elektrische variant op de markt gekomen. En wie denkt dat, zoals dit al wel eens eerder gebeurde bij Stellantis, de batterijen en elektromotoren uit andere modellen hier onderhuids gepleurd worden is eraan voor de moeite. De e-3008 staat op een spiksplinternieuw platform dat plaats biedt aan nieuwe en vooral grotere batterijen.
De e 3008 krijgt zowaar een batterijpack van 73 kWh of zelfs 98 kWh met een maximum (WLTP) actieradius van, let op, 500 tot 700 km! Val je toch nog zonder stroom heb je een standaard de 11 kW lader (optioneel zelfs 22) en kan je snelladen aan 160 kW. Ook beschikt de e-3008 over Vehicle to Load (V2L) waarbij je de opgeslagen energie in de accu van de auto kan gebruiken voor het opladen van andere elektrische apparatuur, zoals een elektrische fiets, scooter, kampeeruitrusting, een laptop of zelfs een andere elektrische auto.
Bij onze aankomst in Nice werden we direct afgeleid naar de kleinere luchthaven in Cannes, Mandelieu Airport, waar we in een grote vliegtuighangar kennis konden maken met deze ‘SUV-Fastback’. De hoekige, brute lijnen en opvallend lichtsignatuur geven hem wat ons betreft een sportief karakter, zeker in combi met de knappe 20″-velgen. Voor ons, geslaagd! En dat is deze ruime jongen ook binnenin. Hier vinden we zeker enkele andere herkenbare elementen terug, zoals bijvoorbeeld het klein en laag gepositioneerd stuur, die we ook al in andere nieuwe modellen van Peugeot tegenkwamen. Verder zien we een mooie lichtstrip, welke je ook naar eigen goesting van kleur kan laten veranderen, en een redelijk gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem. Ook hier dus een geslaagde vernieuwing en technologisch hoogstaand. Ok, we vinden wel wat harde materialen terug maar iets moet zijn prijs en vooral zijn niet premium-status verklaren, een bewuste keuze. Wel leuk, de peddels achter het stuur waardoor je nu daar het regeneratief remmen (drie standen) kan bepalen… een gigantische upgrade ten opzichte van het vroegere ‘B-knopje’.
Voor we effectief achter het stuur kropen werden we eerst getrakteerd op een spoedcursus graffiti spuiten. Dit deden we op een vinyl-plaat en een miniatuur van de Peugeot e-3008. De ene influencer bleek al wat creatiever dan de andere en de resultaten waren op het zachtst gezegd beetje speciaal, beetje zoals de gemiddelde kleding- of haarstijl van het bonte gezelschap. Na deze cursus volgde een korte lus doorheen het bergachtig kustlandschap van de Côte d’Azur met als eindbestemming ons hotel waar we verwelkomd werden met een heerlijk diner met als dessertje een DJ-set van het bekende Franse DJ-Duo AMOR… die we later op de avond met zowat het hele gezelschap nog hebben gevolgd tot in de bekende nachtclub in Cannes, Bisous Bisous.
Slechts een paar uur slaap (een pak meer dan onze influencer-vriendjes die rechtstreeks aan het ontbijt stonden) en een dood vogeltje in de mond verder zijn we klaar voor een volgende lus in de e-3008 met als tussenstop het Franse stadje Grasse, het walhalla van de parfum. Grasse staat bekend als de stad waar meeste parfum van Frankrijk wordt gemaakt. De belangrijkste attractie van Grasse zijn dan ook de parfumfabrieken waarvan je er drie grote kunt bezoeken: Galimard, Moulinard en Fragonard. Wij passeerden bij die laatste en kregen zowaar een workshop parfum maken cadeau. Soit, anderhalf uur en een eigen gebrouwd flacon later stapten we opnieuw in de gloednieuwe EV.
En dan nu misschien het belangrijkste… hoe hij rijdt? Beter dan de geur van onze eigen gecreëerde parfum die we deze zomer, met dank aan de zure geur van iets teveel citrus, nog kunnen recupereren als muggenmelk. Neen, de e-3008 is eerder zeemzoet, stil, comfortabel en vooral ook zuinig. Hij is vlot al kent hij zijn beperkingen als gevolg zijn hogere gewicht. Bochten in de heuvelachtige kuststreek werden vlot genomen al helt hij ietsje over bij hogere snelheden. Al mocht het misschien allemaal net iets dynamischer, hij rijdt echt wel goed en komt volledig tot zijn recht in de stadsomgeving.
Wij zijn vooral benieuwd, na deze korte kennismaking, hoe hij het ervan af zal brengen tijdens een lange test… hint hint.
Oh ja, de aftermovie? Die vind je op de socials van Peugeot… en kan je ons terugvinden?
Dit bericht op Instagram bekijken