MenStyle on Tour: Een heerlijk slippertje met de Polestar 3 in Lapland

Een exclusieve test met de Polestar 3

Polestar is een jong, trendy en toekomstgericht automerk dat zich volledig richt op de markt van elektrische wagens. In primeur mochten we de nieuwe Polestar 3 aan de tand voelen tijdens de ultieme testsessies op de poolcirkel. Het werd een barkoud, maar onvergetelijk avontuur.

Polestar is een Zweeds-Chinese constructeur met zijn hoofdkwartier in Göteborg. De voertuigen worden in China geproduceerd, maar vooraf worden de nieuwe modellen ontwikkeld en uitvoerig getest in Zweden, onder meer in het nabijgelegen Hällered testcentrum. Maar ’s winters zakken de testrijders en ingenieurs graag af naar het Hoge Noorden, waar nog ruimte zat is om de nieuwe voertuigen in ontwikkeling ongestoord in extreme omstandigheden op de proef te stellen.

En dan, geheel onverwacht, kregen we in februari een telefoontje van de PR-verantwoordelijke of we zin hadden om zo’n winterse testsessie bij te wonen met de Polestar 3, hun nieuwe elektrische premium SUV die volgende maanden op de markt komt en op dat moment zijn laatste validatietesten onderging voor de lancering. Een aanlokkelijk aanbod om in primeur dit nieuwe model te testen in een zeer bijzonder winters kader.

En zeiden we jong en trendy? Wij stuurden onze beste stuurman richting het Hoge Noorden… een man waarvoor leeftijd slechts een cijfer is, wiens racesloefkes trendyer zijn dan eender welke influencer zijn of haar sneakers, wiens figuurlijke cojones aan zijn lijf bij temperaturen onder 0 niet krimpen en waarvan we zeker waren dat een slippertje er eentje op vier wielen ging zijn.

Tussen elanden en laadpalen

Soit, wij gepakt en gezakt op het vliegtuig naar Stockholm en vervolgens Lulea, dat aan de poolcirkel ligt. Vandaar staat ons nog een tocht van twee uur te wachten naar Jokkmokk, waar de testbasis van Polestar is gevestigd. Aan sneeuw is hier geen tekort, want in deze periode van het jaar schommelt de temperatuur tussen -20 en -40°C en valt er meer wit poeder uit de lucht dan uit de gemiddelde container uit Zuid-Amerika in de Antwerpse haven. Mooi toch?

Het laatste deel van het traject doen we aan boord van een Polestar 2, de berline die tot voor kort moederziel alleen in het gamma stond, maar binnenkort het gezelschap krijgt van de ‘3’ SUV en de ‘4’ crossover zonder achterruit. De volgende jaren komen daar nog de ‘5’, een sportieve GT-berline, en de ‘6’ roadster bij, waarmee het aanbod compleet wordt.

Als stadsmens is zo’n rit door het ongerepte Lapland zeer verrijkend en tegelijk wat beangstigend door het weidse en desolate landschap. De bestemming vinden is hier niet moeilijk: gewoon de enige hoofdweg volgen, die slingert tussen de naaldbossen, waar hier en daar een klein dorpje verscholen ligt. Last van buren heb je hier wellicht niet noch van files, want gedurende de hele rit passeerden we hooguit een handvol andere voertuigen. De enkele elanden die hier los grazen trekken zich niet veel aan van onze passage en genieten van hun vreedzaam bestaan. Hoewel, vreedzaam? We lieten ons ook vertellen dat dit best lekker vlees is en dat jagers er graag af en toe eentje neerleggen. Soit, de gemiddelde rekel bij MenStyle is geen jager, althans niet op beesten… dus zetten we onze tocht gestaag verder.

Plots flitst door mijn hoofd de vraag: “waar gaan we deze EV hier opladen?” Dat is echter onnodige paniek, want de Polestar 2 gaf een reëel rijbereik van meer een 400 kilometer aan en in het pittoreske dorpje Jokkmokk waar we verblijven, heeft het tankstation ook een snellader. Oef, geen laadstress in Lapland!

Premium elektrische SUV

De volgende dag start het echte werk: de presentatie en de testritten met de gloednieuwe Polestar 3, die we in primeur aan de tand kunnen voelen. Even herhalen. De Polestar 3 is het derde model van het EV-merk. Inderdaad, aan de nomenclatuur heeft men niet veel denkwerk besteed. En raad eens, het volgende model zal … ‘4’ heten. Tja, waarom het moeilijk maken als het eenvoudig kan.

Enkele specs. De Polestar 3 is een strakgelijnde en ruime SUV, die 4,9 meter lang is en plaats biedt aan vijf personen en 484 liter bagage. Voor de aandrijving zorgen twee elektromotoren op de voor- en achteras, waardoor je meteen over vierwielaandrijving beschikt. Het vermogen loopt op tot 482 pk in de basisversie en 510 pk met het Performance Pack. Daarmee snelt de 3 in slechts 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en kan tot 610 km (WLTP) gereden worden met de accu van 111 kWh, die aan een snellader in een half uur grotendeels kan worden bijgevuld (van 10 tot 80%).

Best indrukwekkend. Dat geldt echter ook voor het prijskaartje, want deze elektrische SUV kost minstens 89.900 euro, terwijl het tarief voor de versie met Performance Pack oploopt tot 95.200 euro. Daarmee krijg je wel een voortreffelijk afgewerkt en compleet uitgerust voertuig in handen, dat een concurrent wordt van onder andere de Audi e-tron, de BMW iX en neef Volvo EX90.

Testrijden op bevroren meer

Maar wat heeft de Polestar 3 aan het stuur te bieden? Om het potentieel van de SUV aan te tonen, zakken we af naar een testparcours op een bevroren meer dat langs Jokkmokk ligt. Joakim Rydholm, Polestar hoofdtestingenieur, geeft het belang aan van deze sneeuwtesten: “Hier in Lapland daalt de temperatuur soms tot -40°C. Als alles dan feilloos blijft functioneren, is een nieuw model finaal goed bevonden. Bovendien kunnen we op de bevroren meren de wegligging op een glibberig terrein verfijnen om een veilig, voorspelbaar maar toch sportief rijgedrag in alle omstandigheden te bekomen dat typisch is voor een Polestar, ook voor een SUV als de 3.

OK, laten we dat dan meer eens uitproberen. Op het testparcours valt op hoe agiel en wendbaar de Polestar 3 wel is voor een SUV van dit kaliber. Ondanks zijn gewicht van 2,6 ton stuurt hij bijna als een gokart en valt zeer makkelijk te controleren in deze glibberige omstandigheden, zodat het beloofde sportieve rijgevoel zeker aanwezig is. Het geheim schuilt in de luchtvering met actieve demping en de koppelvectoringfunctie met dubbele koppeling (TVDC), die niet alleen de rechtuitstabiliteit verbetert maar er ook voor zorgt dat er steeds voldoende tractie is om het voertuig in de juiste richting voort te stuwen.

beslist een sterk nummer deze Polestar 3, die alles in huis heeft om zijn plaats op te eisen in het exclusieve segment van elektrische premium SUV’s.

Polestar 2 in rallytrim

Na de testritten met de Polestar 3 kwam Joakim Rydholm plots op de proppen met een rallyversie van de Polestar 2. Daarmee wou de testverantwoordelijke de aanwezigen als verrassing graag op enkele hot laps op het ijscircuit trakteren. “Dit is ons speeltuig om aan te tonen dat ook elektrisch rijden heel opwindend en spannend kan zijn”, vertelt Rydholm. “Dit is de Polestar 2 Dual Motor Performance, goed voor 475 pk, die enkele wijzigingen onderging om nog sneller en vinniger te kunnen presteren. Zo monteren we een aangepaste ophanging, grotere remmen en op maat gemaakte sneeuwbanden met een overdosis studs om extra veel grip op het ijs te bekomen. Stap maar in!

Het ritje was adembenemend! Dankzij de spijkerbanden kon Joakim Rydholm de aanwezige cavalerie volledig de vrije loop laten om vervolgens met enkele subtiele beroeringen van het stuurwiel en het gaspedaal de Polestar 2 in een lange drifts over het parcours te jagen. Prachtig!

Enkele cijfers van de Polestar 3

2,6 ton weegt de Polestar 3 met zijn accu van 111 kWh
3 is de naam van het nieuwe SUV van Polestar dat zijn modellen gewoon chronologisch nummert. De volgende wagen zal inderdaad … 4 heten.
4,7 seconden duurt de sprint van stilstand naar 100 km/u in de versie met het Performance Package
5 zitplaatsen heeft de SUV
25 luidsprekers van Bowers & Wilkins verspreiden het geluid in het interieur
210 km/u is de begrensde topsnelheid
610 km bedraagt het WLTP-rijbereik
89.900 euro moet je minstens neertellen voor deze EV

Tekst: Alain De Jong

You May Also Like

Looking smokin’ hot in een smoking van Rietbergh

Dit jaar zijn ze gepasseerd, maar reken maar dat op de trouwfeesten volgend jaar ...

Mister C. ontdekt de SM-kelder

Bubbels, lockdown en in je kot blijven De modewoorden van 2020 zijn in de ...

Supercar Blondie rijdt mooiste BMW ooit (3.0 CSL Hommage R)

Wat een beauty… En dan hebben we het deze keer niet op de ravissante ...