Hier is de gloednieuwe Audi Q6 en SQ6 e-tron

De eersteling van een nieuwe lichting EV’s bij Audi

Ingolstadt vernieuwt en dat mag bij wijze van introductie de Q6 e-Tron als eerste aan de buitenwereld tonen. Ok, het blijft allemaal geschreven binnen de Audi-taal maar alles net dat tikkeltje nieuwer, met betere technologie en meer mogelijkheden tot technische personalisatie, zoals bijvoorbeeld de matrix-ledkoplampen, Digitale OLED-achterlichten en de Car-to-x-communication.

 

Qua stijl zien we elementen terug uit de (RS) e-tron GT zoals die lange uitgerekte raampartijen. Verder vallen ook de zwarte inzetstukken op de flank op. Onderhuids zijn er ook gelijkenissen maar dan vooral met zijn neefje uit Stuttgart, de nieuwe Porsche Macan.

Zo deelt de Q6 e-tron hetzelfde platform en het batterijpack (100 kWh). Dankzij de 800-voltarchitectuur maakt gelijkstroomssneladen met 270 kW mogelijk. Dit moet het geheel in slechts 21 minuten van 10 naar 80% aan stroom voorzien. Gewoon laden kan aan 11 kW.

 

Als introductie komt de Q6 in twee versies, de Q6 e-Tron Quattro en SQ6 e-Tron Quattro, zoals de naam al doet vermoeden vierwielaangedreven en dus met zowel een motor voor- als achteraan. De ‘gewone’ Q6 kent een systeemvermogen van 388 pk. Goed voor een spurtje naar 100 km/u in 5,9 seconden en een topsnelheid van 210 km/u. De straffere SQ6 gooit 517 pk in de strijd, doet diezelfde spurt in 4,3 seconden en haalt een top van 230 km/u. Later volgen nog nieuwe basisversies met een single motor (op de achterwielen) en een batterijpack van 83 kWh.

 

Geef ons van de nu al gelanceerde modellen maar de tweede, hoor je ons al zeggen? Hoewel ze schermen met een garant (lees als WLTP) rijbereik van 625 kilometer zal die laatste, de SQ6, het waarschijnlijk met iets minder doen. En dan ligt het waarschijnlijk niet aan de batterij maar wel aan het mannetje dat de pedaal beroert. Over die pedaal gesproken, die kan naargelang de motorrem zelfs tot one-pedal modus gaan waarbij je tot 95% van de dagelijkse vertragingen kan behappen zonder de rem te moeten gebruiken, goed om tot 220 kW energie terug te recupereren.

 

Binnenin zien we, net als bij de nieuwe Macan, het infotainmentsysteem dat werkt op Android Automotive. We zien drie schermen waaronder een 11,9 inch groot instrumentenpaneel dat samen met het 14,5 duim grote centrale touchscreen onder één afdekglas zit. Een derde scherm, 10,9 inch, bevindt zich voor de passagier.

De prijzen? In België zal de Audi Q6 e-tron quattro 75.900 euro (BTW incl) en de Audi SQ6 e-tron 96.150 euro (BTW incl) kosten.

You May Also Like

Standaard: Bugatti rijdt 350 kilometer met testrijder voor aflevering bij klant

Testrijder, wat een droomjob  5 miljoen euro, dat is de vanafprijs van de Bugatti ...

Max Verstappen maalt eerste rondjes in 2022… op ijs

Kreeg hij de banden van zijn F1-bolide wel op temperatuur?  F1-wagens en koude banden? ...

MenStyle Road Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2020)

Eens gebeten, altijd gebeten… Dat wij Alfa-fans zijn, is denken we, sowieso wel geweten. ...