De volgende iX3?
Wie het nieuws bij BMW wat volgt heeft ongetwijfeld de Vision Neue Klasse gezien oftewel de toekomst van BMW’s nieuwe modellen van de toekomst. Wél, met de BMW Vision Neue Klasse X doen ze dit kunstwerkje nog eens over maar dan als voorproefje van de toekomstige X-modellen waarvan de eerstvolgende de iX3 zal zijn.
Zo zien we dezelfde typische stijlkenmerken terug maar dan op het formaat van een SUV. Dezelfde? Hier en daar zien we wezenlijke verschillen en dit vooral aan de nieren. Die zijn op de Vision Neue Klasse X klein en maken een knipoog naar de eerste Neue Klasse-modellen uit de jaren 1960.
Kijken we in het duurzaam interieur zien we ook veel gelijkenissen. Opvallende verschijning hier is het gigantische BMW Panoramic Vision onderaan de voorruit. Deze head-up display van de allernieuwste soort betrekt zowat de hele breedte van de wagen en kan volledig gepersonaliseerd worden.
Kijken we onderhuids, vinden we een volledig nieuw architectuur op 800 V die speciaal is ontworpen voor elektrisch rijden. Het ontwerp en platform, dat alleen nog twee elektronische regelunits huisvest, is sterk vereenvoudigd om het makkelijker te maken tijdens de productie en zo het geheel ook gelijk een pak efficiënter en beter maakt.
Eén van die verbeteringen is een hogere laadsnelheid, tot zelfs 30%. Dit zou genoeg moeten zijn om in 10 minuten laden de auto zo’n 300 kilometer rijbereik bij te brengen. En niet alleen aan sneller laden werd gedacht, ook het efficiënter maken, 25% om precies te zijn met dank aan een hogere energiedensiteit voor de batterijen, nieuwe banden, een verbeterd systeem voor energierecuperatie van de remmen en een betere stroomlijn in vergelijking met huidige modellen als, jawel, de iX3. Met dit alles, in combinatie met een betere motorrespons, allerhande rijhulpmiddelen, adaptieve ophanging,… belooft met zijn toekomstig model een niveau dat naar eigen zeggen ongezien is in de wereld van EV’s.
En hadden we het al over de duurzaamheid van deze nieuwe concept gehad? Ja, maar dat is nog niet alles. Het productiemodel wordt verwacht tegen 2025 en zal in Hongarije worden geproduceerd, in een fabriek die niets van fossiele energie gebruikt.