Snel zijn is opnieuw de boodschap
En met snel zijn kan je alle windrichtingen uit. Eerst en vooral hebben we het over snel zijn om er eentje te kunnen scoren. Daar waarbij het vorig model, dat we hier al eens testten, de vraag het aanbod ruim overschreed kan je er nu maar beter snel bij zijn want de kans dat dit opnieuw met dit duiveltje het geval zal zijn is even groot als een kater na onze nieuwjaarsreceptie op de redactie… 100 procent dus.
Wat we mogen verwachten van de nieuwe Yaris GR Sport? Veel want de Japanners claimen dat ze, wat ons betreft, een van hun tofste projecten ooit, nog beter hebben gemaakt. En dan komen we gelijk bij de tweede betekenis van ‘snel zijn’. Zo stijgt het vermogen van ’s werelds krachtigste driepitter met 19 pk en krijgt hij onderhuids 30 Nm meer koppel, respectievelijk 280 pk en 390 Nm, overgebracht op de spikslpinternieuwe snelle sequentiële GAZOO Racing Direct Automatic Transmission achttraps-automaat, als alternatief voor de zes versnellingen grote handbak. Dit alles om het nog dynamischer en soepeler te maken dan het al was.
Vierwielaandrijving
Aan de al lekker lopende wegligging is niet zoveel gesleuteld en daar vinden we de standaard Torsen sperdifferentiëlen met beperkte slip voor en achter terug die net als vroeger met het elektronisch geregelde, permanente vierwielaandrijvingssysteem GR-FOUR zorgt voor optimale grip en tractie en wat aangepast kan worden naargelang de rijmodus, zijnde Normaal, Sport en Track. Wel is de ophanging en het lichte chassis verstevigd en stijver gemaakt wat een rechtstreeks positief gevolg geeft aan gierrespons, directe feedback aan de bestuurder en het gevoel aan grip.
Meer dan alleen een esthetisch verhaal
Bekijken we de wijzigingen aan het exterieur valt ons de nieuwe stalen gaas op aan de onderste grille die aan de zijkant ook grotere luchtinlaten krijgt. De onderste voorbumper krijgt een nieuwe split, handig en goedkoper om hem te vervangen als je hem toch eens tijdens een rallytripje hem even verkeerd hebt weggeparkeerd.
Achteraan is er een opening in de onderrand van de onderste sierstrip die lucht onder de vloer doet ontsnappen. Dit vermindert de luchtweerstand vermindert, verbetert de wendbaarheid en stabiliteit van de auto en voert zo de warmte van het uitlaatsysteem af. Ook iets handiger en goedkoper te vervangen bij schade rijden zijn de mist- en achteruitrijlichten die nu van de bumper naar de achterlichtblokken verplaatst zijn. Het derde stoplicht ligt niet meer op de achterspoiler maar nu iets lager op de achterklep waardoor alle achterlichten nu op één lijn liggen. Ook dit is zo in zijn geheel makkelijker te vervangen en kan je de spoiler makkelijker aanpassen.
Toch zijn al deze wijzigingen meer dan wat esthetiek. Volgens Toyota is er rekening gehouden met de feedback van professionele coureurs en ook met de ervaring die is opgedaan in de autosport. Deze waardevolle inbreng heeft integraal deel uitgemaakt van de herzieningen.
Het interieur
Ook hier is de input van professionelen en coureurs meegenomen. Dit resulteerde in het herpositioneren van bedieningselementen waardoor bestuurders snellere en makkelijkere toegang krijgen tot de belangrijkste gegevens. Ook het gezichtsveld van de bestuurder gaat erop vooruit met dank aan het instrumentenpaneel dat 50 mm is gezakt, de nieuwe positie van de achteruitkijkspiegel en het bedieningspaneel dat nu 15 graden verder naar de bestuurder toekantelt.
De sportzetels zijn 2,5 centimeter verlaagd om de bestuurder een betere houding te geven. Ook de schakelrichting is aangepast vooral met het rijden van wedstrijden in het achterhoofd. Terugschakelen is nu opduwen en terugschakelen is naar achter trekken.
Deze zomer
Wanneer kan dit rallybeestje op onze wegen zien? Deze zomer! De prijs? Die is nog onbekend al schatten we een prijs van boven de 45.000 euro, inclusief 10 jaar garantie en eentje die bij verzamelaars toch hoog in het rijtje zal staan.