Batterij
Een wezenlijk verschil in de vernieuwing, en dan vooral onderhuids is de batterij. Die is ondertussen 114 kWh groot en ziet zo zijn rijbereik met zowat 100 kilometer toenemen tot zo’n 600 kilometer… theoretisch want eerlijk is eerlijk, en dat kan ook wel wat aan onze rechtervoet liggen in combinatie met veel snelwegverkeer, verder dan 470 kilometer op een stroomlading zijn we niet gekomen. Maar toch, weinig 100% elektrische wagens waarmee wij ondertussen mee gereden hebben, kunnen zulke cijfers voorleggen. Dat wil echter niet zeggen dat deze 2,5 ton zware jongen zuinig is. Dorstig mogen we het, gezien we elektrisch rijden niet meer noemen maar of hij stroom lust? Sowieso. Zo tikten we geregeld een gemiddeld verbruik van om en bij de 24 kWh/100 kilometer.
Looks
Zoals het hoort bij elke facelift zien we een frissere look. Zo zien we vooral iets meer aerodynamische accenten en werd het lichtsignatuur aangepast, vooral vooraan dan met onder andere een verlichte radiatorrooster. Het blijft, en dat is het zijn standing ook verplicht, een tijdloos design. Wil je het ook net iets sportiever? Dan kan je ook kiezen voor de Sportback, de coupé-SUV van de Q8 e-tron.
Binnenin het wel hele ruime interieur zien we amper verschillen en vinden we de typische hedendaagse Audi-handtekening terug. Standaard een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim en twee touchscreens op de middenconsole waarbij je bij die eerste het infotainmentgedeelte (10,1 duim) en bij de tweede de klimaatregeling (8,6 duim) bedient.
Comfortabel én dynamisch
Hoewel je bij zo’n grote en zware SUV niet direct denkt aan enige dynamiek doet deze Q8 55 e-tron wel zijn werk. Zijn 409 pk en 664 Nm koppelrijke motor stuwt het grote gevaarte in 5,6 seconden naar 100 km/u om nadien pas te stoppen met versnellen bij een begrensde 200 km/u. Ter info, de ‘standaard’ 50 doet het in 6 seconden, de SQ8 (504 pk en 973 Nm koppel) in slechts 4,5 seconden.
Hij stuurt vlot en is ondanks zijn grootte wendbaar en tegelijk met zijn standaard luchtvering ook erg comfortabel. Zijn uitstekende vierwielaandrijving (Quattro) maakt van hem een ideale reisgenoot in eender welke omstandigheden. Een klein minpuntje? Windgeluiden. De Q8 blijft worstelen om het binnenin erg stil te krijgen.
Kwanta Kosta?
Een Audi Q8 e-tron is er al vanaf 79.480 euro (50). Onze versie, de Q8 55 e-tron is er vanaf 91.690,00. Uiteraard kan je hier ook nog wat losgaan op een eindeloze optielijst vol packs en personalisatiemogelijkheden. Om maar te zeggen… je zal net iets meer kwijt zijn. Ons testmodel tikte uiteindelijk af op 112.740 euro.
Conclusie
Of er veel veranderd is voor het elektrisch vlaggenschip van Audi? Naast de benaming en een nieuwe batterij blijft het allemaal redelijk subtiel. En die nieuwe batterij is datgene dat hem naast zijn concurrenten plaatst in een race om uit die cellen zoveel mogelijk rijbereik te puren. Het blijft een mooie, comfortabele en ondanks grootte en gewicht een vrij dynamische wagen. Niet dat je er, zoals een e-tron GT, bijzonder wild van wordt maar het is natuurlijk ook een andere wagen. Wat ons betreft een fiscaalvriendelijke en feilloos afgewerkte wagen die bescheiden managers en soccer moms (met budget) makkelijk overtuigd krijgt een bestelbon te ondertekenen.