MenStyle Road Test: Audi RS4 Avant Competition Plus

Een auto die nooit gaat vervelen…

De Audi RS 4 Avant was, is en blijft een begrip en vooral ook de referentie van snelle ‘breaks’. Hoewel we enigszins vermoeden dat hij met zijn huidige motorisatie zowat de laatste keer in de ring stapt, krijgen ze de krachtpatser uit Ingolstadt niet KO, en zeker niet met zijn ‘Competition Plus’-pakket.

Wat dit inhoudt? Een strakkere versnellingsbak, strakkere dempers, strakkere besturing en een strak sportdifferentieel… soit, strakker dan strak dus en het juiste recept om concurrenten als de nieuwe Mercedes-AMG C 63 Break of de spiksplinternieuwe BMW M3 Touring van antwoord te bieden.

Het begint bij de looks, die subtiel veranderd zijn en die enkel echte kenners zullen onderscheiden van de ‘normale’ versie. Zo hangt de Competition Plus zo’n twee centimeter lager, zien we nu verduisterde logo’s en nieuw setje Y-spaak-velgen. Toch blijft alles lekker bruut met dank aan de brede wielkasten, scherpe bumpers en een heerlijke achterpartij met dikke diffuser en twee heerlijk klinkende matzwarte uitlaten.

Kijken we even binnenin is het ook hier allemaal wat subtiel gepimpt. Qua infotainment zien we niet direct een verschil en zijn we, oude knarren we worden, blij dat er nog steeds fysieke knoppen bestaan naast het 10,1 inch groot touchscreen. Wel een verschil en dingen waar wij, sportievelingen, steeds blij van worden… een sportstuur, goed zittende sportzetels en allemaal best wel wat overgoten met alcantara en carbon.

Kijken we onderhuids vinden we de gekende 2.9-liter V6-blok dat ook al werd uitgeleend aan de neefjes van Porsche. Goed voor 450 pk en 600 Nm aan koppel dat via een achttraps Tiptronic-automaat de voor- en achteras bedienen want tuurlijk is deze RS 4 Avant een Quattro. Ondanks we spreken over een gekend blok is er softwarematig wel wat aan gesleuteld. Zo schakelt hij sneller en is hij zo geprogrammeerd dat er meer vermogen naar de achteras kan gestuurd worden. Gooi daar zijn twee centimeter dichter tegen het asfalt en een dieet van 8 kilogram (geluidsisolatie) aan toe en je weet dat hij net dat tikkeltje scherper, dynamischer,… kortweg beter is.

En ook sneller want zo tikt hij 0,2 seconde sneller af in een sprintje naar 100 dan een ‘gewone’ RS 4, 3,9 seconden om precies te zijn. De topsnelheid ligt dan weer op 290 km/u, 40 km/u sneller dan zijn broertje die standaard elektronisch begrensd wordt op 250 km/u of als je een extra optie lammert doorspurt tot 280 km/u.

Het rijden? Fantastisch. Het geluid is heerlijk en we zijn blij dat het in tijden waar boomknuffelaars ons verwensen tenminste nog wat wolven mogen huilen tussen een blatende schapenmassa. Dankzij zijn voortreffelijke Quattro-vierwielaandrijving beschikt hij over tonnen grip op zowel droog, nat als onverhard wegdek. Lijkt het toch even fout te gaan kan je nog altijd rekenen op de, optionele, en hard in het asfalt bijtende keramische remmen. Een vals gevoel van veiligheid? Het lijkt een auto die je perfect kan meegeven met je schoonmoeder maar vergis u niet, ontbindt hij zijn duivels en trap je stevig op zijn staart kan je maar beter over een goede stuurmanskunst beschikken.

Kwanta kosta? Wel, standaard tik je af of 90.480 euro. Niet weinig maar wel veel waar voor je geld. Ga je dan ook nog eens door de vele opties tik je al snel af op, onze testversie, zo’n 119.980 euro en een prijs dat zowat in de buurt ligt van zijn grootste concurrenten.

Conclusie

De Audi RS 4 Avant mag dan misschien al wat langer meegaan, hij blijft sterk voor de dag komen en blijft de concurrentie uitdagen. Zijn vierwielaandrijving is van ongekende kwaliteit en de combinatie van prestaties, beleving en het feit dit ook ineens een erg praktische (sport)wagen is, maakt dat hij terecht een populaire wagen is en blijft voor (gezins)mannen waar benzine door de aderen stroomt.

Foto’s: Renée Zwijsen

 

You May Also Like

MenStyle on Tour: Mini Autosalon bij BMW en Mini

Topontvangst Helaas geen autosalon dit jaar. Gelukkig zijn er een paar constructeurs die wel, zij ...

Dit is de Formule E Gen3

Tot 322 km/u Drie weken nadat wij voor het eerst, dankzij Jaguar, van heel ...

BMW en Flanders Classics maken de koers elektrisch

Het Vlaamse wielerseizoen start morgen Morgen is het zover: tijdens Omloop Het Nieuwsblad trekt ...