MenStyle Road Test: ID.5 Pro Performance

Na de ID.4 en de nu al iconische ID.Buzz was het de beurt om een volgende ID met onze rechtervoet kennis te laten maken en dat werd de ID.5, een iets qua looks sportievere EV die in 2021 volgde op de eerder en in 2020 gelanceerde ID.3 en ID.4. Wij gingen aan de haal met de ID.5 Pro Performance. Benieuwd naar deze eerste 100% elektrische SUV-Coupé van VW? Lees dan vooral verder.

Op eerste zicht heeft hij veel weg van zijn broertje, de ID.4. Lengte, breedte en hoogte is met slechts één centimeter langer en twee centimeter lager nauwelijks verschillend. Het valt vooral op van zodra je de achterkant bekijkt waar de lijnen van de ID.5 vanaf de C-stijl een andere koers varen. 

Ook binnenin zien we weinig verschillen met andere ID’s. Zo vinden we ook hier het kleine scherm voor de bestuurder terug en een centraal (12”) geplaatst (en wel zeer) aanraakgevoelig infotainmentsysteem. Een strak en ruim interieur, ook achteraan, dat uitblinkt in het minimalistisch zijn… you hate it or love it. Het voelt bij deze ruim aan en mede dankzij een (optioneel) panoramisch dak, erg licht aan. Aangezien we al wat gewend waren aan de knoppen en touchscreen van een ID zijn we hier snel mee weg. Wie hiermee voor het eerst kennismaakt, waaronder ook de aanraakgevoelige knoppen op het stuur, zal er even aan moeten wennen alvorens snel en intuïtief door zowat alle menu’s te vliegen.

Het woord ruim is al gevallen. Zowel op de eerste als twee rij is het comfortabel zitten en ook de koffer kan wel wat wegsteken. Helaas niet te vinden, een frunk. De laadkabels liggen dus, wat ons betreft wegens te lui om op te bergen, vaak los in de koffer al hebben we ons laten vertellen dat er onder de motorkap plaats zou zijn om toch een klein opbergvak te laten inbouwen. Iets wat we (helaas) (nog) niet op de optielijst zijn tegengekomen. 

Over laden en bijgevolg ook batterijen gesproken, deze ‘Pro Performance’-versie beschikt over een 82 kWh (77 kWh netto) batterijpack dat zo een elektromotor van 204 pk op de achteras aanduwt, goed voor een sprintje van 0 naar 100 in 8,4 seconden. In EV-termen niet pijlsnel maar zeker meer dan voldoende. Wil je iets dynamischer of sneller gaan, moet je kiezen voor de GTX (299 pk) maar weet dan dat je inboet op actieradius… aan u de keuze. En nu we het toch over actieradius hebben, deze versie klokt (WLTP) 535 kilometer af. Wij tikten maximaal 420 kilometer af maar toegegeven, we zijn niet de mees zuinige kerels én we hebben wel wat autosnelweg achter de kiezen waarin wij wel boven 110 km/u  cruisen. Al bij al mooie cijfers want wees even eerlijk, wie rijdt er dagelijks meer dan 400 kilometer? Juist, hoegenaamd niemand tenzij je een reis of iets verdere trip gepland hebt. En geraak je toch in batterijstress, plan dan je tripje in ECO-stand of ga even snelladen waardoor je binnen het half uur opnieuw 80% oftewel een goede 300 kilometer autonomie hebt bijgetankt.

Het rijden? Dat gaat vlot en comfortabel. Echt dynamisch wordt het nooit maar als je hiernaar op zoek bent is de vierwielaangedreven GTX zeker jouw mannetje. Die heeft iets meer grip en ‘patineert’ iets minder snel bij het snel optrekken. Het sturen is accuraat en de ophanging geeft geen krimp. Meer nog, zelfs met zijn 21” grote velgen dempt hij nagenoeg alle oneffenheden weg. We hebben met zulke grote wielen al andere dingen gevoeld. Helemaal geruisloos is hij niet maar niet in die mate dat het begint te storen, integendeel. En rij je toch eens wat sneller en genereer je wat extra windgeluiden, zet dan gewoon je betere Spotify-lijst (via Apple CarPlay of Android Auto) op en geniet van het uitstekend geluidssysteem.

Quanta kosta?

Ondanks de niet zo zot veel grote verschillen met de ID.4 is de prijs dit wel een beetje. Met zijn 57.130 euro is hij zo’n 2.000 euro duurder. Logisch als je in de hiërarchie de ID.5, uiteraard, boven de ID.4 steekt. Let wel op, met wat opties kan de prijs snel oplopen. Ons testexemplaar tikt zo af op zo’n 70.000 euro, misschien niet direct een auto dus voor de particuliere markt. De fleet? Gezien zijn fiscale aantrekkingskracht des te meer al lijkt hij hier ook op wat concurrentie te stuiten. Misschien wel binnen de eigen groep waar ze bij Skoda ook de, iets goedkopere, en tevens leuke Enyaq in de showroom hebben staan.

Conclusie

VW heeft met de ID.5 een correcte, goed uitziende en voor de Fleet zeker een interessante EV op de markt gebracht. Onze versie, de Pro Performance, is binnen de ID.5-familie misschien gewoon wel de interessantste. Hij is comfortabel, vlot en kan rekenen op een uitstekende actieradius. De prijs is marktconform maar kan best op wel wat concurrentie rekenen. Voor wie op zoek is naar een minimalistisch design en graag een licht interieur wilt met veel ruimte, is de VW ID.5 sowieso een optie.

 

 

You May Also Like

Een eerbetoon aan Ken Block

RIP held!  De autosportwereld stond afgelopen maandag even stil toen het nieuws bekend raakte ...

Italiaans raspaard gaat komende zomer topless

Zoals we een knappe Italiaanse wel meer graag hebben, niet?  Terwijl het volop ‘herfst’ ...

Welke motorhelm past perfect bij jou?

Geregeld brengen we op Whatmatters prachtige monstertjes op twee wielen. Onder het motto: better ...