Voor zij die op zoek zijn naar avontuur…
De nieuwe BMW F 900 GS, F 900 GS Adventure en F 800 GS: De nieuwe hoogwaardige tour-enduro’s voor het middensegment bieden rijplezier in zijn puurste vorm dankzij nog meer gesofistikeerde capaciteiten voor offroad-ritten, reizen en avonturen.
Met de nieuwe F 900 GS, F 900 GS Adventure en F 800 GS geeft BMW Motorrad het gamma tour-enduro’s voor het middensegment een flinke boost. Terwijl de nieuwe BMW F 800 GS de ideale motor is, vooral voor beginnende motorrijders, is de BMW F 900 GS Adventure uitermate geschikt voor verre avontuurlijke reizen en voor lange veeleisende ritten. Alle drie de modellen zijn sterk gemoderniseerd en bieden naast een nieuwe aandrijving nu onder meer een nog ruimere standaarduitrusting. De F 900 GS beschikt over tal van ingrijpende innovaties. Het scala aan toepassingen van de motorfiets werd aanzienlijk uitgebreid dankzij de verbeterde terreinkwaliteiten in combinatie met een drastische gewichtsvermindering van 14 kg in vergelijking met het vorige model. Dat maakt er een bijzonder sportieve F-reeks van.
Aandrijving met geavanceerde 2-cilinder-in-lijn motor met grotere cilinderinhoud, meer vermogen en motorkoppelregeling (Engine Drag Torque Control).
Op de nieuwe F 900 GS, F 900 GS Adventure en F 800 GS zorgt de geavanceerde 2-cilinder-in-lijn motor die in 2018 werd geïntroduceerd op de F 850 GS voor een betere rijdynamiek. De belangrijkste reden hiervoor is de toegenomen cilinderinhoud van 895 cc (voordien 853 cc). Met zijn ontstekingsinterval van 270/450 graden produceert de motor een bijzonder emotioneel geluid. Op de F 900 GS en F 900 GS Adventure levert hij 77 kW (105 pk) en op de F 800 GS 64 kW (87 pk). Naast een aanzienlijke toename van het maximumvermogen met 10 pk worden de nieuwe motoren ook gekenmerkt door een veel vollere koppelcurve, meer trekkracht en snellere acceleraties.
Twee rijmodi, standaard ABS Pro en DTC. Rijmodus Pro met bijkomende rijmodi, voorselectie van de rijmodus en motorkoppelregeling verkrijgbaar als optie af fabriek.
De nieuwe GS-modellen van de F-reeks bieden nu al standaard de twee rijmodi ‘Rain’ en ‘Road’ aan. Dynamic Traction Control (DTC), het voor bochten geoptimaliseerde ABS Pro-systeem en het dynamische remlicht. Met de rijmodus Pro, die verkrijgbaar is als optie af fabriek, kunnen de dynamische kwaliteiten van de nieuwe F 900 GS, F 900 GS Adventure en F 800 GS nog intensiever worden benut dankzij bijkomende rijmodi, voorselectie van de rijmodus, motorkoppelregeling en Dynamic Brake Control (DBC).
BMW F 900 GS met nieuwe, aanzienlijk lichtere plastic brandstoftank en achterzijde. Nieuwe, volledig verstelbare ‘upside-down’ telescopische vorken op de F 900 GS en F 900 GS Adventure.
De nieuwe F 900 GS, F 900 GS Adventure en F 800 GS staan op een brugframe gemaakt van diepgetrokken plaatstalen onderdelen die aan elkaar gelast zijn, waarin de 2-cilinder-in-lijn motor als steunelement geïntegreerd is. De 14,5 liter grote plastic brandstoftank van de nieuwe F 900 GS is een volledig nieuwe ontwikkeling die 4,5 kg lichter is dan de stalen tank van het vorige model. De F 900 GS heeft een volledig hertekende achterkant, waardoor hij nog dynamischer oogt en ongeveer 2,4 kg gewicht bespaart. Nog eens 1,7 kg werd bespaard dankzij de achterdemper van Akrapovič. Het voorwiel van de F 900 GS en F 900 GS Adventure wordt geleid door nieuwe, volledig verstelbare ‘upside-down’ telescopische vorken van Showa.
Nieuw Enduro Pro-pakket voor de nieuwe F 900 GS en Dynamic ESA voor de nieuwe F 900 GS Adventure en de F 800 GS verkrijgbaar als optie af fabriek.
De nieuwe F 900 GS kan nog meer terreincapaciteiten krijgen met het Enduro Pro-pakket, een optie af fabriek met volledig verstelbare ‘upside-down’ telescopische vorken met titaniumnitride-coating, een volledig verstelbare centrale veerpoot, stuurverhogers en een M Endurance-ketting. De elektronische ophanging Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) is als optie verkrijgbaar voor de nieuwe F 900 GS Adventure en de F 800 GS.
Nieuwe BMW F 900 GS met geoptimaliseerde ergonomie voor terreingebruik, enduro-voetsteunen en aluminium zijstandaard. Geoptimaliseerde instelbare versnellingshendel en, op de F 900 GS, ook een nieuwe voetremhendel.
De toegenomen terreinkwaliteiten van de nieuwe F 900 GS komen tot uiting in de ergonomische driehoek (stuur – zetel – voetsteunen), die geoptimaliseerd werd voor terreingebruik. De lagere voetsteunen in combinatie met de hogere stuurpositie en het nieuwe design van de brandstoftank bieden duidelijke voordelen, vooral bij rechtopstaand rijden op ruw terrein.
Alle drie de nieuwe modellen beschikken standaard al over een verstelbare versnellingshendel. In combinatie met een geoptimaliseerde lager en nieuwe kinematica van de versnellingshendel kon ook het schakelen van de zesversnellingsbak verder worden geoptimaliseerd. De F 900 GS heeft ook een nieuwe, hoger geplaatste voetremhendel.
Nieuwe LED-koplamp op de BMW F 900 GS. Alle modellen zijn voorzien van krachtige LED-lichtunits.
In vergelijking met het vorige model biedt de LED-koplamp van de nieuwe BMW F 900 GS een grotere openingshoek voor het dimlicht en dus een betere verlichting vlak voor de motor. De nieuwe F 900 GS Adventure en de F 800 GS zijn ook standaard voorzien van LED-koplampen. Bovendien maken de richtingaanwijzer en de controlelampjes van de drie modellen ook gebruik van LED-technologie.
Connectiviteit – ongeëvenaarde informatiediversiteit en functionaliteit in de vorm van een groot, perfect afleesbaar 6,5″ TFT-scherm. De nieuwe BMW F 900 GS is standaard uitgerust met een multifunctionele houder voor navigatietoestellen, actiecamera’s en meer.
De nieuwe GS-modellen van de F-reeks beschikken standaard al over een groot TFT-scherm van 6,5″. Dat geldt met name voor de F 800 GS, die voordien een analoog scherm had. De informatiediversiteit, presentatiekwaliteit en, last but not least, gebruiksvriendelijkheid zijn ongeëvenaard. Bellen, naar muziek luisteren en navigeren tijdens het rijden kan zeer comfortabel. De nieuwe BMW F 900 GS is standaard al uitgerust met een houder van 12 mm, waarop actiecamera’s of andere toestellen kunnen worden gemonteerd. Om de BMW Motorrad Connected Ride Navigator of de BMW Motorrad Connected Ride Cradle te installeren, is ook de optie ‘navigatievoorbereiding’ vereist.
BMW F 900 GS met nieuwe koetswerkafmetingen, een helder design en een kleurenschema dat zijn terreinkwaliteiten, sportiviteit en dynamische prestaties benadrukt.
De nieuwe BMW F 900 GS werd volledig hertekend en plukt de vruchten van een dynamisch design dat de terreinkwaliteiten en sportiviteit ten goede komt en het 14 kg lagere gewicht visueel in de verf zet. Een van de hoofdpunten van het nieuwe design is de hertekende plastic brandstoftank, die een veel slanker en ergonomisch gunstiger design mogelijk maakte met slechts 0,5 liter minder volume dan het vorige model. Nieuwe, nauw aansluitende zijpanelen voor de tank en een nieuwe radiatorbekleding geven de nieuwe F 900 GS een gestroomlijnde, sportieve en offroad-gerichte look. De terreinkwaliteiten, sportiviteit en dynamische prestaties komen ook tot uiting in de hele achterkant, die aanzienlijk smaller en dynamischer is dan bij het vorige model. De dynamische uitstraling van de nieuwe F 900 GS wordt nog verder verbeterd door de sportieve uitlaatdemper van Akrapovič. De nieuwe F 900 GS is verkrijgbaar als basisversie in de metaalkleur Blackstorm, als Passion-versie in de niet-metaalkleur São Paulo Yellow en als GS Trophy-versie in de niet-metaalkleur Lightwhite/metaalkleur Racing Blue.
Nieuwe aantrekkelijke modelvarianten en kleurenschema’s voor de F 900 GS Adventure en F 800 GS.
De nieuwe F 900 GS Adventure is verkrijgbaar als basisvariant in de metaalkleur Blackstorm en als Ride Pro-modelvariant in mat wit aluminium. De nieuwe F 800 GS is verkrijgbaar als basisvariant in de niet-metaalkleur Lightwhite, als Sport-modelvariant in de metaalkleur Racing Blue en als Triple Black-versie in de metaalkleur Blackstorm.