Kostprijs? Niet één maar zowat alle ribben uit het lijf…
Bugatti? Veel exclusiever dan dit luxemerk wordt het niet. Of toch wel? Zo kregen ze bij Bugatti twee jaar geleden het briljante idee om te starten met ‘Bugatti Sur Mesure‘, een afdeling die zich ging specialiseren in het nog verder personaliseren van het Franse en al erg exclusieve automerk.
Bugatti Sur Mesure laat nu zien tot wat ze allemaal in staat zijn met deze Bugatti Chiron Super Sport ‘Golden Era’. Deze wagen werd in de VS besteld door een klant die een ode wou brengen aan de Bugatti Chiron Super Sport die bij deze ook volledig uitverkocht is en waarvan geen enkel exemplaar nog geproduceerd wordt.
Speciale dingen aan dit exemplaar vinden we niet onderhuids, die blijft ook hier zijn W16 van 1.600 pk trouw, wel de lak. Zo liet de klant zowat heel de geschiedenis van het merk met de hand én in potlood op de auto tekenen waaronder 26 schetsen van vooral vooroorlogse modellen op de passagierskant terwijl je aan de bestuurderskant de heropleving van Bugatti na 1987 terugvindt met de EB110, de Veyron, de Divo, de Centodieci, La Voiture Noire en, uiteraard, de Chiron. Dit alles goed voor zo’n 400 uur aan tekenwerk. Tekenwerk dat geflankeerd wordt met een diepzwarte neus die overgaat tot een gouden achterkant.
Hoeveel het speeltje uiteindelijk heeft gekost en wie nu de eigenaar van deze met potlood betekende Bugatti is? We moeten het antwoord op beide vragen schuldig blijven. Maar als je weet dat er twee jaar overleg is geweest tussen Molsheim en de klant mag je stellen dat hij er een pak meer voor heeft betaald dan de 3,2 miljoen euro vanafprijs (zonder taksen) en dat we met hem mogen hopen dat er voor dat geld nog een extra beschermende lak is toegevoegd. Stel je voor dat een of andere belhamel het lumineus idee heeft om zijn gom boven te halen… zou je niet direct willen, toch?