Bij Alpine
Horloges en F1… twee werelden die vlot pols aan pols gaan. Zo zijn we getuige van een pak juweeltjes tijdens onze toer in de F1-paddock, uitgenodigd door Alfa Romeo, dit weekend in Spa waar we later deze week nog uitgebreid zullen over vertellen in een nieuwe MenStyle On Tour. Tijdens een van de vele paddock-wandelingen hielden we effe halt bij de buren van Alpine, daar spotte we rond de pols van Pierre Gasly en Esteban Ocon een wel opmerkelijke horloge, een nieuwe Bell & Ross.
Met de BR 05, elk gegraveerd met hun naam en nummer, maakt deze BR05 Chrono A523 de serie Alpine-uurwerken compleet, waarbij de kleurcode subtiel wordt overgenomen. En zo maakte de BR05 Chrono dit seizoen zijn competitiedebuut, in de kleuren van Alpine. Versierd met de Franse vlag, compleet met het teamblauw en met het Alpine-logo als tegengewicht voor de chronograafwijzer, richt de fijn gegradueerde zwarte wijzerplaat met twee tellers zich op leesbaarheid en functionaliteit onder alle omstandigheden – of het nu gaat om een diner in de stad of een professionele vergadering in de Grand Prix paddocks.
Het horloge kan gedragen worden met de stalen armband met flexibele, comfortabele schakels, of met de zwarte leren band. De BR05 Chrono A523 is waterbestendig tot 100 meter. Dit horloge is bedoeld voor veeleisende kenners en is verkrijgbaar in een gelimiteerde oplage van 500 stuks.
Naast een horloge was er nog iets anders opmerkelijk bij Alpine. Zo droeg Ocon een unieke helm in de kleuren van het merk compleet met de ampersand. Uit verschillende mogelijke ontwerpen koos de jonge coureur voor een resoluut racegericht ontwerp. Het Bell & Ross-logo bevindt zich boven het vizier met daarop de naam van het Alpine-team, maar het is onmogelijk om het symbool van het merk boven op de helm te missen: een grote zwarte ampersand. De concentrische kleurblokken in rood, wit en zwart, samen met de geruite elementen in racestijl, geven de helm een onmiskenbaar op een uurwerk geïnspireerd gevoel. Het ontwerp doet denken aan de secondewijzer van het merk en bevat subtiel het A-logo van het team, net als op de wijzerplaat van het Bell & Ross-horloge.
Hoe voelt het om, zoals na de Grand Prix van Monaco, uit de auto te stappen, je helm af te zetten en te zeggen: “Ik sta op het podium”?
Esteban Ocon: Het is vooral het geluk om over de finish te komen, met alle druk tijdens de race en al zijn wendingen. We hebben dat podium gepakt! En eigenlijk beleef je het allemaal opnieuw als je over de finish komt en in de armen springt van het team, van alle mensen om je heen die er hard aan
gewerkt hebben.
Je zit nu al een paar jaar achter het stuur en draagt een helm, sinds de Eurocup Formule Renault 2.0.. Heeft de uitrusting veel veranderingen ondergaan? Is de kit veel veranderd op het gebied van comfort en veiligheid?
Ja, enorm. Ik gebruik Bell-helmen sinds ik eind 2012 met de Formule Renault begon. Er is veel veranderd aan de vorm en er zijn verstevigingen aan de voorkant van de helm toegevoegd. De vizieren zijn kleiner en compacter. Sinds de crash van Felipe Massa toen hij werd geraakt door een veer, hebben helmen grote verstevigingen aan de voorkant van de structuur, vandaar de carbon hoofdband in het vizier. Dit is allemaal geïntegreerd in de helm.
Als je racet, wat zie je dan vanaf de bestuurdersstoel met je helm op?
Voor mij is dat het beste gevoel: als je het vizier sluit, zit je in je eigen luchtbel. Alleen jij. Er is niets om je heen en je kunt je concentreren op wat belangrijk is. Er is alleen het huidige moment: ik, de race en de auto. Voor mij gaat er niets boven dat moment.
Is van alle onderdelen van je outfit, je helm het meest persoonlijk?
Ja, mijn helm is mijn identiteit. Het is het laatste dat ik zelf kan ontwerpen. Ik kies welke kleuren ik wil gebruiken en ik werk samen met wie ik wil om hem te maken. Dat is ons laatste beetje vrijheid als coureur. De rest moet het team doen.
Voor deze Grand Prix (van België) draag je een speciale helm van Bell & Ross. Is de helm een plek van expressie en vrijheid voor jou?
Voor mij is het een eer om een helm te maken met Bell & Ross. Ik ben erg blij dat ik al jaren deel uitmaak van de Bell & Ross-familie. Ik heb een speciale geschiedenis met het huis. Een helm maken met een horlogemaker is altijd al een droom geweest, en het was niet meer dan logisch om het met Bell & Ross te doen. Sinds 2016 en mijn begin in de Formule 1 heeft het merk me altijd gesteund. Ik ben duidelijk een grote fan van hun producten en draag hun horloges met trots over de hele wereld. De helm is ongelooflijk, je zult het zien! Hij is helemaal geweldig.
Hoe is het idee ontstaan om samen met Bell & Ross een helm te maken?
Eigenlijk was ik het die het voorstelde! Voor mij voelde het logisch om het met Bell & Ross te doen. Ik had het er al met Carlos Rosillo over gehad, we moesten alleen nog een race kiezen. Dat moment was nu aangebroken en ik denk dat iedereen het leuk zal vinden. Het is echt een succes. We hebben aan verschillende iteraties gewerkt, van heel kunstzinnig tot meer mechanisch. Voor mij, als iemand die van mooie mechanica houdt, was het logischer om voor iets heel racegerichts te gaan. Dat is wat we hebben weten over te brengen met deze helm.
Je relatie met Bell & Ross lijkt verder te gaan dan alleen eencontractuele relatie.
Absoluut. Het is veel meer dan iets officieels op papier. Zij waren de eerste mensen die mij benaderden. Ik kreeg een exclusief horloge om mijn overwinning te vieren, met de Hongaarse vlag en heel specifieke gravures: een uniek nummer en mijn initialen. Ik ben er trots op dat ik deze X1 sinds
Hongarije kan dragen. Of het nu lifestylehorloges of racehorloges zijn, er is iets speciaals aan deze horloges dat me enorm aanspreekt.
Draag je voor elke race een andere helm, of meerdere keren dezelfde?
Een beetje van allebei. Coureurs dragen meerdere helmen per jaar omdat ze snel slijten. Er zijn veel stenen die de verf aan de voorkant afschuren. Het is belangrijk om helmen af te wisselen om ze schoon te houden. Over het algemeen dragen we ze meerdere keren. Maar deze helm is echt gemaakt
voor de Grand Prix van België en ik zal hem het hele weekend dragen.
Good Luck!
En weg was hij om zaterdag een negende plaats (net buiten de punten) in de sprint race te halen en zondag een achtste plaats, goed voor vier punten, uit de brand te slepen achter een genadeloze, ongenaakbare en onklopbare Max Verstappen.