En of hij een missie heeft…
As we speak, of beter schrijven, zijn we onderweg naar Le Mans. Daar stelde Porsche, die zijn 75e verjaardag viert, net zijn Porsche Mission X voor, een elektrische supercar die in de wielsporen treedt van de 959, de Carrera GT en de 918 Spyder. Voorlopig gaat het nog om een concept maar als we tussen de regels konden lezen zou er ook een productieversie van de band rollen.
En nu de missie… zoals je weet rollen constructeurs graag de spierballen en dat doen ze voornamelijk met elkaar uit te dagen op de Nürburgring. Zo wisselt elk jaar wel het record van snelste rondje van eigenaar en dat is nu ook net de missie, het ronderecord afsnoepen van de Mercedes-AMG One, die het bochtige, uitdagende en iconische circuit afhaspelde in 6.35,183 minuten.
Wat het vermogen van de Mission X is? Dat weten we voorlopig niet al lieten ze wel verstaan dat het op een vermogen-gewichtsverhouding van 1 pk per kg. Wat we wel weten is dat hij over een elektrisch apparatuur beschikt van zo’n 900 volt. Zo laadt hij ongeveer twee keer zo snel op dan een Porsche Taycan Turbo S. Die laatste werd ooit geïntroduceerd als Mission E… hoeven we er nog een tekeningetje bij te maken?
Leuk hebbedingetje, naast de vleugeldeuren, zijn de vele camera’s die je betere rijwerk kunnen opnemen. Een uitje op circuit? Jouw Instagram, TikTok of YouTube-kanaal varen er wel bij. En ondanks niet zoveel spoilers plakt deze aerodynamische snelle jongen harder tegen het asfalt dan de Porsche 911 GT3 RS, die bij 285 km/u, met dank aan zijn wel erg opzichtige achterspoiler 865 kg extra op het asfalt drukt.
Soit, wij zijn benieuwd naar de productieversie… maar eerst effe dit effe aanschouwen in Le Mans.