Onze +1.000 pk ontmaagding…
Er zijn momenten in je leven die je nooit vergeet. De dag Antwerp de dubbel pakt, de dag je naar ‘de grote school’ gaat, de dag je je eerste pint drinkt, je eerste lief kust en meer, de dag je met haar voor het eerst de horizontale Tango danst. Wél, wij voegen er vandaag nog eentje aan toe, de dag je rechtervoet kennismaakt met meer dan 1.000 pk. Partner in crime… de Tesla Model X Plaid.
Plaid? Uitgesproken als ‘plèd’ is de badge op de strafste Tesla die je kan krijgen en verwijst naar de cultfilm Space Balls, een persiflage op onder meer Star Wars. Hierin vliegen spaceships met snelheden als ‘Ludicrous’ en ‘Plaid’, als het ware sneller dan het licht. Laat nu net ruimtetuigen en auto’s bouwen de grote baas, Elon Musk, één van zijn talloze bezigheden zijn en je krijgt een niet navolgbare combi van zo’n 1.020 pk op de weg.
Qua looks is deze zeszitter in grote lijnen nog steeds dezelfde als de 100d die we zo’n kleine zes jaar, en dus ver in onze archieven, voor een weekje meekregen. Zo bleven de ‘Falcon Doors’ overeind, vleugeldeuren die zonder problemen in kleine parkeerplaatsen kunnen openen zodra je ‘slechts’ 25 centimeter over hebt. Soit, meer dan genoeg want laat duidelijk zijn dat zelfs een topmodel met maatje 36 meer plaats nodig heeft dan 25 centimeter om uit of in te stappen.
Eens ingestapt overkomt je een gevoel van, om in het thema te blijven, space. Het ruime interieur heeft wel degelijk een metamorfose doorgemaakt. Zo zien we, eindelijk, hoogwaardige materialen. Het minimalistische en plastiek gevoel dat je in de eerste Tesla’s had is verdwenen en we zien zowaar alcantara en inleglijsten in carbon-look. Ook nieuw is het touchscreen. Het rechtopstaande exemplaar is vervangen door een 17″ liggend exemplaar en het kan ook een paar graden naar de bestuurder of de passagier worden gekanteld. Ideaal om tijdens één van de laadsessies spelletjes te spelen.
Ook nieuw, het ‘halve’ stuur, ‘yoke’ genoemd. Dit verwijst dan weer naar bedieningselement in een vliegtuig. Trouwens, als het van tesla afhangt is er helemaal geen stuur meer nodig en rijden we binnen de kortste keren volledig autonoom. Het stuur, dat toch wel vrij breed is, is wel wennen. In tegenstelling tot raceauto’s met een half stuur, heb je in het dagelijkse verkeer iets meer ‘slag’ nodig en laat het overpakken met een ‘yoke’ niet makkelijk zijn. Verschillende keren hebben we ons daaraan ‘mispakt’. Hoewel een ‘yoke’ standaard is, kan je hem wel optioneel vervangen door een rond stuur. Wat wij verkiezen? Moeilijk… het wordt kiezen tussen een coole gimmick en een veel praktischer stuur.
Soit, tijd om te vertrekken en ook dat is nieuw. De auto is net slim genoeg om nadat je de rem hebt ingetrapt te weten of je in ‘D’ (vooruit) of ‘R’ (achteruit) wil. Wil je dit toch manipuleren, geen probleem, de richting, ‘P’ (parkeren) of ‘N’ (neutraal) bepaal je met een swipe op het centrale display.
Eens in ‘D’ voel je echt waarnaar de badge verwijst. De drie elektromotoren (twee op de achteras en één op de vooras), goed voor 1.020 pk en zo’n 1.420 Nm aan koppel, laten je als een komeet geruisloos over het wegdek scheuren tot je er zelf misselijk van wordt. De cijfers zeggen genoeg… 2,6 seconden naar 100, een kleine 7 naar 200 en een topsnelheid van 262 km/u. Veel zotter moet het niet worden. Toch kan het ook in alle comfort en ontspannen. Zo is deze Model X zeker ook een kilometervreter, iets wat vaak niet in één zin gaat met een EV. Over die kilometers hebben we het sowieso dadelijk nog, nu eerst nog even over die waanzinnige acceleraties…
Om bijvoorbeeld de 2,6 seconden naar 100 km/u te halen moet je wel wat tijd maken. Zo moet de ‘rijmodus’ in Plaid staan, moet de batterij zo’n klein half uur voorverwarmd zijn en moet je kiezen voor de ‘Drag Strip’-modus. In die laatste setting zakt de luchtvering in ‘Cheetah’-houding en ben je klaar om je passagiers een spaceship-ervaring te bieden tot hun maaginhoud tegen het gehemelte plakt. Ook leuk, een onverwacht sprintje inzetten terwijl je passagier net wilt beginnen drinken. Opgelet, wij komen niet tussen in de kosten van de droogkuis.
Indrukwekkend is ook dat de Model X blijft dooraccelereren en zonder enig verlies aan grip het asfalt verscheurd. Ook in bochten blijft de Tesla Model X scherp en kent hij weinig rolneiging. Accelereer je hier net iets te snel, ook dan blijft de grip van deze 2,5 ton zware jongen fenomenaal. Maar… heeft al dat geweld ook impact op zijn rijbereik?
Tgoh, als je aan het spelen gaat, zoals wij wel iets te vaak gedaan hebben, dan haal je het WLTP-rijbereik van 585 kilometer uiteraard niet. Dan loopt de batterij (100 kWh) natuurlijk veel sneller leeg. Wij klokten af op zo’n dikke 460 kilometer met één stroomlading. En is dat een probleem? Niet als je een Tesla Supercharger in de buurt hebt. Zo hebben we in minder dan 20 minuten stroom tanken weer een paar extra honderd kilometer op onze teller staan. 20 minuten die voorbijvlogen met dank aan de vele gadgets die deze auto ook heeft. Een PlayStation op wielen, zo kunnen we hem in niet-rijdende modus ook nog benoemen.
Dit alles heeft natuurlijk ook wel zijn prijs. Zo komt de Tesla Model X Plaid op een vanafprijs van een kleine 145.000 euro. Gooi daar nog een paar opties van de gelukkig bepekte optielijst tegenaan en je weet dat je wel wat sollen kwijt bent. Kan je downsizen naar een niet-Plaid model? Tuurlijk, daar win je zo’n 20.000 euro mee maar mis je wel de spaceship-ervaring. Er zijn er die voor veel meer geld de ruimte invliegen, toch?
Conclusie
Tesla is en blijft een referentie wat betreft techniek, rijbereik,… als het gaat om elektrisch rijden. Daar waar de afwerking nogal plastiek en Amerikaans overkwam in het verleden, doen ze nu wel een inhaalbeweging. Dat is ook van ‘de moetes’ als je weet dat de Duitsers (BMW, Audi, Porsche, Mercedes-Benz,…) en de Britten (Jaguar) hier te duchten concurrenten zijn. Wat deze ‘Plaid’ betreft, kunnen we kort zijn. De power, de acceleraties (tot hoge snelheden), kennen wat ons betreft voorlopig zijn gelijke niet. Of onze maag, nek, rug,… en onze passagiers daar ook zo over denken? Joker!