Meer van dat!
Als er auto’s zijn waar wij wild van worden, dan zijn het wel diegene die we kunnen bestempelen als die van een uitstervend ras. En als we spreken over brandstofdorstige dino’s, dan hebben we het vaak over minstens een cilinder of acht, zoals de Jaguar F-Pace SVR bijvoorbeeld. En is hij met uitsterven bedreigd? Wees maar zeker.
Zo zullen de Britten van Jaguar vanaf 2025 enkel nog EV’s op de markt loslaten en zullen we de brute sound van een V8 enkel nog uit ons geheugen moeten graven. Hoewel graven… het geluid van deze grommende krachtpatser zal ons tot het einde van onze dagen bijblijven en ook een lach op ons gezicht toveren want als er iets was wat we gedaan hebben gedurende de testweek, dan was het wel genieten.
Hoewel het exterieur en interieur van de F-Pace na vijf jaar een opfrisbeurt heeft gekregen met onder andere wat cosmetische aanpassingen aan de neus, de billenpartij en een nieuw infotainmentsysteem vinden we in de strafste versie, de SVR P550 nog steeds een sterke 5,0-liter V8, nu goed voor 550 pk.
Hoewel de sportieveling nog redelijk discreet oogt, zien we wel enkele elementen die wijzen op bruut geweld. Grotere luchtinlaten vooraan, wat extra aerodynamische elementen, openingen op de motorkap die de hitte van de V8 moet kanaliseren, dikke velgen, wielen en 400 mm grote remschijven en vier uitlaten die je eens je op de staart trapt je minstens een driekwartje onder je middel bezorgen. Want als er één ding is waar we een hele week van genoten hebben, dan is het wel het geluid. Heerlijk, die rauwe, pruttelende V8. De airco hebben we niet aangezet… de raam open daarentegen…
En op de staart trappen is hetgeen je wilt blijven doen bij deze SVR. Zo schiet deze 550 pk en 700 Nm koppel sterke SUV in exact vier seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 286 km/u. Niet slecht voor een dik twee ton zware jongen maar zo voelt het helemaal niet aan, integendeel. We kunnen hem zelfs bestempelen als lichtvoetig. Hij stuurt direct, precies en bochten verslindt hij gezwind als een slang op zoek naar zijn muis. Rolneigingen zijn miniem en hij heeft geen enkele neiging tot onder- of overstuur. Ok, de banden durven bij iets te enthousiast insturen wel een beetje piepen maar ondanks dat lijkt er weinig tot geen gripverlies op te treden. Deze SUV met zijn heerlijk onderstel is wel degelijk een echte sportwagen.
Ook goed zijn de sportstoelen. Zij geven voldoende steun en laten je stevig zitten als je wat G-krachten wilt trotseren. Toch zijn ze niet hard, wat je vaak hebt in sportzetels, maar bieden je ook genoeg comfort. Ook achteraan zijn de zetels comfortabel en is er plaats genoeg, zelfs als je, net als ondergetekende, bijna de 1m90 aantikt.
Quanta kosta? Wel de Jaguar F-Pace SVR begint bij 115.700 euro. Een interessante prijs voor een sportwagen die ook de nodige luxe en ruimte met zich meebrengt. Of hij ook fiscaal interessant is? Andere vraag?
Conclusie
De Jaguar F-Pace SVR is een wolf in een schapenvel. Hij oogt discreet al zal hij toch opvallen zodra je op zijn staart trapt en huilt waarbij de hele buurt wakker wordt. Hij rijdt fantastisch en is één van de redenen waarom wij (soms) klimaatactivisten en andere Greta’s in deze wereld een expeditieticketje naar de Titanic met een onderzeeër wensen… al zal onze boekhouder ons dit ook wel wensen als we de bestelbon zouden ondertekenen.