De volledig elektrische Jeep Avenger maakt zijn debuut op de Europese wegen!
En dan moeten wij er natuurlijk als een van de eersten bij zijn…
Jeep onthulde de Avenger vorig jaar op het autosalon van Parijs, waar de auto zeer goed onthaald werd door pers en publiek. Nog voordat Jeep de eerste exemplaren in Europa heeft afgeleverd, is de volledig elektrische Avenger al onderscheiden met de titels: ‘Car Of The Year 2023’ en ‘Beste gezins-SUV’ tijdens de Women’s World Car of the Year verkiezingen (WWCOTY) van 2023. “De Jeep Avenger is de juiste keuze voor wie een compacte, robuuste en ‘coole’ auto zoekt die niet alleen de modernste technologie biedt, maar ook interieurruimte, comfort en (rij)plezier. De Avenger is ideaal voor woon-werkverkeer, maar ook om mee op vakantie te gaan, om boodschappen te doen, of om even te ontsnappen aan de verharde wegen. Met de Jeep Avenger kun je alles doen en overal komen”, aldus Eric Laforge, Head of Jeep Brand in Europa.
Lovende woorden die we wel eens aan de realiteit wilden testen. En zo stonden we op een vrijdagnamiddag aan de poorten van de Aérodrome in Namur waarop tal van Jeep Avengers op ons zaten te wachten voor een korte, avontuurlijke (?) test in het Waalse binnenland.
Is hij klaar voor avontuur? Dat is maar de vraag want wie Jeep zegt, denkt al gelijk aan een Wrangler, 4X4, lekker offroaden,… . Wél, dat is nu net niet de insteek van de Jeep Avenger. Deze wagen is een tweewielaangedreven en 100% elektrische wagen en gebouwd voor de stadsjungle. Hij is met zijn 4,08 meter de kleinste uit het gamma en tegelijk ook het allereerste volledig elektrisch model van het merk.
Toch trekt hij ook buiten de stad zijn plan. Hij is uit het Jeep-DNA gesneden en heeft een grote bodemvrijheid (20 cm) en kan hellingen op aan 20° en af aan 32°. Wie denkt ‘dat valt wel mee’, nodigen we uit om eens in een auto te zitten met een hoek van 32°, redelijk indrukwekkend. Soit, tijd om het zelf eens uit te testen. En zo vertrokken we voor een tocht van zo’n kleine 100 kilometer doorheen het Waalse landschap. Landschap dat we hier en daar verlieten om, misschien illegaal, een bos- of weidepad in te slaan op zoek naar dat tikkeltje extra avontuur.
Eens plaatsgenomen zie je een degelijk en hedendaags interieur en infotainmentsysteem. We zien een, standaard, 10,25″ centraal touchscreen dat intuïtief en makkelijk te bedienen is. Verder oogt het allemaal nog al redelijk plastiek met hier en daar wel kleurrijke en leuke Jeep-accenten. Wel hatelijk, en vergeef ons voor het woord, de pinkers. Zodra je deze aanzet weerklinkt een geluid dat je eerder doet denken aan een Techno-festival waar Charlotte De Witte ‘van den Aldi’ om vier uur ’s morgens een set is aan het weggeven.
De nieuwe elektromotor, gevoed door een nieuwe batterijpakket van 54 kWh heeft een vermogen van 115 kW (156 pk) en 260 Nm koppel. Dit volstaat om de 1.500 kg lichte kleine SUV in 9 seconden naar 100 te doen spurten en te stoppen bij een topsnelheid van 150 km/u. De acceleraties zijn vlot, aangenaam en zeker voldoende maar echt dynamisch kunnen we het niet noemen. De ophanging geeft een goede demping en is comfortabel. Hij stuurt redelijk direct en efficiënt. Met een draaicirkel van 10,5 meter draait hij zelfs korter dan aan Abarth 595 (10,7m).
Echte offroad-prestaties hoef je niet te verwachten met zijn voorwielaandrijving maar met de nodige modi (zand, modder of sneeuw) kom je wel ver. Ook toen we hem effe loslieten in een verlaten weide. En voor wie toch ook met een kleine SUV het grote werk wil zal moeten wachten tot 2024 wanneer er mogelijks toch een vierwielaangedreven versie komt.
Jeep biedt de Avenger in vier uitrustingsniveaus aan in België met een vanafprijs van €38.500. Elke versie komt standaard met een warmtepomp wat de actieradius ten goede komt bij koud weer. Over actieradius gesproken, Dankzij het lage WLTP-stroomverbruik (15,4 kWh/100 km) zou dit tot 400 kilometer kunnen. Wij zijn niet tot deze cijfers geraakt, maar wij hebben het paradepaardje natuurlijk iets strakkere teugels gegeven. Laden kan tot 100 kW waardoor je in 24 minuten kan bijladen tot 80%.
De topversie Avenger Summit, waarmee wij gereden hebben kost €43.500. Voor deze prijs krijg je onder andere 18-duims lichtmetalen velgen, parkeersensoren, full-LED-koplampen, een inductielader voor smartphones, semi-autonome rijhulpmiddelen,… .