De Amerikaanse kunstenares Judy Chicago is de designer van illycaffè’s nieuwe illy Art Collection

Wanneer mannelijke en vrouwelijke vaardigheden zich mixen tijdens het drinken van een espresso…

Judy Chicago staat bekend om haar grote installaties, zoals The Dinner Party en Birth Project, waarin zij de veelzijdige rollen van vrouwen in de geschiedenis en cultuur viert. De wereldberoemde kunstenares begon in de jaren zeventig de rol van gender te onderzoeken door stereotiep vrouwelijke vaardigheden zoals naaien of borduren te integreren met strikt mannelijke vaardigheden zoals lassen en pyrotechniek. Haar onderzoek omvat schilderkunst, textielkunst, beeldhouwkunst en installaties.

Met deze illy Art Collection, de iconische espressokopjes die meer dan 30 jaar geleden een alledaags voorwerp veranderden in een leeg canvas met het werk van internationaal gerenommeerde kunstenaars, verbeeldt Judy Chicago de rollen en prestaties van vrouwen door de geschiedenis heen, door gebruik te maken van het concept van haar eerdere werken “Reïncarnatie Drieluik”.

In de vier kopjes die geïnspireerd zijn op het ‘Reïncarnatietriptiek’ gebruikt de kunstenares een levendig palet om de overgang te illustreren van de maatschappelijke beperkingen die historisch gezien aan vrouwen werden opgelegd naar een plaats van culturele en creatieve vrijheid. Elke beker vertegenwoordigt door zijn creativiteit een opmerkelijke vrouw uit de geschiedenis uit verschillende periodes: de koningin van Frankrijk, Maria Antonietta; de romanschrijfster, filosofe en politiek schrijfster Madame de Stael; de feministische romanschrijfster George Sand en de schrijfster Virginia Woolf.

“Via illy Art Collection laten we de creativiteit van kunstenaars vrijuit gaan. De door Judy Chicago ondertekende collectie gaat verder dan schoonheid. De vormen en kleuren waarmee zij het illy-kopje aankleedt, bevatten een diepere betekenis die verband houdt met de toestand van vrouwen door de geschiedenis heen en hun voortdurende strijd vandaag de dag, waar er altijd behoefte is aan het naar voren brengen van verdiensten door iedereen dezelfde kansen te geven om hun waarde aan te tonen” – aldus Cristina Scocchia, CEO van illycaffè.

“Ik was geïnteresseerd in de samenwerking met Illy voor dit project omdat het vertalen van mijn werk in toegankelijke producten meer mensen in staat stelt om te leren over de schilderijen waarop de afbeeldingen zijn gebaseerd. Ik hoop dat deze kopjes de nieuwsgierigheid en het gesprek over mijn carrière aanwakkeren en dat de mensen die ze kopen meer leren over de geschiedenis van de vrouw”, aldus Judy Chicago.

De illy Art Collection zal vanaf juli verkrijgbaar zijn in de illy e-shop, illy-winkels (illy Caffè en illy Shop), grote verkooppunten en indirecte e-commerce kanalen.

4 espressokopjes tegen een aanbevolen verkoopprijs van € 94,00
4 cappuccinokopjes tegen een aanbevolen verkoopprijs van € 114,00

You May Also Like

MenStyle Road Test: Citroën My Ami Buggy

En we hebben ineens goed nieuws! Wat is het? Een tot 50 exemplaren (wereldwijd!) ...

Hier is aflevering 2 van BOSS 9 (video)

En wie zien we daar terug?  Als onze BOSS 9 finalisten het GGPoker Team ...