Een nieuwe generatie van de iconische Range Rover, dat maak je niet wekelijks mee, zelfs niet maandelijks en ook niet jaarlijks. Het is nog maar de vijfde keer sinds zijn lancering in 1970, zo’n klein decennium voor wijzelf het levenslicht zagen, dat je dit kan meemaken. Om maar te zeggen, elke vernieuwing van Land Rovers vlaggenschip is groot nieuws en telkens opnieuw een normstelling voor de concurrentie.
Als het dan toch altijd zo lang duurt, is het dan telkens opnieuw een hele revolutie? Tuurlijk niet! Noem het vooral verfijnen van details zonder te torren aan de lijn en karakteristieke, authentieke elementen. Evolutie dus. De nieuwe Range Rover focust op moderne luxe: een aangeboren gevoel voor en streven naar verfijning en kwaliteit bij de ‘New Generation of Leaders’. Levensgenieters en inspirators van alle leeftijden die echte rijkdom vinden in vrijheid, genot en schoonheid, meer dan in puur materialisme en een laagje vernis. Voor deze nieuwe leiders draait de toekomst rond vooruitgang met respect voor de omgeving en de ander. Ze benaderen het leven op hun eigen unieke, creatieve wijze en inspireren zo iedereen rondom hen. Less is more, en die less vullen ze helemaal op hun eigen manier in.
Het is niet toevallig dat bij de lancering van de nieuwe Range ook sterrenchef Sergio Herman, als ambassadeur, mee campagne gevoerd heeft. Zie het als twee iconen van smaak en klasse. Of ook wij, iets minder verfijnd en creatief als Sergio, deze nieuwe Range lusten? Wél, dat kom je hieronder te weten.
De nieuwe Range Rover komt in verschillende versies (benzine, diesel en plug-in hybrides) en belooft in de toekomst (2024?) een 100% elektrisch exemplaar. Greta Thunberg verslikt zich nu ongetwijfeld even in haar koffie maar wij gaan voor de test aan de haal met de Range Rover D350, jawel een 350 pk sterke diesel. De juiste keuze?
Als we onze boekhouder even bellen verslikt ook hij zich even in zijn koffie. Hij bekijkt natuurlijk enkel naar cijfertjes en aftrekbaarheid en zal ongetwijfeld de PHEV’s voorstellen en niet onterecht daar ook deze, tot 510 pk sterke motoren, fantastische prestaties leveren. We zouden er nog eentje moeten boeken om het verschil te voelen met de D350 HSE, de krachtigste dieselversie van de Range, die wij meeritsten.
Zoals de naam al doet vermoeden levert de zescilinder hier 350 pk en heeft hij maar liefst 700 Nm aan koppel. Dit doet het 2,5 ton zware gevaarte in 6,1 seconden naar 100 km/u snellen en haalt hij een topsnelheid van 234 km/u. Prestaties om U tegen te zeggen. Zo laveert hij als een dartel volbloed veulen doorheen het verkeer als ware je met het uiterlijk eerder een Brabants trekpaard verwacht. En trekken, dat kan hij, tot 3,5 ton voor de geïnteresseerden. Naast tonnen aan luxe is het dus ook een werkpaard dat niet vies is van de mooi geplaveide wegen achter zich te laten en de stukjes onverhard, modder, kleine riviertjes en weiden op te zoeken. Of dat een goed idee is als je weet dat je hier spreekt over bolides die zich tussen honderd- en tweehonderdduizend euro kosten. Beetje avontuur in je leven moet kunnen, niet?
Het rijden gebeurt vlot maar echt dynamisch wordt, of beter lijkt het nooit. Toch, als je even naar de snelheidsmeter kijkt is het verbazend hoe vlot hij toch naar boven klimt. Zijn luxe, comfort en isolatie maakt alleen dat je nooit het gevoel hebt dat het echt vooruit gaat hoewel de werkelijkheid dit tegenspreekt. De ophanging filtert, ondanks de 23″ grote velgen, elke oneffenheid beter weg dan eender welk Victoria’s Secret model haar oneffenheden op Instagram.
Je zweeft als het ware over het wegdek, zowel op verhard als onverhard. En ga je onverhard, in eender welke weersomstandigheden, heb je een overschot aan offroad-voorzieningen waarmee je werkelijk overal geraakt. Het sturen zelf voelt licht aan en mag wat ons betreft nog iets directer en wat sneller door de bocht gaan doet het gevaarte wat overhellen maar dat is niet onlogisch als je zijn afmetingen (5,05m lang en 2,2m breed) bekijkt.
Over afmetingen gesproken, ook binnenin is alles ruim en baad je in een luxueus, doch redelijk minimalistisch en strak interieur. In de middenconsole vinden we een imposant 13,1 duim groot scherm waarmee alles in de auto bediend kan worden. Of bijna alles want alles wat te maken heeft met klimaatcontrole heeft, en daar kunnen we alleen gelukkig mee zijn, zijn eigen knoppen.
De prijs
De nieuwe Range Rover is er al vanaf €128.581 (D250 SE). Ons testexemplaar (D350 HSE) start vanaf €148.094. Duid dan nog wat extra opties op de eindeloze optielijst aan en je weet dat je wel wat sollen kwijt bent. Maar hé, als je de wegkoning wil zijn, heb je ook de troon nodig, toch?
Conclusie
Met de nieuwe Range Rover zet Land Rover wederom de standaard voor comfort en uitstraling op de SUV-markt. Als resultaat van ruim vijftig jaar evolutie geeft de nieuwe Range Rover het goede voorbeeld met moderniteit, rust in zijn interieur, een ongeëvenaard raffinement en de toonaangevende Land Rover-capaciteiten. Hij blijft, of dit nu diesel, benzine of PHEV is, de koning van de weg al kost dit nu meer dan ooit. Toch zal dit vlaggenschip makkelijk zijn weg, al dan niet offroad, naar zijn nieuwe eigenaars vinden.