London Concours: Londen wordt even Lamborghini-land

Zestig jaar Lamborghini 

London Concours heeft aangekondigd dat het evenement in 2023 de 60ste verjaardag zal vieren van misschien wel het meest exotische en suggestieve merk van allemaal: Lamborghini. De show zal deze zomer de zeldzaamste en belangrijkste exemplaren met V12-motor uit de illustere catalogus van het merk uit Sant’Agata selecteren. Het wordt een verbluffende viering van consequent avant-gardistisch supercar design en angstaanjagende prestaties. Het evenement, dat van 6 tot 8 juni plaatsvindt in de Honourable Artillery Company, brengt opnieuw ’s werelds meest spectaculaire supercars en klassiekers samen voor het ultieme automotive zomerfeest in de hoofdstad.

De fantastische Lamborghini-show omvat auto’s zoals het model waarmee het allemaal begon voor Lamborghini, zijn eerste productieauto: de uiterst elegante 350 GT. De 350 GT werd geïntroduceerd op de autoshow van Genève in 1964 en was bedoeld om de strijd aan te gaan met de glamoureuze Grand Touring-auto’s van Ferrari. De 350 GT was opgewassen tegen zijn taak, met een gestroomlijnde carrosserie van Touring en een prachtige, door Bizzarrini ontworpen volledig aluminium 3,5-liter V12 – in wezen een gedetunede racemotor – die een gezonde 280 pk via een handgeschakelde ZF-transmissie met 5 versnellingen naar de achterwielen stuurde. Elke creatie werd vóór levering honderden kilometers getest, vaak op hoge snelheden op de autostrada, waar de testrijders de 158 mph machines grondig ‘oefenden’. Er werden slechts 120 350 GT’s gebouwd voordat de productie in 1966 werd stopgezet. Een uitzonderlijk zeldzame auto, en een van echte betekenis in het verhaal van dit grote automerk.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door London Concours (@london_concours)

Voor velen de eerste supercar, en zeker een van de meest impactvolle, de revolutionaire Miura werd geïntroduceerd in 1966 en schokte de wereld met zijn futuristische, onmogelijk laaggebogen vorm met middenmotor. De Miura, ontworpen door Marcello Gandini van Bertone, had een 3,9-liter V12 in het midden, met 345 pk in zijn standaard ‘P400’-uitvoering, waardoor de glibberige machine een indrukwekkende topsnelheid van 174 km/u haalde. De Miura, een sportievere auto dan de 350 GT met langere poten, werd door de ingenieurs van Lamborghini ontworpen om zich even goed thuis te voelen op de weg als op het circuit. De ontwikkeling ging door tijdens de productie van 764 auto’s, met als hoogtepunt de wilde, high-performance Jota-modellen, die 440 pk leverden bij een duizelingwekkende 8.800 t/min. Met zijn adembenemende stijl en boeiende prestaties verleidde de Miura de groten en goeden en werd hij in die periode gekocht door mensen als Frank Sinatra, Miles Davis en de Sjah van Iran. Een wilde, suggestieve supercar die bijna 60 jaar na zijn lancering nog steeds verbaast.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door London Concours (@london_concours)

Een andere ster om naar uit te kijken is waarschijnlijk de ultieme posterauto: de Lamborghini Countach, die met zijn bizarre wigvorm en schaardeuren een prominente plaats innam op slaapkamermuren over de hele wereld. De Countach werd in 1974 geïntroduceerd als de futuristische, bijna sierlijke LP400 en was opnieuw het werk van de visionaire ontwerpers van Bertone. Hij bleef 16 jaar in productie en kreeg gaandeweg vleugels en andere aerodynamische versieringen, met als hoogtepunt het ’25th Anniversary’-model, een 25-jarig verjaardagscadeau van Lamborghini aan zichzelf. De run out-special werd ontworpen door een zekere Horacio Pagani, en met een 5,2-liter V12 kon hij 183 km/u halen. De Countach was al een legende toen de laatste van de 1.983 exemplaren in 1990 van de band rolde, en zijn status is de laatste jaren alleen maar toegenomen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door London Concours (@london_concours)

De Countach werd datzelfde jaar vervangen door een auto die Lamborghini naar een nieuw, modern tijdperk zou leiden: de Diablo – Spaans voor ‘Duivel’. De legendarische Gandini – die ook de Miura ontwierp – speelde opnieuw een rol in de styling van de auto, die werd geïntroduceerd met een 5,7-liter V12 met 485 pk, die werd aangedreven door een handgeschakelde 5-versnellingsbak. De Diablo werd, net als zijn voorgangers, in de loop van zijn modelleven verder ontwikkeld en verfijnd, met gerespecteerde versies als de SV en de gestripte, angstaanjagende SE30 Jota met 595 pk. Na de overname van het bedrijf door Audi in 1998 werden de ruwe kantjes van de Diablo gladgestreken en ontstonden de modernere 6.0 VT en 6.0 VT SE, met een uitgebreid herontwerp onder leiding van Luc Donckerwolke. Een laatste hoera voor Lamborghini’s uit de 20e eeuw, auto’s die druipen van karakter en doorspekt zijn met dreiging.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door London Concours (@london_concours)

 De ouderwetse Diablo werd in 2002 vervangen door de Murciélago, het eerste nieuwe model onder Audi: de auto die het legendarische merk de 21e eeuw binnenloodste. De Murciélago markeerde het begin van een nieuw designhoofdstuk en was gewelfder dan de Diablo en de Countach die eraan voorafgingen, maar behield het kenmerkende, Lamborghini-cabineachtige, wigvormige silhouet. Een machtige, in het midden geplaatste V12 stuurde het vermogen naar alle vier de wielen, via een handgeschakelde zesversnellingsbak of een schakelkast met zes versnellingen (e-gear) – de laatste was een primeur voor het merk. De ontwikkeling van de Murciélago culmineerde in de met vleugels versierde LP670 SV. 100 kg lichter dan de ‘conventionele’ LP640, en met 30 pk extra uit zijn huilende V12, bood hij puur supercar-theater – een passend sluitstuk voor een model dat steeds meer gewild is bij verzamelaars.

Dit is slechts een voorproefje van wat we kunnen verwachten van het evenement in juni, dat een spectaculaire reeks machines van een reeks exotische merken zal bevatten. In de komende weken en maanden zullen nog meer klasseaankondigingen volgen, op weg naar de 7e editie van dit niet te missen evenement.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door London Concours (@london_concours)

Cover: Instagram London Concours

You May Also Like

Individueel aura, indrukwekkende uitstraling, deze BMW X5, X6 en X7 zijn next level

Bij deze de edition Black Vermilion en Frozen Black metallic De BMW X5, BMW X6 ...

Supreme neemt Ducati Streetfighter V4 S onder handen

Supreme, de onbetwiste koning van lucratieve crossbranding Supreme is een merk, oorspronkelijk uit New ...

Elektrische laadpalen worden verplicht bankkaarten aan te nemen

Of toch niet helemaal… 13 april 2024, dat is de ultieme datum waar Europa ...