Zuiniger, krachtiger,…
Met uitgebreide innovaties op het gebied van prestaties, aanwezigheid en digitalisering scherpt BMW M het profiel van zijn high-performance auto’s in het luxesegment van Sports Activity Vehicles en Sports Activity Coupés aan. De nieuwe BMW X5 M Competition en de nieuwe BMW X6 M Competition presenteren zich met een nieuwe V8 motor inclusief 48-volt technologie, die een maximaal vermogen van 625 pk en een koppel van 750 Nm mobiliseert, een gewijzigd exterieurdesign en de nieuwste generatie iDrive besturingssysteem inclusief BMW Curved Display en BMW Operating System 8.
De verdere ontwikkeling en elektrificatie van de aandrijving maken een nog spontanere vermogensafgifte mogelijk. Het dynamische en extravagante uiterlijk van beide modellen wordt onderstreept door frisse designaccenten. Digitale technologie zorgt niet alleen voor een optimale bediening, maar ook voor vooruitgang op het gebied van geautomatiseerde rij- en parkeersystemen.
Eerste high-performance modellen van BMW M GmbH met 48-volt technologie.
Met de nieuwste generatie aandrijftechniek voor de nieuwe BMW X5 M Competition en de nieuwe BMW X6 M Competition wordt voor het eerst 48-volt technologie toegepast in high-performance auto’s van het merk. Een elektromotor, die in de compacte behuizing van de 8-traps M Steptronic transmissie is geïntegreerd levert een extra aandrijfvermogen van maximaal 9 kW/12 pk en een koppel van 200 Nm. Deze wordt op bijzonder efficiënte wijze opgeladen door middel van adaptieve recuperatie tijdens uitloop- en remfasen.
De nieuwe BMW X5 M Competition en de nieuwe BMW X6 M Competition hebben beide 3,9 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten. Bovendien is het toegenomen temperament van de aandrijving ook bij tussensprints duidelijk merkbaar. Het standaard M sportuitlaatsysteem met elektrisch gestuurde kleppen verrijkt de prestatiebeleving met een emotioneel aandrijfgeluid. En belangrijk, voor de Greta’s onder ons die nog niet zijn afgehaakt, nieuwe katalysatoren dragen bij aan het geoptimaliseerde emissiegedrag van de verbrandingsmotor.
De karakteristieke performance-ervaring in de nieuwe BMW X5 M Competition en de nieuwe BMW X6 M Competition wordt ook versterkt door de nieuw toegepaste versie van het M xDrive vierwielaandrijvingssysteem, dat gecombineerd wordt met het Active M Differential in de achterasoverbrenging. Naast de basisinstelling voor 4WD kan de bestuurder via het M Setup Menu de 4WD Sport modus selecteren, die gecontroleerd driften mogelijk maakt dankzij een bijzonder sterk op de achterwielen gerichte verdeling van het aandrijfkoppel.
Nauwkeurige chassisafstemming voor superieure prestaties.
De carrosseriestructuur en de chassisverbinding zijn bijzonder stijf ontworpen voor de typische M-combinatie van dynamiek, wendbaarheid en precisie in het weggedrag. Bovendien zorgen de ophangings- en dempingssystemen voor een maximaal bereik tussen compromisloze sportiviteit en comfort op de lange afstand.
Tot de standaarduitrusting behoort het Adaptive M Chassis Professional met nieuw toegepaste elektronisch geregelde schokdempers en actieve rolstabilisatie. Een gewijzigde toepassing van de stuurinrichting zorgt ervoor dat de verhouding van de M Servotronic-stuurinrichting nog intensiever is afgestemd op een hoge rijdynamiek. Het M Compound Braking System wordt gecombineerd met de nieuwste generatie van het Integrated Braking System, waarvan het M-specifieke design de weergave van twee karakteristieke curven voor het pedaalgevoel mogelijk maakt.
Exclusieve verschijning met een opvallend versterkte aanwezigheid.
Dominante sportiviteit en een extraverte uitstraling kenmerken het exterieurdesign van de nieuwe BMW X5 M Competition en de nieuwe BMW X6 M Competition. Het vernieuwde vooraanzicht draagt vooral bij tot de verhoogde aanwezigheid. Beide modellen beschikken nu over nieuwe matrix LED-koplampen met bochtverlichting en verblindingsvrij BMW Selective Beam grootlicht.
Het zijaanzicht drukt de duidelijke designtaal en de onafhankelijke proporties van beide modellen uit. Hun buitenspiegelkappen en de achterspoiler van de BMW X6 M Competition zijn optioneel verkrijgbaar in carbon afwerking. Bij beide modellen sluit een opvallende diffuserinzet de achterskirt onderaan af. Bovendien omlijst hij de twee karakteristieke dubbele uitlaatpijpen van het uitlaatsysteem op hoogwaardige wijze. Een extra blikvanger aan de achterzijde van de nieuwe BMW X5 M Competition zijn de nu x-vormige lichtgeleidingselementen van zijn achter- en remlichten.
Moderner, digitaler, exclusiever: M Cockpit met BMW Curved Display.
Het hart van het nieuwe interieur van de nieuwe BMW X5 M Competition en de nieuwe BMW X6 M Competition wordt gevormd door het BMW Curved Display, dat de typische M cockpit een moderne en exclusieve uitstraling geeft. Het bestaat uit een 12,3 inch Information Display achter het stuurwiel en een Control Display met een beeldschermdiagonaal van 14,9 inch onder een gemeenschappelijk glazen oppervlak. De aanraakfunctie van het Control Display maakt een aanzienlijke vermindering van knoppen en draaiknoppen mogelijk ten gunste van digitale bediening van talrijke functies.
Andere nieuwe kenmerken zijn de grote interieurbekleding in Fineline black fine wood finish met hoogglans metallic effect, de effectief verlichte sfeerverlichting waarvan het grafische patroon wordt aangevuld door het M logo, en het M lederen stuurwiel met nieuwe carbon schakelpaddles. Tot de standaarduitrusting behoren ook multifunctionele M-stoelen en kniestukken, volledig Merino fijnkorrelige lederen bekleding en het Harman Kardon Surround Sound System. Optioneel zijn het glazen Sky Lounge panoramadak, het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System en het nieuwe Travel & Comfort System. Een ruime keuze aan modelspecifieke BMW M Performance Parts voor het exterieur en het interieur is ook beschikbaar in het assortiment originele BMW accessoires.
Aanzienlijk uitgebreid aanbod rijhulpsystemen.
Comfort en veiligheid kunnen in de nieuwe BMW X5 M Competition en de nieuwe BMW X6 M Competition verder worden verbeterd met een aanzienlijk uitgebreid aantal systemen voor automatisch rijden en parkeren. De reeks functies is uitgebreid voor het standaard Front Collision Warning systeem, dat nu ook het risico op aanrijdingen met fietsers en voetgangers en tegenliggers bij het keren vermindert. Lane Departure Warning is aangevuld met Lane Departure Warning met stuurassistentie. Optionele functies zijn nu automatische snelheidslimietassistent, uitrijwaarschuwing, actieve navigatiebegeleiding, routebegeleiding, verkeerslichtdetectie (marktafhankelijk), noodstopassistent en rijstrookwissel- en doorrijassistent.
De nieuwe, optioneel verkrijgbare Parking Assistant Professional maakt het mogelijk om automatische parkeer- en achteruitrijmanoeuvres en complete manoeuvres tot 200 meter buiten de auto te bedienen via de My BMW app met de Apple iPhone. De bestuurder heeft de mogelijkheid om de betreffende manoeuvre in de auto of van buitenaf te besturen, terwijl hij de omgeving in de gaten houdt.
M-specifiek bedieningsconcept, nieuwe digitale diensten.
Het M-specifieke bedieningsconcept omvat de setup-knop voor directe toegang tot de instelmogelijkheden voor motor, onderstel, stuurinrichting, remsysteem en M xDrive. Ook de omvang van het display en de functies van de rijhulpsystemen kunnen individueel worden geconfigureerd. Na een druk op de M Mode-toets op de middenconsole kan de bestuurder kiezen tussen de instellingen ROAD, SPORT en TRACK.
De nieuwste generatie van BMW iDrive, gebaseerd op BMW Operating System 8, brengt nieuwe digitale diensten naar de BMW X5 M Competition en BMW X6 M Competition, naast het BMW Curved Display met M-specifieke displayinhoud. De standaard BMW Live Cockpit Professional omvat ook het BMW Head-Up Display en het cloudgebaseerde navigatiesysteem BMW Maps inclusief Augmented View weergave. Wanneer de auto stilstaat, kunnen de bestuurder en voorpassagier op het Control Display streaming content van YouTube en voor de Duitse voetbalfans, de Bundesliga In-Car app bekijken.