MenStyle Roadtest: Fiat 124 Spider (automaat)

Nog geen twee weken nadat we de (Fiat) Abarth 595 Pista eens goed aan de wielen voelde stonden we alweer bij Motor Village in Evere om opnieuw een Italiaanse op te pikken. Geen brullende kleine krachtpatser deze keer, wel een maagdelijk witte schone met heerlijke vormen en lijnen…de Fiat 124 Spider. Ons eerste ritje ging recht naar Brussels Airport, waar we al direct afscheid namen van ons nieuw Italiaans lief voor twee dagen. De mensen van Fiat nodigde eerst nog uit in Monaco om met twee zusjes (124 Spider S-Design en 500 Collezione) het mondaine staatje én zijn net voor het Formule 1 geprepareerde straatcircuit. Hierover later nog meer…

Terug naar de essentie…iets in ons zegt dat het van de mythische Barchetta uit de jaren ’90 geleden is dat Fiat met een Roadster op de markt komt. Moesten we hier toch niet juist zijn, was het ongekende model waarschijnlijk ook het vermelden niet waard. Soit, deze Fiat komt exact vijftig jaar na de eerste Fiat 124 Spider en zo komt de 124 opnieuw in het rijtje van gereproduceerde nostalgische karretjes, zoals ook de Fiat 500 er eentje is. Ze spelen op safe en daar is met deze reproductie ook totaal niks mis mee…integendeel.

Bij het instappen is de eerste reactie…’dat heb ik precies al eens gezien’. Déjà vu dus…maar van waar? Lang hoeven we niet te denken. Niet zo lang geleden hebben we de Mazda MX5 getest en dit lijkt wel het jongere zusje. Een beetje opzoekwerk leert ons ook dat het gewoon zo is! Fiat gebruikt namelijk de basis  van de MX5 voor een revival van zijn befaamde 124 Spider, zowel in onderstel als in interieur.

Hoe de samenwerking dan tot stand kwam? In het oorspronkelijk project (uit 2012) was het de bedoeling dat Alfa Romeo (en niet het zusje Fiat) en Mazda een gemeenschappelijk platform zouden uitwerken. Die samenwerking liep in 2014 af op een sisser en dus ontwikkelde Mazda zijn nieuwe MX-5 alleen. Tot nu, Fiat leent nu het platform voor de 124 Spider, die bovendien bij Mazda in Hiroshima wordt geproduceerd.

Zijn er dan nog gelijkenissen? Neen! Fiat komt met een eigen design en knappe lijn. Een lijn dat zowat 15 cm langer is dan de Mazda. 15cm dat zich helaas niet vertaald in extra ruimte binnenin. Met bijna 1m90 en een lief van 1m87 is en blijft het net als in de Mazda een krappe bedoening. Terug naar het uiterlijk, het nieuwe design bevat enkele verwijzingen naar de oude 124. De dubbele plooi in de motorkap, de honingraatstructuur van de radiatorrooster, de achterlichten,…om er maar een paar te noemen.

Ook onderhuids is er een verschil tussen de Italiaan en het Japanse stiefbroertje. Terwijl Mazda twee atmosferische stevig in de toeren klimmende motoren aanbiedt, ligt er in de Fiat een kleinere turbomotor, de bekende 1.4 benzine turbo met aan boord een 140-tal paardjes en een koppel van 240 Nm. En dat is meer dan voldoende. De erg handige en vlotte automaat (je kan hem ook in handgeschakelde modus zetten) laat dit karretje lekker bollen. In rechte lijn, in bochten,…het blijft speels. Doch, oppassen bij nat weer. Speels wij zijn, hebben we hem toch een paar keer (bewust) dwars gekregen bij het net iets te snel op de gas te gaan staan bij het uitkomen van een bocht. Een verwittigd man is er twee waard en zij die houden van wat spielerei kunnen zich alvast goed uitleven met deze Italiaanse Bella Bianco.

Verder rijdt deze Bella zacht en aangenaam. Een vluchtheuveltje, en die zijn er veel in België, worden zonder morren en zonder dat je je rug breekt genomen. We hebben al andere roadsters gekend, laat dat duidelijk zijn. Ook anders dan de huidige generatie roadsters is het systeem van het wegklapbare dak. Niks elektrisch hier. Hier gooi je de kap naar achteren nadat je twee hendels hebt losgemaakt. Sneller wordt het niet!

Conclusie? Een mooie, aangename roadster die terecht een pak blikken van goedkeuring mag ontvangen. Waar zijn Japanse neefje wat bruter, wat harder, wat heviger maar iets minder in het zicht komt, rijdt deze 124 comfortabeler en best wat stiller. Doch boet hij niet in aan een flinke dosis fun en kan je ook hiermee lekker hard en dwars gaan in bochtige plattelandswegen. Niet dat we dit soort rijgedrag promoten maar we houden er stiekem, als echte venten, toch wel van. Iets wat ons trouwens een paar tikken op de vingers heeft gekost van het lief…ook zij was fan maar eerder in het rustig dakloos cruisen op weg naar een zondagje knokke…winkels open, snap je?

Credits: Whatmatters

You May Also Like

BMW toont met Vision Neue Klasse de look voor komende generatie

Wat denken jullie? Dat BMW de laatste jaren wel gedurfde dingen brengt is een ...

Een eerbetoon aan 60 jaar Maserati Quattroporte

Happy Birthday! Op 30 oktober 1963 opende de Turijnse Autosalon, destijds één van de ...