De toekomst?
In tijden waar op brandstofaangedreven auto’s steeds meer verstoten worden, wordt er naast elektrificatie ook nog verder gezocht naar andere of extra aandrijfvormen. Zo presenteerde BMW aan internationale mediavertegenwoordigers in Antwerpen de eerste voertuigen van een proefvloot op waterstof die dit jaar in gebruik zal worden genomen. Vier jaar ontwikkelingswerk later gaat het BMW iX5 waterstof voertuig- en ontwikkelingsproject zijn kritische volgende fase in.
De vloot van minder dan 100 auto’s zal dan internationaal worden ingezet voor demonstratie- en testdoeleinden voor verschillende doelgroepen. Deze actieve rijervaring zal daarom de eerste kans zijn voor mensen die niet betrokken zijn bij het ontwikkelingsproces om een directe indruk te krijgen van wat de BMW iX5 Hydrogen te bieden heeft.
“Waterstof is een veelzijdige energiebron die een sleutelrol speelt in het energietransitieproces en daarmee in de klimaatbescherming. Het is immers één van de meest efficiënte manieren om hernieuwbare energie op te slaan en te transporteren”, aldus Oliver Zipse, voorzitter van het Board of Management van BMW AG. “We moeten dit potentieel gebruiken om ook de transformatie van de mobiliteitssector te versnellen. Waterstof is het ontbrekende stukje in de puzzel als het gaat om emissievrije mobiliteit. Eén technologie alleen zal niet voldoende zijn om wereldwijd klimaatneutrale mobiliteit mogelijk te maken.”
De BMW iX5 Hydrogen.
De BMW iX5 Hydrogen ontwikkeld op basis van de huidige BMW X5 werd voor het eerst onthuld als concept op de IAA show in 2019. De eerste prototypes werden vervolgens op de IAA Mobility 2021 beschikbaar gesteld voor bezoekers om als shuttle-auto in actie te ervaren.
BMW’s technologische expertise.
De BMW Group produceert de uiterst efficiënte brandstofcelsystemen voor de proefvloot in zijn eigen competentiecentrum voor waterstof in München. Deze technologie is één van de kernelementen in de BMW iX5 Hydrogen en genereert een hoog continu vermogen van 125 kW/170 pk.
Hoe het technisch allemaal in elkaar zit, doen we hier nu niet uit de doeken maar enkele cijfers willen we je niet onthouden. Zo tank je de twee tanks van 700 bar (goed voor zes kilogram waterstof) van de iX5 Hydrogen in drie tot vier minuten vol en kom je er tot 504 kilometer mee. Andere cijfers:
Maximaal vermogen van de totale aandrijving: 295 kW/401 pk
Continu elektrisch vermogen van het brandstofcelsysteem: 125 kW/170 pk
Max vermogen van de batterij (lithium-ion technologie): 170 kW/231 pk
Max vermogen van de sterk geïntegreerde elektrische aandrijving: 295 kW/401 pk
Inhoud van de waterstoftanks: 6 kg waterstof (gasvormig)
Acceleratie 0-100 km/u (62 mph) < 6 s
Topsnelheid: Meer dan 180 km/u (112 mph)
Waterstofverbruik in de WLTP-cyclus: 1,19 kg/100 km
Actieradius in de WLTP-cyclus: 504 km (313 mijl)