MenStyle Road Test: Subaru Solterra

De eerste 100% elektrische Subaru 

Samenwerken met andere merken, het is Subaru niet vreemd. Zo werkte deze Japanners al samen met Toyota voor de ontwikkeling van hun sportieve BRZ. Dat doen ze nu opnieuw voor hun eerste 100% elektrische wagen, de Subaru Solterra. Zo kan je deze elektrische SUV eigenlijk het tweelingbroertje van de bZ4X noemen. Een win-win voor beiden als de twee Japanse merken hun sterktes bundelen. Toch, en dat was een vereiste van Subaru, met echt Subaru DNA.

Wat is dan Subaru DNA? Dat zit vooral onderhuids en spits zich voornamelijk toe op een feilloze vierwielaandrijving, het stokpaardje van Subaru. Zit er dan geen verschil tussen beide wagens? Oh jawel. Naast de (eerder beperkte) wijzigingen in de carrosserie (grille, lichten, wielkasten in plastiek, badges,…) is de Solterra een iets steviger afgeveerd en heeft hij peddels achter het stuur waarmee je het regeneratief remmen in vier niveaus kan regelen. Ook is de Subaru, in tegenstelling tot de Toyota, enkel verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

Vierwielaandrijving wil dus zeggen twee elektromotoren (één per as) en 80 kW per stuk voor een totaal vermogen van 160 kW (218 pk) en 336 Nm. Deze worden gevoed door een 71,4 kWh batterijpakket waarmee hij een WLTP-rijbereik belooft tot “466 km”. Of dit klopt? Wij moeten helaas melden dat wij net in een testperiode zaten waarbij de temperaturen tot ver onder 0°C daalden en we dus niet de meest ideale omstandigheden tegenkwamen. Toch tikten we af op een, voor deze omstandigheden en met onze rijstijl in gedachten, een respectabele 300 kilometer.

Het laden dan? Dat is een werkpuntje voor de Solterra. Dat gebeurt nogal ’traag’ met ‘dank’ aan de éénfasige lader van maximaal 6,6 kW. Zo had deze jongen toch een dikke 13u nodig aan de laadpaal om hem terug vol stroom te tanken. Het goede nieuws? Dat er nu wel een driefasige 11kW beschikbaar is, iets wat wij ten stelligste aanraden. De watergekoelde batterij kan ook DC snelladen met gelijkstroom, met een vermogen van 150 kW. Geen topprestaties maar wel genoeg om op korte tijd genoeg kilometers terug te kunnen overbruggen.

Het rijden zelf? Dat gaat best vlot. De 218 paardjes doen het elektrisch geheel in 6,9 seconden naar 100 snellen om (elektronisch begrensd) te stoppen bij 160 km/u. Naargelang welke stand je neemt qua regeneratief remmen benader je het gevoel van One Pedal Drive al kom je niet helemaal tot stilstand in de ‘zwaarste’ stand. Het is ieders voorkeur en daar valt niet over te discussiëren maar wij missen dit niet. Wij remmen nog altijd liever zelf, en onze passagiers, die liefst niet te snel wagenziek worden, beamen dit. Verder stuurt de Solterra vlot, direct en precies. De wegligging is goed en de vier wielen lijken, ondanks winterse omstandigheden, met ankers zich aan de grond vast te ketenen. Sterk punt!

Binnenin zien we enige futuristische elementen terug met name het dashboard. Wel een minpuntje, maar ook hier wordt naar het schijnt aan gewerkt, is het stuur dat het zicht op het 7″ duim scherm met zijn bovenste ‘ring’ belemmert. Soit, een excuus aan de sympathieke heren van Subaru mochten we toch een snelheidsticketje gescoord hebben in onze testweek. (Alle excuses zijn goed, niet?).

Het geavanceerde zwevende ontwerp van de middenconsole is geïnspireerd op het shift-bywire gebruik. Eronder ligt een veelzijdige open opslagruimte en alle bedieningselementen zijn makkelijk te gebruiken. In de middenconsole zit een draadloze oplader, altijd handig. Het 12,3″ grote centrale touchscreen is helder, duidelijk en intuïtief.

Veel kleur vinden we niet terug in het interieur en het lijkt allemaal wat ‘donker’, zeker ook tijdens het rijden ’s avonds. Een panoramisch dak brengt zeker wat ‘licht’ in de duisternis maar daarvoor moet je wel even de optielijst raadplegen en kiezen voor de Sky Package-versie.

Wat kost hij? 

Er zijn twee versies van de Solterra, de, mja, Solterra en die die is er vanaf 64.545 euro, inclusief BTW. Hiervoor krijg je een goed uitgeruste wagen. Wil je echter next level gaan en til je het niveau wat hoger, raden we je de Solterra Sky Package aan voor 68.795 euro. Dan krijg je ook het panoramisch dak, 20-duimsvelgen, Harman Kardon luidsprekers en lederen zetels. Voor een ‘speciaal’ kleurtje maak je je de optielist met zo’n 750 tot 1.200 euro helemaal af.

Conclusie 

Hoewel de Subaru veel gemeen heeft met zijn tweelingbroertje van Toyota behoudt hij wel het DNA van een Subaru dat met deze Solterra ook de weg naar zuivere elektrificatie gevonden heeft. Kenmerkend is zijn feilloze vierwielaandrijving en zijn aangenaam weggedrag. Ok, het is niet de snelste zuiver elektrische auto en zeker niet diegene die je het snelst oplaadt maar, vooral op dat laatste, wordt nog gewerkt. Wat ons betreft een mooie, doch logische, aanvulling van het gamma en de kans voor ‘Subaristen’ om ook duurzaam, ecologisch en jawel, fiscaalvriendelijk door het leven te gaan.

 

You May Also Like

MenStyle Road Test: BMW 750e xDrive

Na de elektrische i7, nu de plug-in hybride Dat BMW luxe en rijplezier combineert ...

Porsche lekt foto’s van Cayenne Cabrio

Een model dat nooit de productie heeft gehaald… De Porsche Cayenne rolt al sinds ...

Morgan XP-1, een vederlichte elektrische funcar

Minder dan 700 kilo  Als we moeten kijken naar vederlichte funcars, dan richten we ...