With a little help from my friends
My friends are better than yours… Niet dat we nu ineens mensen beginnen schofferen en we pretenderen betere vrienden te hebben maar wat betreft het motorrijden, moet je al van heel goede huize zijn om onze vrienden te kunnen kloppen.
Zoals jullie weten is uw hoofdredacteur een petrolhead die het niet nalaat de ene vierwieler na de andere te testen. Maar van zodra we tweewielers zeggen, lijkt hij selectief doof te zijn. Ok, kunstjes als zestienjarige op zijn MBK Booster Rocket met Malossi en Leovinci onderdelen gingen nog net maar van zodra we spreken over 600cc en meer, kiest hij voor het lange leven en kruipt hij er (voorlopig) niet op.
Gelukkig zijn er wel kerels met ballen die serieus overweg kunnen met tweewielers en als we dan tweewielers te testen hebben, sturen we deze. Smokey bijvoorbeeld. Als er iemand doorrookt is met verbrand rubber, dan is hij het wel. De ideale kerel om op pad te sturen met de Zero DSR/X 2023, een volledig elektrische motorfiets.
De eerste prototypes van Zero kwamen in 2006 op de markt, lang voordat Greta werd geboren, lang voordat hete zomers en opwarming van de aarde niet bestonden. Lang voor geëlektrificeerde voertuigen en zeker lang voor geëlektrificeerde moto’s, iets waarop, zeker in het laatste geval, een mist van verontwaardiging overhangt.
De Zero DSR/X 2023 is een volledig nieuwe fiets met nieuwe achterbrug, nieuw frame, wielen en ga zo maar door… zonder een verwarmde stoel wel want dan zou de accu warm worden. Voordeel? Je hebt geen extreem hete cilinder onder je billen, en dat is best aangenaam tijdens hete en zonnige namiddagritjes. Nadeel, in de winter heb je sowieso koude billen.
Bij de eerste aanblik knikken we… het Zero design-center heeft het hier behoorlijk goed heeft gedaan. Het is een stoere machine en als we lijn mogen doortrekken tijdens het rijden moeten we onze vooringenomen mening misschien wel herzien.
De DSR/X is uitgerust met de unieke Z-Force 75-10X-motor met directe aandrijving, die speciaal is afgesteld op de ontberingen van het navigeren op ruig terrein. De Z-Force 75-10X levert 225 Nm koppel en 100 pk direct vermogen, waarmee hij moeiteloos langs elk obstakel navigeert en een topsnelheid van 180 km/u haalt. Ter vergelijking, een 1290 Superduke R heeft 140 nm… zo heb je een gedacht hoeveel koppel deze Duracell-fietsen produceren
Dit alles wordt door Zero’s befaamde interne permanente magneet synchrone AC-motor en een passief luchtgekoelde, compacte constructie die toonaangevende prestaties en efficiëntie levert, terwijl er vrijwel geen preventief onderhoud nodig is.
Het rijbereik van de DSR/X is afhankelijk van je rijstijl. Zo haal je tot 290 km in de stad of tot 137 km op de snelweg, zolang je cruist aan 113 km/u. Lange ritjes zitten er nog niet echt in. Zijn de batterijen (bijna) leeg, laad je het geheel op in iets minder dan 3 uur aan het huis-tuin en keukenstopcontact en met de optionele 6kW-oplaadmodule die tot 12,6 kW kan bereiken in circa 1 uur tot 95%.
Tijdens het rijden heb je een volledige reeks voorgeprogrammeerde rijmodi, waaronder de Sport-, Street-, Eco-, Rain- en Canyon mode, zijn tijdens het rijden te selecteren via de dashboardinterface van Zero en aan te passen via de next gen app verkrijgbaar voor iOS en Android. Apps voor de moto? Dé toekomst!
Naast deze ingebouwde modi kun je eigen modi creëren, waardoor oneindig veel rij-profielmogelijkheden mogelijk worden die aan individuele rijstijlen of omstandigheden tegemoet komen. Met de gloednieuwe offroad mogelijkheden kun je ook Offroad traction aan een van de voorgeprogrammeerde modi toevoegen, zodat je een nieuwe mate van controle bereikt in omstandigheden met weinig of variabele grip van welke aard dan ook, ongeacht de rijmodus. Elke modus heeft een ander prestatieprofiel, waarin de nadruk op verschillende belangrijke gebieden ligt, zoals topsnelheid, koppel, remmen, battery regeneration, tractiecontroles en zelfs kleur- en grafische veranderingen. Gebruik een van onze voorgeprogrammeerde modi of stel je eigen modus samen via de app.
Het totaalgewicht van de Zero DSR/X is 247 kg, wat hetzelfde is als de big boys aan avonturenfietsen op fossiele brandstoffen.
De prijs?
– Vanaf €26.995
– Private leaseprijs €485
– Zakelijke leaseprijs €398
*Lease prijs per maand op basis van 4000 KM en 60 maanden
Smokey’s conclusie na een dagje testen?
Ik moet mijn mening over elektrische motorfietsen herzien. Het is wel degelijk fun met de Zero DSR/X, die er niet alleen bij aanblik ‘allroad’ uitziet, hij is het ook. Je zit er makkelijk op, het heeft een uitstekende gasrespons en ophanging en je kan er vlot mee offroad of door het veld. Een machine dat veel motorrijders zou kunnen smaken zonder het maken van veel compromissen. Zijn er dan? Tja… met een stevige rechterhand gaan de tripjes kort in tijd zijn… nog steeds een nadeel voor geëlektrificeerde voertuigen, dat rijbereik.
Technische gegevens | Zero DSR/X |
MOTOR | |
Type | Force 75-10X, passief luchtgekoelde, interne permanente magneet AC-motor |
Eindoverbrenging | Riem |
PRESTATIES | |
Piekvermogen | 100 pk (75 kW) @ 3.650 tpm |
Continu vermogen | 48 pk (36 kW) @ 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 225 Nm |
ELEKTRONICA | |
Motor | Rijmodi, parkeermodus (voor- en achteruit), hill hold |
Rijwielgedeelte | Bosch IMU, ABS, tractiecontrole, TFT |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Stalen buizenframe met alu platen |
Vering voor | 47mm Showa Separate Function Cartridge UPSD-vork |
Stelmogelijkheden | Volledig instelbaar (veervoorspanning, in- en uitgaande demping) |
Vering achter | Showa 46mm piston monoshock met piggyback |
Stelmogelijkheden | Volledig instelbaar (veervoorspanning, in- en uitgaande demping) |
Veerweg v/a | 190mm / 190mm |
Rem voor | Dubbele 320mm schijven met J.Juan radiale vierzuiger remklauwen met radiale hoofdremcilinder |
Rem achter | Enkele 265mm remschijf met J.Juan tweezuigerremklauw |
Banden v/a | 120/70-19/ 170/60-17 (Pirelli Scorpion Trail) |
MATEN & GEWICHTEN | |
Wielbasis | 1.525mm |
Balhoofdhoek | 25° |
Naloop | 109 mm |
Zithoogte | 828 mm |
Gewicht | 247 kg |
Accucapaciteit | 17,3 kWh |
Opladen | Level 2 |
Actieradius | Stad: 290 km / Gecombineerd 185 km |
PRIJS & INFO | |
Prijs | vanaf 26.995 euro |
Prijs België | vanaf 26.995 euro |
Importeur | Zero Motorcycles Benelux |