De Britten rollen de spierballen met deze heerlijke politiek incorrecte anarchist
Na onze Jaguar-ontgroening, en met de I-Pace EV400 mag je het groen ook letterlijk nemen, krijgen we er nu eentje aan onze rechtervoet voorgesteld die kan tellen. Zo stelden de sympathieke dames en heren van Jaguar ons niet minder dan het neusje van de zalm, de Jaguar F-Type R en deze in de coupé-versie ter beschikking voor een weekje. De P575 Type R zoals ze hem noemen weet waarvoor hij staat, 575 Engelse volbloedpaarden en een koppel van, hou u vast, 700 Nm. Even krachtig trouwens als zijn voorganger, de SVR. Bruut op papier maar ook in het echt? Ja en nee.
Ja? De cijfers spreken voor zich. Een 5,0 liter V8 supercharger die het geheel via een feilloze gerobotiseerde achttrapsautomaat in 3,7 seconden van 0 naar 100km/u doet spurten, een topsnelheid haalt van 300 km/u en een motorgeluid heeft die knalt en blaft, ondanks de huidige decibelnormen, als een door een wesp gestoken Engelse bulldog eens je de rechtervoet laat losgaan.
Nee? Ondanks het een sportwagen pur sang is, kan hij ook het gestalte aannemen van een gedecideerde klassevolle Engelsman. Zo is deze F-Type R verbazingwekkend vlot hanteerbaar en jawel, zelfs comfortabel. Op geen enkel moment kregen we het gevoel dat we 575 paarden niet onder controle hadden, ook al lieten we de teugels losser en zochten we af en toe, dachten we, de grens van het onmogelijk op, zelfs bij die ene plensbui waarbij de wegen net iets gladder waren dan normaal.
Dit alles met dank aan een permanente vierwielaandrijving. Iets wat we tegelijk fantastisch, maar ook jammer vinden. 575 paardjes alleen op de achterwielen, het is een droom van veel puristen. Iets wat we trouwens ook al eens tegenkomen met ons MenStyle erfstuk, de Porsche 911 Carrera 4S. We mogen het dus een heel klein beetje jammer vinden dat we hem niet alleen in RWD-modus kunnen zetten. Soit, we zijn aan het muggenziften.
Niet alleen de vier wielen kleven aan het wegdek als Tec7, ook de sterk verbeterde setup van de ophanging, met slechts een bodemvrijheid van 107mm, en de perfecte gewichtsverdeling zorgen voor tonnen grip terwijl je breed glimlachend in de perfect zittende sportzetels hunkert naar die volgende bocht, die volgende acceleratie.
Vanuit die sportzetels zien we een 12,3-inch scherm mat daarop alle info die je nodig hebt en die je naar eigen wensen kan aanpassen. Hetgeen we het meest probeerde te vermijden? de info met het aantal verbruikte liters per 100 kilometer. Hoewel, met een gemiddeld testverbruik van 12,6 liter per 100 kilometer mogen we spreken van uitstekende cijfers, althans gezien zijn longinhoud.
Ook de middenconsole is mooi afgewerkt. Uit die middelconsole lijkt ook het ventilatiesysteem te komen zodra je de wagen start… een hebbedingetje. Verder zien we veel leder, contrasterende kleuren en stiksels, een erg goed audiosysteem, kortom allemaal dik in orde.
Conclusie
Op het moment de wereld overstelpt wordt door Greta’s en ze wagens op dinosap liever op de brandstapel gooien of elektrocuteren is deze brullende krachtpatser door fietsers (zeker in een fietsstraat) en rustig keuvelende wandelaars gehaat als de pest. En dat maakt dit politiek incorrect uitstervend ras een heerlijk hebbedingetje.
Bekijk het zoals kinderen kijken naar een dinosaurus. Niemand ligt nu nog wakker van een plantenetende Ankylosaurus, neen, ze willen die bloeddorstige T-rex of Velociraptor. En wij kunnen ooit tegen onze kleinkinderen op de schoot toch maar zeggen dat wij die heerlijke anarchistische en buitensporige 5,0 liter V8 gereden hebben. Nah!
Oh ja, de prijs? Vanaf 131.410 euro…